Ja det är ju individuellt vad man vill ha med sig och det finns inget generellt rätt eller fel heller i dessa frågor.

Absolut är det så! :) Men jag tror också att det är enklare att ta med sig stormkök och frystorkat både ur packsynpunkt och energisynpunkt. Det är klart, går man Jämtlandstriangeln så kan man äta frukost på fjällstationerna samt köpa med sig smörgåspaket, men går man mellan fjällstugor så finns ju inte den möjligheten. Inte alla stugor har ju ens fjällbutik. Så då blir det ju till att bära med sig. Så det beror nog på var man går och i vissa fall det är mer än en smaksak om man ska ha stormkök eller inte, skulle jag nog säga.
 
Jättetack för alla tips @Philosophia !

@Sezziyanen Ja, vi kikade faktiskt precis på den leden! Ser ju urfint ut! Lagom längd på etapperna och smidigt med stugorna. Känns som ett mycket bra alternativ!

Hur vet man vilket bränsle man vill ha på stormköket?

Det är väldigt fint där uppe!

Ang bränslet är det tycke och smak, bägge funkar :) Jag gillar gas mer numera, smidigare behållare, ingen risk för spill eller så.. och jag tycker gasköken är effektivare att koka upp vattnet med. Men som sagt, endera går bra!
 
Absolut är det så! :) Men jag tror också att det är enklare att ta med sig stormkök och frystorkat både ur packsynpunkt och energisynpunkt. Det är klart, går man Jämtlandstriangeln så kan man äta frukost på fjällstationerna samt köpa med sig smörgåspaket, men går man mellan fjällstugor så finns ju inte den möjligheten. Inte alla stugor har ju ens fjällbutik. Så då blir det ju till att bära med sig. Så det beror nog på var man går och i vissa fall det är mer än en smaksak om man ska ha stormkök eller inte, skulle jag nog säga.
Men det finns väl i princip alltid en enklare spis i stugorna så att det går att laga riktig mat? Råvarorna för 4-5 dagar klarar man bära med sig.
 
Inte om du går Grövelsjön till Tänndalen. Då åker du kollektivt dit och hem.
Det är ju en idé såklart! Kan man åka kollektivt mellan Grövelsjön och Tänndalen? Om vi lämnar bilen vid Grövelsjön och sen tar oss tillbaka med buss skulle det ju passa väldigt bra :).
Det är väldigt fint där uppe!

Ang bränslet är det tycke och smak, bägge funkar :) Jag gillar gas mer numera, smidigare behållare, ingen risk för spill eller så.. och jag tycker gasköken är effektivare att koka upp vattnet med. Men som sagt, endera går bra!
Jättetack för all info! :)
Men det finns väl i princip alltid en enklare spis i stugorna så att det går att laga riktig mat? Råvarorna för 4-5 dagar klarar man bära med sig.
Jag tycker det verkar mysigt med stormkök och varm lunch :).
 
Det är ju en idé såklart! Kan man åka kollektivt mellan Grövelsjön och Tänndalen? Om vi lämnar bilen vid Grövelsjön och sen tar oss tillbaka med buss skulle det ju passa väldigt bra :).

Jättetack för all info! :)

Jag tycker det verkar mysigt med stormkök och varm lunch :).
I min familj har vi ofta med oss stormkök även vid kortare dagsutflykter bara. Det är mysigt att koka kaffe ute, och det är trevligt att kunna laga nån sorts lunch. På höstarna brukar vi gå dagsturer på landet och ha med oss färsk pasta som vi kokar på stormköket, och så med svamp till som vi plockar medan vi går.
 
Men det finns väl i princip alltid en enklare spis i stugorna så att det går att laga riktig mat? Råvarorna för 4-5 dagar klarar man bära med sig.

Självklart, men nu pratar vi lunch till själva turen. Har man inte frystorkat eller annan torrmat så blir man ju ganska begränsad, även om det kan funka med kall pastasallad, pannkakor och liknande.
 
Självklart, men nu pratar vi lunch till själva turen. Har man inte frystorkat eller annan torrmat så blir man ju ganska begränsad, även om det kan funka med kall pastasallad, pannkakor och liknande.
Jag hade bara med frystorkade portionsrätter på första fjällvandringen, efter det alltid "riktig" mat oavsett om jag ligger i tält eller övernattar i stugor.
 
Jag kan rekommendera Vasaloppsleden, jag och mamma gick den i somras och ska gå den i år igen :) Vi hade med oss stormkök, som sagt mysigt att kunna koka kaffe och ev laga varm lunch under dagen. Fast det är inget måste att ha med det, man passerar (minns inte om det blev så varje dag dock och beror ju på hur långt man går) stugor/slogbodar under dagarna också där man kan elda och värma vatten/mat. Jättefina övernattningsstugor.
Jag föredrar lätt stormkök med flytande bränsle, vi kör på Trangia.

I Grövelsjön har jag bara gått dagsturer, men där är absolut väldigt fint.

Jag och mamma har även tänkt vandra en bit av Södra Kungsleden i sommar(också i Idre-trakten), men har inte bestämt så mycket än, men vi vill också ha stugor att bo i. Glöm inte att försöka se Njupeskär om ni kommer upp, tycker jag, Sveriges högsta vattenfall :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 041
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 785
Senast: shia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp