Vanliga stigläder till syntetsadel?

Zolimita

Trådstartare
Nu har sadeln kommit men inte stiglädren så jag undrar om man kan ha vanliga stigläder till synteten? Vill ju prova ikväll:bump:
Har beställt ett par syntetläder som borde komma snart.

Sv: Vanliga stigläder till syntetsadel?

Klart man kan. I alla fall jag.

Kör med läder mycket bekvämare.

Vi har bara använt vanliga på vår Wintec i alla fall. Gillar inte deras egna variant.

Det kan man absolut!

Man bör dock ta det lugnt med smörjandet av stiglädren, för fettet kan så småningom lösa upp syntetmaterialet i sadeln. Men så länge stiglädren inte är överfettade är det ingen fara.

Jag har alltid haft vanliga stigläder på min wintec, syntetlädrena är hårda och obekväma, sen är dom helt omöjliga att snabbt ändra längd på... usch nu kanske det bara är dom jag provat på som varit så här, men jag rekomenderar inte syntetstigläder....

Nu kom syntetlädrena med posten så då får vi se om jag gillar dem.

Det bästa ska ju vara syntet, då fett (som måste finnas i lädret) som någon skrev, löser upp syntetmaterialet.
Jag har i alla fall inte vågat prova, utan kör med syntet på min Wintec.

Griffins syntetläder är så som du beskriver, helt omöjliga att hålla på med. Tjocka och stela...:eek:

Men det kanske finns andra som är smidigare?
Själv gav jag upp och köpte skinnklädda nylonläder, de är alltid mjuka och smidiga och behöver inte smörjas alls.

Har ett par Wintec jag, dom är rätt okej! Mycket smidigare än mina läderstigläder iaf.

Jag har ett par syntetstigläder. De fungerar bra även om jag tyckte att de var lite hårda och stela i början.

jag har såna syntetläder som man sätterfast där uppe o reglerar där nere=)

jag brukar använda mina i läder till min syntet sadel när de andra har blivit rengjorda & sitter på tork och det går utmärkt!

*Puttar upp en gammal tråd för mer erfarenheter*

Jag har skaffat en syntetsadel, och förstått att åsiktena om vilka stigläder som är bäst att använda varierar. Jag har ett par skinklädda nylonstigläder, som jag aldrig har putsat:angel:. Kan man använda dessa till syntetsadlen eller är det bättre att ta syntetläder för att undvika det fett som finns i stigläderna? Wintecs syntetstigläder, hur är dom? Lika tjocka o klumpiga som Griffins?

Wintecs läder är smidigare än Griffins vad jag hört.Dock tycker jag de är lite klumpiga när man ska ändra på längden.Tur att det är mest bara jag som rider i sadeln,skulle jag få ändra hål ofta skulle jag nog byta till stigläder i äkta läder:D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 745
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka