Vankande unghund

moofy

Trådstartare
Hej!

Vi har en okastrerad staffehane på 14 månader, som jag stundtals kan bli lite galen på :)

Han är normalt sett en lugn och trygg hund, men vissa dagar i hemmet är han så rastlös.
Han hoppar upp och ner i soffan, lägger sig i sin säng, går upp, går ut i hallen, kommer tillbaka. Sitter och stirrar på en, gärna nääära. :)
Ingenting verkar bekvämt och säger man åt honom att gå och lägga sig gör han detta under ett par minuter, sedan börjar det om. Inte förrän vi säger ifrån på skarpen lyssnar han, och då brukar han även somna direkt - typ som att han är övertrött men inte vet hur han ska lägga sig själv och sova.

Det känns som att det brukar komma och gå i cykler, och det spelar ingen roll hur lite eller mycket aktivering han då fått.
Jag känner mig säker på att han varken är över eller understimulerad, så jag undrar om ni tror att detta kan vara hormonellt eller att det handlar om löptikar?
Det känns som att han skiftar i humör och beteende rätt ofta, vilket jag bara kan tänka mig är hormonerna? Igår var han exempelvis rastlös, idag är han kolugn. Jag har varit väldigt noga med att passivitetsträna honom sen han var liten och vissa dagar klarar han det ju galant, men så kommer dom här jobbiga dagarna tillbaka.

Vad tror ni detta beror på? Tycker ni jag ska prova något speciellt? Känner någon igen sig? Tacksam för svar! :bow:
 
Är du verkligen helt säker på att han inte är under- eller överstimulerad?
Vår hund kan vara likadan, men det beror verkligen bara på några få saker:
- Hon är bajsnödig.
- Hon är understimulerad, uttråkad och rastlös.
- Hon är stressad pga överstimulans/intensiva upplevelser.

Eftersom han ändå verkar sansa sig när han bli tillsagd tycker jag det låter som någon form av stress och att han behöver hjälp att komma ner i varv. Kan du begränsa området han rör sig på när han blir sån här? Vi stänger för till hallen så vår hund bara kan vara i vardagsrummet när hon börjar vandra, det brukar bryta mönstret och hon går och lägger sig.
Kan du prova att sätta dig med honom så fort han börjar vandra, klappa långsamt/vad han nu tolkar som lugnande signaler, helt enkelt visa att "nu är vi stilla och lugna"?
 
Hade det varit jag så hade jag uppfattat hunden som uttråkad/rastlös. Min hund är mer så just nu pga en skada han har som gör att vi inte kan vara så aktiva.

Gör ni nått aktivt med hunden? Vad?
 
När du skriver cykler, tänker jag på löptikar i området :)
Min hane kan bli lite så - vill ha mer aktivering, mer bus osv när det är kluster med mycket löptikar ute. Han blir galet tjatig på lek då. Han även få för sig att han är pinknödig på natten bara för att han kan nattvandra lite mer än vanligt då.
Jag skulle motionera mer dessa perioder om det går, samt aktivera skallen mer - och blunda för tjat :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 855
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Hej! Jag har en blandras som nu är snart 7 månader. Hon har vart en ganska svår valp med massvis av hyss för sig, som många är! Vi har...
Svar
8
· Visningar
2 352
Senast: hastflicka
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Hej! Har ett litet problem med min 9-månaders unghund. Han tycker att en viss fläck, alltså typ en kvadratmeter, av golvet är läskigt...
Svar
10
· Visningar
2 085
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp