"Vanlig människo mat till hund??"

KING88

Trådstartare
\"Vanlig människo mat till hund??\"

Någon som vet vad hunden behöver för tillskott av tex mineraler/vitaminer mm när den bara äret "vanlig mat"??
 
Re: \"Vanlig människo mat till hund??\"

Våra hundar får människomat ibland. ibland får de burkmat och de har ALLTID fri tillgång på torrfoder.. vi ger de ej några extra vitaminer/minerlar.
 
Re: \"Vanlig människo mat till hund??\"

Det beror vad den vanliga maten innehåller. Bäst är att ge hunden foder anpassat för just hundar. Då kan man vara säker på att den får i sig allt den behöver....
 
Re: \"Vanlig människo mat till hund??\"

först och främst måste man ta bort allt salt, lök och potatisar som varit gröna från människomaten. sedan komponerar man ihop rätt mängd animalier och vegetabilier, och så ska det vara av rätt sort också. därefter skickar man iväg maten på analys för att få reda på den exakta mängden mineraler och vitaminer som eventuellt behöver tillsättas, vissa mineraler är nämligen farliga i för stor mängd och är förhållandet mellan två mineraler fel kan det gå illa.

nej, det är nog enklast att ge ett färdigt foder... men kanske kan du lära dig mer om foderlära för hundar och sedan lära dig att använda ingredienser från resterna för att laga en fullvärdig måltid. vet att det finns en här på buke som gör eget foder.

men det är viktigt att hunden får i sig alla näringsämnena och att den inte får i sig något farligt. vissa bristsjukdomar visar sig inte förän hunden är ganska illa däran.
 
Re: \"Vanlig människo mat till hund??\"

Varför inte ge hundfoder??
Det hundfoder som finns idag är noga kontrollerat osv. och innehåller allt vovven behöver. Finns även foder för allergikänsliga vovvar, hundar med mag/tarm problem, ja, you name it!
 
Re: \"Vanlig människo mat till hund??\"

Min hund har haft ne massa mystiska hälltor och sjukdomar som vet. inte hittar någon lösning på. Så ja blev rekomenderad att ge vanlig mat, och det har funkat mycke bra inte en symtom. Men jag är rädd att han inte får i sig allt han behöver. Han får förutom vanlig bas föda, grönsaker fibrer och Dogevit Elit (vitamin/mineraler) Behöver en vuxen hund något kalk tillskott?

I och med att detta har funkat bra så har jag inte provat någe speciall foder då han inte tycket om torr foder. Jag tycker att han värkar må mycke bättre nu.

Jag undrar även vad en hund behöver som vi människor inte behöver????
 
Re: \"Vanlig människo mat till hund??\"

Jag undrar även vad en hund behöver som vi människor inte behöver???

bara det att en hud är ett rovdjur gör att den kräver annan mat. deras tarmsystem ser inte ur som vårt och de kan inte tillgodogöra sig samma ämnen som vi. och så svettas de som sagt inte.
 
Re: \"Vanlig människo mat till hund??\"

Människan räknas ju oxå som rovdjur...!!!
 
Re: \"Vanlig människo mat till hund??\"

Vi är omnivorer, d.v.s. äter
både grönt och kött.
 
Re: \"Vanlig människo mat till hund??\"

Knappast...hade människan varit ett rovdjur så hade den dels haft samma matsmältningssytem och dessutom klor och huggtänder som ett rovdjur. Men eftersom vi knappast kan springa ut och bita ihjäl en älg samt äta upp köttet direkt på plast...så är vi inga rovdjur. Fattar inte varför folk envisas med att människor är rovdjur. Rovdjur har inte kniv/gaffel/sked eller lagar mat på spisen. Vill du vara ett riktigt rovdjur ska du springa ut i skogen helt näck och hugga dig ett bytesdjur med dina bara händer och sedan kan du smaska i dig detta på plats. Då först erkänner jag att vi är rovdjur, annars inte.
 
Re: \"Vanlig människo mat till hund??\"

Det går utmärkt att ge hemlagad mat till sin hund, emn det betyder inte att det går bra att föda den på samma mat som vi människor äter. Människan kan smälta spannmål bra och vi har heller inga problem med majs, lök, soja och liknande. Hundens matsmältningssystem kan däremot inte ta upp direkt mycket näring från spannmål eller soja. Lök är giftigt för hund.

Vill man ge hemlagad mat till sin hund, så bör man laga speciell mat. Basen i hundens mat ska vara ris, syrat korn eller annan passande kolhydratkälla. Maten behöver sedan kompletteras med protein, exempelvis vom, kyckling eller andra animaliska födoämnen med hög smältbarhet. En del grönsaker ska också med. Beroende på vad man använder för kolhydrat- och proteinkälla kan man sedan behöva komplettera med vitaminer och mineraler.

Det är lite utav en konst att kunna laga mat åt sin hund och vill du prova på det så rekommenderar jag att du läser Hundägarens kokbok av Marie Sallander. Med hjälp av den kan du göra iordning passande hemlagad mat åt din hund.

Vill du ha ett alternativ till att stå hemma och kladda själv så kan du testa fryst färskfoder, såsom Klass. De flesta hundar tycker mycket om fryst färskfoder och många känsliga hundar mår mycket bra av det.
 
Re: \"Vanlig människo mat till hund??\"

Ja nu menade jag ju inte hur vi människar lever idag. Men hur tror du dom alldra första människorna gjore när dom fångade sitt bytte och hur deras tänder såg ut och innan elden uppfanns???
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
36
· Visningar
1 211
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
716
Senast: Emmi
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 494
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp