Vänja hund vid katt , och vänja katt vid stor hund.

MrsScabtree

Trådstartare
Ja, hur fasiken gör man då? Jag har ju som de flesta vet tagit över en tre-årig schäfertik från norrlands djupa skogar ( :D ) där hon har fått se endera hundar eller renar..men katter finnes ej. Jag har inte själv katt, utan det är min mammas. Saken hör till den att vi är hos mina föräldrar mellan en och två dagar i veckan och då får alltid jyckarna följa med. Katten i fråga älskar min lilla hund och dom kommer väldigt bra överens. Grima är det en annan historia med..problemet är inte att hon vill tugga på katten-absolut inte. Hon ser snarare på honom med skräckblandad förtjusning och kan inte för något i världen förstå vad det där otäcka är. Dom har nosat på varandra (katten är en mycket modig sak) på eget initiativ..men fortfarande är bägge så förbaskat misstänksamma mot varandra.
När dom möts, ser bägge ut såhär ganska exakt : :eek: ..och så sitter dom länge länge och glor..och så kan dom sitta i evigheter.
Ibland har jag gått fram med min fegis (Grima) för att liksom "men titta vilken fin katt" och då har hon glatt skuttat fram vilket resulterat i att katten kutat iväg och hon glatt efter..suck:cool:

För hennes del kan jag gärna hålla i henne om katten sätts framför henne, men katten vill jag helst inte hålla alls. Han väger 8 kilo och börjar han fajtas med näbbar och klor flyr nog jag först :o.
Jag har funderat på att binda upp henne i ett mindre rum och släppa in katten lös. Så kan katten flytta på sig bäst han vill och gå fram bäst han vill utan att hon kan göra något. Vore det en idé? Jag börjar bli riktigt trött på deras trams och vill att hälsningen ska vara överstökad nu. Jag vill ha alla möjliga tips och råd utom några liknande "måste ni ta med hunden"..ja, det måste och vill vi.

Hjälp hjälp hjälp! :D

Sv: Vänja hund vid katt , och vänja katt vid stor hund.

Jag skulle väntat ut dem och inte låta hunden springa efter katten. När jag vande mitt odjur vid katter (eller mina för Gandalf fick också lära sig) hade jag honom kopplad och lät pissarna gå fram om de ville. Katter är ju oftast ganska nyfikna, speciellt när de märker att det är de som har övertaget. Nu har jag inga egna katter, men kompisen har, och det är skönt att slippa oroa sig för att hunden ska jaga katten.

Sirius har stor respekt för katterna, när honan löpte sist försökte han gömma sig under sängen, haha.

Nej hon får givetvis inte jaga honom, men ibland hinner hon ta ett skutt efter när han har stuckit och då blir ju katten bara mer misstänksam. Hon är ju egentligen rädd för katten :D
Ska prova med att koppla fast henne!

Fattar vad du menar :D Kissarna är ju hur skojiga som helst när de far iväg. Dock inte lika skojiga när de sätter efter hunden och ger honom en rejäl örfil :rofl:

Fattar vad du menar :D Kissarna är ju hur skojiga som helst när de far iväg. Dock inte lika skojiga när de sätter efter hunden och ger honom en rejäl örfil :rofl:

Jag önskar nästan ändå att Bailey hade sulat till henne en gång så att hon fattade att han är husets herre :devil: .

Jag har funderat på att binda upp henne i ett mindre rum och släppa in katten lös. Så kan katten flytta på sig bäst han vill och gå fram bäst han vill utan att hon kan göra något. Vore det en idé?

Det skulle jag undvika. Blir det fajt (katten lackar ur och hoppar på) är det lättare att dra undan hunden än katten.

Jag skulle behålla kopplet på hunden, vänta ut dem och ha en blomspruta redo utifall att.

Hade två fullvuxna kastrerade hankatter på 5år och 3kg resp. 7kg när jag drog hem min förra hund, BulldozerBillie som bara ääääälskade katter och vägrade fatta vinken. Höll dem över uppsikt, sa ifrån när hon blev för närgången och sprutade vatten på katterna om de jagade hunden. Det tog ett halvår... :crazy: Men till slut fick jag fred hemma.

Det blir kanske lättare om ni stannar där ett tag så de verkligen får en chans att vänja sig vid varandra?

Det skulle jag undvika. Blir det fajt (katten lackar ur och hoppar på) är det lättare att dra undan hunden än katten.
Vad gör man om hunden tar en tugga av katten då? :o
Jag tror absolut inte hon gör det men man vet ju aldrig!

Jag skulle behålla kopplet på hunden, vänta ut dem och ha en blomspruta redo utifall att.
Katten är en maine coon och älskar vatten, Grima tycker också att vatten är hysteriskt kul (jag får vråla som en ilsken gorillahanne för att hon ska låta högtryckssprutan vara ifred :crazy: ).

Det blir kanske lättare om ni stannar där ett tag så de verkligen får en chans att vänja sig vid varandra?
Vi var där i fyra veckor som längst (mina päron var bortresta och vi passade katten)..det är därför jag gör tråden nu eftersom att det inte händer någor precis ..ja förutom att dom står på varsitt håll och ser ut som : :eek: ..Svårt det här. Jag har dessutom ganska mycket respekt för ilskna katter :angel:

Mina katter betyder väldigt väldigt mycket för mig. Så alla hundar som ska bo under samma tak som katterna får lära sig att "dom passar man sig för". Här finns inte rum för någon olycka osv. Jag kör rätt hårt på en gång.

Vattenflaska, strypkedja och koppel på hunden. Så fort hunden tittar något för exhalterat så får den sig ett rejält sprut i huvudet, "NEJ!!" och ett ryck i kedjan. I början vill jag inte ens att hunden ska titta på katten, tvärtom. Vika undan huvudet. Efter (oftast!) bara en sådan här "hård" korrigering brukar de flesta hundar tycka katten är otäck. Då låter man det vara så helt enkelt, katten växer på sig och vågar ta sig fram medans hunden är passiv. Till slut blir hunden trygg i situationen och då brukar det vara löst. Iallafall här hemma!

Mina katter är stort no-no-no för hundarna. Focus har kommit i det stadiet att dom bara är här. Bråka är i stadiet; "Inte titta inte titta". Vill inte ha någon kattjakt med avslutande slakt i trädgården :D

Katten är en maine coon och älskar vatten, Grima tycker också att vatten är hysteriskt kul (jag får vråla som en ilsken gorillahanne för att hon ska låta högtryckssprutan vara ifred :crazy: ).

Vet många som sagt likadant. Men då gör man fel med vattnet. Jag har hittills fått alla hundar att reagera på vattnet, dvs avbrytit ett beteende och gått ner sig. Det har mycket med hur man gör det. Att bara spruta och "nej" kanske inte går. Men det ska överraska hunden så att den verkligen förstår att jajjajj det gör man inte.

Ett rejält sprut, inte med en fjuttig blomflaska, utan ta en tom Mildasmör-flaska eller annat med bra sprutt. Och ryt åt rejält samtidigt.

Vet många som sagt likadant. Men då gör man fel med vattnet. Jag har hittills fått alla hundar att reagera på vattnet, dvs avbrytit ett beteende och gått ner sig. Det har mycket med hur man gör det. Att bara spruta och "nej" kanske inte går. Men det ska överraska hunden så att den verkligen förstår att jajjajj det gör man inte.

Ett rejält sprut, inte med en fjuttig blomflaska, utan ta en tom Mildasmör-flaska eller annat med bra sprutt. Och ryt åt rejält samtidigt.

Fast om en högtryckspruta (det är sådana man använder i stall för att tvätta väggarna med, gör svinont att få på sig) inte sätter obehag på henne tvivlar jag på att en milda flaska gör det. Detta i kombination med mitt gorillahanevrål som jag skrev om hjälper för stunden , men det blir ett förvirrat läge eftersom att hon finner vattnet så lustfyllt "det är kul men jag gör fel?" ungefär. Slutgiltigt; Iom att jag redan provat vatten och uppenbarligen inte gör rätt lär jag behöva gå en "spruta vatten på djuren kurs" för att lyckas med metoden. Det känns ganska menlöst att stå och experimentera på måfå för då lär dom tappa ännu mer respekt för vattnet.:D

Fast om en högtryckspruta (det är sådana man använder i stall för att tvätta väggarna med, gör svinont att få på sig) inte sätter obehag på henne tvivlar jag på att en milda flaska gör det. Detta i kombination med mitt gorillahanevrål som jag skrev om hjälper för stunden , men det blir ett förvirrat läge eftersom att hon finner vattnet så lustfyllt "det är kul men jag gör fel?" ungefär. Slutgiltigt; Iom att jag redan provat vatten och uppenbarligen inte gör rätt lär jag behöva gå en "spruta vatten på djuren kurs" för att lyckas med metoden. Det känns ganska menlöst att stå och experimentera på måfå för då lär dom tappa ännu mer respekt för vattnet.:D

Fast det är ju inte vattnet i sig som gör obehaget egentligen, utan att med kombinerad röst i ett avgrundsvrål "Nej". Men du har rätt, har man inte fått knicken med vattensprut så är det dumt att öva och öva och hund få resultat :D

Men plocka bort vattnet då och kör med social press på henne samt strypkedjan. Jag viker inte en tum när det gäller hund och katt.

Vattenflaska, strypkedja och koppel på hunden. Så fort hunden tittar något för exhalterat så får den sig ett rejält sprut i huvudet, "NEJ!!" och ett ryck i kedjan. I början vill jag inte ens att hunden ska titta på katten, tvärtom. Vika undan huvudet. Efter (oftast!) bara en sådan här "hård" korrigering brukar de flesta hundar tycka katten är otäck. Då låter man det vara så helt enkelt, katten växer på sig och vågar ta sig fram medans hunden är passiv. Till slut blir hunden trygg i situationen och då brukar det vara löst. Iallafall här hemma!
Som jag redan skrivit finns respekten för katten där, hon är ju egentligen ganska vettskrämd över honom. Det har gått så långt att det räckt att katten skjutit rygg så har hon kastat sig rakt in i kökbordet så det nästan brakat sönder och nästan skitit på sig samtidigt :rofl: -problemet jag har är att ingen av dom vågar gå fram och "get it over with". Jag vill ju att dom ska ta kontakt och nosa på varandra . Korrigering vid jakt har hon fått så där behöver jag bara lugnt säga "nej" om katten sätter av, hon kan skutta ett steg efter men kommer direkt efteråt. Det är det här tramsiga "gå som katten runt het gröt" som håller på med. Något fånigt spel.
Hade jag satt in dom i en trång bur (ta det inte bokstavligt nu) är det precis som att båda hade suttit och tryckt i varsitt hörn och glott och så "sitter dom där". Kort och gott..hur får man dom att skaka hand? :D

Som jag redan skrivit finns respekten för katten där, hon är ju egentligen ganska vettskrämd över honom. Det har gått så långt att det räckt att katten skjutit rygg så har hon kastat sig rakt in i kökbordet så det nästan brakat sönder och nästan skitit på sig samtidigt :rofl: -problemet jag har är att ingen av dom vågar gå fram och "get it over with". Jag vill ju att dom ska ta kontakt och nosa på varandra . Korrigering vid jakt har hon fått så där behöver jag bara lugnt säga "nej" om katten sätter av, hon kan skutta ett steg efter men kommer direkt efteråt. Det är det här tramsiga "gå som katten runt het gröt" som håller på med. Något fånigt spel.
Hade jag satt in dom i en trång bur (ta det inte bokstavligt nu) är det precis som att båda hade suttit och tryckt i varsitt hörn och glott och så "sitter dom där". Kort och gott..hur får man dom att skaka hand? :D

Ja, men då är du där jag vill man ska hamna. Hunden ska ha stor respekt för katten. Det där går faktiskt över med tiden ju mer dom får umgås på sitt vis faktiskt.

Ja, men då är du där jag vill man ska hamna. Hunden ska ha stor respekt för katten. Det där går faktiskt över med tiden ju mer dom får umgås på sitt vis faktiskt.

Med andra ord ska jag ha tålamod? Åhnej..:angel:

Med andra ord ska jag ha tålamod? Åhnej..:angel:

Haha, jag tror dessvärre det! Jag tror inte katten och hunden läser varandra alls och har därför svårt att få något uppgjort. Avvakta istället så tror jag det kommer lösa sig automatiskt.

Måste få slänga in en bild på eländet..

"Matte..den tittar på mig!"

dishabailey1-1.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
8 119
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Vi får om ca sju veckor hem två kattungar. Kattungarna kommer från min svärmor så vi har ju möjlighet att träffa dem regelbundet fram...
Svar
5
· Visningar
1 323
Senast: BobberiBoo
·
Övr. Katt Hej! Tänkte höra om ni har några bra tips på hur man vänjer ett gäng fega katter vid hund. Vi har i dagsläget tre katter i åldrarna 2-8...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min hund är snart fyra år och har aldrig varit i kontakt med katter. När man ser dom ute reagerar han likadant som när han ser...
Svar
16
· Visningar
5 171
Senast: kompis87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka