Bukefalos 28 år!

Varför så många hundar på rymmen?

hollypolly

Trådstartare
Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen.
Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i stadens ytterkanter och inlägg från hundägare som efterlyser sina hundar som rymt och en del försvinner även i dagar och andra återfinns tyvärr döda eller inte alls.

Hur kan det vara så vanligt att hundar är på rymmen?
Har folk inget konsekvenstänk alls?

Bara sista veckan har flera hundar iakttagits lösa i min lilla stad när jag kollar i den lokala facebookgruppen.

Trodde någonstans att hundägare var mer ansvarsfulla än kattägare.
 
Trodde någonstans att hundägare var mer ansvarsfulla än kattägare.
Oj hoppsan...

Hur stort samhälle lever du i? Hur många hundar finns det?
Hundar kan rymma - det vet jag tyvärr alltför väl. Det betyder inte att hundägare är ovarsamma.
Speciellt inte hundägare i allmänhet.

Det är väldigt ledsamt om ens hund har rymt. Det betyder inte med automatik att det berodde på dålig koll.

Dessutom ser jag fler katter spatsera omkring i samhällen än vilsna hundar ;)
 
Oj hoppsan...

Hur stort samhälle lever du i? Hur många hundar finns det?
Hundar kan rymma - det vet jag tyvärr alltför väl. Det betyder inte att hundägare är ovarsamma.
Speciellt inte hundägare i allmänhet.

Det är väldigt ledsamt om ens hund har rymt. Det betyder inte med automatik att det berodde på dålig koll.

Dessutom ser jag fler katter spatsera omkring i samhällen än vilsna hundar ;)
En liten stad.
Hur lyckas så många hundar "råka" rymma.
 
En liten stad.
Hur lyckas så många hundar "råka" rymma.
Tror det finns lika måna förklaringar som det finns hundar. Dessutom beror det en del på ras hur rymningsbenägna de är.

Jag bor också i en mindre kommun. Jag ser efterlysningar om bortsprungna hundar ett par tre gånger om året.

Självklsrt finns det ansvarslösa hundägare. I ansvarslöshet räknar jag de som har lösa hundar i naturen nu när det är förbjudet om man inte har bra pli.
 
Min killgissning är lite dåligt lydnadstränade covidhundar med ansvarslösa förstagångsägare tillsammans med en större spridning av efterlysningar i och med sociala medier.

Men ansvarslösa ägare som hävdar sin rätt att ha dåligt inkallningstränade hundar lösa i tid och otid har funnits längre än sociala medier. Så jag tror helt enkelt att problemet syns mer nu i och med att folk kastar ur en efterlysning på facebook/instagram/snapchat så fort de fattar att hunden stuckit på skogspromenaden och folk går upp i varv av att se inläggen = större spridning. Men det är bara en gissning.

Sen kan vissa hundar rymma trots att de har bra ägare som arbetat för att minska rymningsbenägenheten. Jaktinstinkten kan vara rätt stor hos en individ trots "fel" ras.
 
Senast ändrad:
Tycker också de e efterlysningar var o varannan dag i diverse grupper som dyker upp i flödet på Facebook där de ofta visar sej att samma hund e på rymmen igen. Kompisen i en annan stad möter samma hund på rymmen minst 4 gånger i veckan o där kommer ägarna med samma ursäkt jämt "hihi ja han slet sej igen" o denna hund e inte så värst trevlig mot andra hundar. Även i grannbyn har vi en o samma hund på rymmen jämt men där vet jag inte vad ursäkten e.

Tyvärr finns en del ansvarslösa ägare o sen finns dom som tycker att de e så himla jobbigt att vidta säkerhetsåtgärder o tycker att så ofta rymmer inte hunden.

Min ena husky kom lös ca en vecka efter jag hade fått hem henne, hon skulle ut ur bilen o något skrämde henne innan jag hann få tag i kopplet men jag vandrade iväg efter henne, sambon hämtade min vuxna hane o sen fick han o jag vandra runt i byn tills vi kom såpass nära henne att vi kunde få henne att upptäcka hanhunden o då fick vi fast henne igen. Så nu mer sitter hon fastspänd i bilen trots att jag har hundgrindar då hon i ett panikläge klämmer sej ut.

Har man hundar som e rymningsbenägna så får man faktiskt vidta åtgärder.
 
Det är ju så att nu är det vår och ljuset kommer åter. Då är det inte bara katter som får spring i kroppen och korn på "snygga fruntimmer". Det är samma för hundar. Men som flera kloka hundmänniskor säger, då tar man sitt ansvar och är lite extra försiktig med att ha hund i "osynligt koppel" och när man öppnar dörrar och fönster hemma.

:heart
 
Instämmer med @IngelaH När det är vår i luften blir många djur kollriga :D Min lilla inkluderad

Men året runt är det mängder av inlägg i ortens Vart katten tog du vägen-grupp.

Jag tror att djurägare är likvärdigt klantiga och det finns en rejäl lokal variation :up:

Vi hade en gris synlig inne i tätorten för många år sen. Ingen ägare gav sig till känna.

De hade köpt en minigris. Som växte och växte tills mini inte var nån passande beskrivning. Så de öppnade helt enkelt dörren i desperation och lät den gå ut
 
Min killgissning är lite dåligt lydnadstränade covidhundar med ansvarslösa förstagångsägare tillsammans med en större spridning av efterlysningar i och med sociala medier.

Men ansvarslösa ägare som hävdar sin rätt att ha dåligt inkallningstränade hundar lösa i tid och otid har funnits längre än sociala medier. Så jag tror helt enkelt att problemet syns mer nu i och med att folk kastar ur en efterlysning på facebook/instagram/snapchat så fort de fattar att hunden stuckit på skogspromenaden och folk går upp i varv av att se inläggen = större spridning. Men det är bara en gissning.

Sen kan vissa hundar rymma trots att de har bra ägare som arbetat för att minska rymningsbenägenheten. Jaktinstinkten kan vara rätt stor hos en individ trots "fel" ras.
Vi har en rymmare inom familjen men den hunden har dubbla grindar i hallen och högt staket jag tycker inte det känns som det är så lätt för en hund att rymma ändå.
Tror mycket beror på rent slarv.
 
Tycker också de e efterlysningar var o varannan dag i diverse grupper som dyker upp i flödet på Facebook där de ofta visar sej att samma hund e på rymmen igen. Kompisen i en annan stad möter samma hund på rymmen minst 4 gånger i veckan o där kommer ägarna med samma ursäkt jämt "hihi ja han slet sej igen" o denna hund e inte så värst trevlig mot andra hundar. Även i grannbyn har vi en o samma hund på rymmen jämt men där vet jag inte vad ursäkten e.

Tyvärr finns en del ansvarslösa ägare o sen finns dom som tycker att de e så himla jobbigt att vidta säkerhetsåtgärder o tycker att så ofta rymmer inte hunden.

Min ena husky kom lös ca en vecka efter jag hade fått hem henne, hon skulle ut ur bilen o något skrämde henne innan jag hann få tag i kopplet men jag vandrade iväg efter henne, sambon hämtade min vuxna hane o sen fick han o jag vandra runt i byn tills vi kom såpass nära henne att vi kunde få henne att upptäcka hanhunden o då fick vi fast henne igen. Så nu mer sitter hon fastspänd i bilen trots att jag har hundgrindar då hon i ett panikläge klämmer sej ut.

Har man hundar som e rymningsbenägna så får man faktiskt vidta åtgärder.
Ja jag tänker precis som du, hur svårt ska det vara?
En familjemedlem har också en sån hund och den lyckas heller aldrig rymma då den har koppel och dubbelgrindar och väntar på varsågod in och ur bilen :)


Känns som många är oerhört slarviga.

Jag blir lite förundrad hur man vågar tappa bort en hund mitt i stan som många här gör.
 
Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen.
Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i stadens ytterkanter och inlägg från hundägare som efterlyser sina hundar som rymt och en del försvinner även i dagar och andra återfinns tyvärr döda eller inte alls.

Hur kan det vara så vanligt att hundar är på rymmen?
Har folk inget konsekvenstänk alls?

Bara sista veckan har flera hundar iakttagits lösa i min lilla stad när jag kollar i den lokala facebookgruppen.

Trodde någonstans att hundägare var mer ansvarsfulla än kattägare.
Min kom lös genom att en liten kvist öppnade bgb haken.
Så otroligt märkligt
Hon jagade i 15 timmar och hittades oskadd förutom sina tassar och sin kroniska skada.
Jag har nu failsafe på halsband och koppel så att det inte händer igen
 
Själv ser jag nästan aldrig något om hundar på rymmen, annat än när folk importerat gatuhundar som rymt när flygburen öppnats eller som krupit ur sele/halsband pga rädsla för något plötsligt.

Kanske är det helt enkelt så att man ska bo i Sthlm om man vill slippa höra om hundar på rymmen? :p
 
Ser extremt sällan hundar på rymmen efterlysas i sociala medier, katter som försvunnit däremot...
Själv ser jag nästan aldrig något om hundar på rymmen, annat än när folk importerat gatuhundar som rymt när flygburen öppnats eller som krupit ur sele/halsband pga rädsla för något plötsligt.

Kanske är det helt enkelt så att man ska bo i Sthlm om man vill slippa höra om hundar på rymmen? :p
Kollade en sthlmsgrupp av ren nyfikenhet och såg flera inlägg om förymda hundar och även ett inlägg om fenomenet.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240501_164843_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240501_164843_Samsung Internet.jpg
    38,5 KB · Visningar: 91
Min kom lös genom att en liten kvist öppnade bgb haken.
Så otroligt märkligt
Hon jagade i 15 timmar och hittades oskadd förutom sina tassar och sin kroniska skada.
Jag har nu failsafe på halsband och koppel så att det inte händer igen
Ja det är ju en ren olycka och det "får" naturligtvis hända men jag har svårt att köpa att alla bortsprungna hundar rymt av en sån anledning.

Alla gatuhundar som är på rymmen tex borde inte prio ett vara att hunden absolut inte får komma lös, en del rymmer ju redan vid flyget.

Hur svårt ska det vara med dubbelkoppel och trä ut kopplen genom buren innan hunden kliver ur den?
 
Vi har en rymmare inom familjen men den hunden har dubbla grindar i hallen och högt staket jag tycker inte det känns som det är så lätt för en hund att rymma ändå.
Tror mycket beror på rent slarv.
Jag förstod inte heller alla som tappar bort sina hundar i tid och otid innan jag träffade sambons jämthund. 🤣
Hon hoppar över staketet, vi höjer det. Hon fortsätter rymma, vi bygger det upp till månen. Hon rymmer vidare, hittade ett hål under staketet i lagom storlek för marsvin, vi lagade det. Hon gjorde nytt hål på något minut... Hon kan också öppna dörrar, och i en familj med barn som ibland glömmer låsa och sådär så händer det tyvärr ibland att hon lyckas dra (nu är nog staketet rymningssäkert så till vida att hon kan vara ute i cirka 5 minuter i alla fall). Hon kan hoppa, kräla, klättra. Jag har också själv tappat henne ur selen en gång när vi körde drag, hon lyckades trixa sig ur den... Hon hoppar över grindar inne i rum och hoppar glatt ut från fönster som står lite öppna, 2 meter ovanför marken....

Vi lägger dock inte ut i facebookgrupper. Hon har ALLTID sändare på sig och drar enbart till skogen för att ställa älg, så hon är lätt att hitta. Men jag som är van vid hundar som vill vara nära mig och aldrig skulle drömma om att dra iväg är det här nåt i hästväg. Är betydligt mer ödmjuk inför folks "slarv" nu för tiden. Shit happens...
 
Rubriken borde allrså vara "varför så många hundar på rymmen kring stockholm"..

Finns gott om orter där man i princip aldrig ser förrymda hundar efterlysas, så det är nog mer lokalt än allmänt utbrett.
Eh va?!

Jag bor långt ifrån Stockholm.
 
Fortsätter på spåret. Om man räknar ihop alla gånger hon rymt "första gången" på något nytt kreativt vis blir det ju en del gånger, även om vi sliter vårt hår för att hon faktiskt inte ska lyckas rymma. Hon är ändå några år...
En gång har sambon helt enkelt tappat kopplet. Swosh sa det. En gång har jag tappat henne ur selen. En första gång när hon drog genom fönstret när jag tog mig friheten att tänka att vi kan vädra lite hemma, två gånger iaf har barnet inte lyckats stänga altandörren helt, en gång hoppade hon över ett staket vi inte trodde var möjligt.... osv osv. Det blir några gånger, även om vi då försöker se till att hon inte kan rymma på samma sätt mer än en gång. 🙃
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 726
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 486
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 485
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hur får man sin hund att sluta rymma. Har en Leonbergertik på 2år som rymde första gången när hon blev könsmogen, har haft en period...
2
Svar
39
· Visningar
16 967
Senast: Alva789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp