Vänja honom att vara ensam!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kelly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 915
K

Kelly

Fick hem min 2-åriga vallack i helgen! :love:
Han kommer direkt från uppfödaren och är inte van vid att vara själv, i stallet och så!
Så, hur gör/gjorde ni när vi vänjde era hästar vid att vara ensamma i stallet vid borstning och så?
Skulle vara roligt att höra vad ni gjort och vad ni har för tips!

Tack! :banana:

Sv: Vänja honom att vara ensam!

Jag började med korta stunder, tex att ta sist till/från hagen, utökade successivt tiden med lite småpyssel innan jag tog honom. Tog sen in mitt på dagen, gav lite hö, borstade, tog en kort promenad osv.

Ingen mer som har något förslag?

Ptja, finns det så många fler sätt än att låta den vara själv? Vi började med det när Peia var ett par månader gammal. Ingen av våra hästar har problem att vara själva inne. Två vill inte vara själva ute men får vara det ändå då och då.

jag brukar ta hästen från flocken, aldrig flocken från hästen i början.

tex. släpper ut alla, tar in den hästen som ska "träna" själv igen. är den orolig så får den stå i en välhalmad stängd box tills den lugnat sig och då gå ut till dom andra igen. samma sak tills hästen är lugn (brukar inte ta så lång tid) nästa "grej" är att ta ut den hästen till en egen hage där den får stå en stund, och ut och promenera utan sällskap. jag tycker det är jätteviktigt att vänja hästen så fort som möjligt vid att kunna vara själv, det blir inte lättare ;) och sedan "hålla det vid liv" med jämna mellanrum.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 135
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka