Bukefalos 28 år!

Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Kanske var problemet att "den erfarna" tydligen behövde kedja ?
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Ah, då är det inte samma häst. Det finns alltså fler av samma kaliber, hm :). Den hästen jag tänker på är 7 år nu. Förutom att vara mycket svår att leda så försökte hon t.ex. springa rätt över en när man öppnade boxdörren, det gällde att vara beredd. Överhuvudtaget hade hon inga betänkligheter mot att gå över folk, vilket ju blev riktigt farligt när det var barn med också. Ägaren var av den typen som någon annan nyss nämnde som inte trodde på uppfostran (nyfrälst NH samt westerninspirerad. Att ställa krav på sin häst och begära att den uppför sig var mer eller mindre att betrakta som rent djurplågeri enligt henne. I stallet fanns dessutom en gudasnäll liten valack av annan ras. Denna häst kunde alla, hästvana eller ej, leda utan några som helst problem, han följde snällt överallt. Men så fort "frieserkvinnan" tog i grimskaftet så slet han sig....

Haha, så otroligt likt och ändå ett annat ekipage! Ett vänligt litet ånglok som sprang över allt som stod i vägen om man inte var mycket tydlig med vad man förväntade sig. Men den var som sagt rätt godmodig och blev aldrig arg och irriterad när man satt ned foten och ritat ut gränsen utan fogade sig bara. Jag kan fantisera om hur det skulle blivit om något av mina två bitchiga ston hade blivit (o)uppfostrade på det sättet! Det hade inte varit lika lättsamt.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag tänkte just på detta senast idag faktiskt när jag tog in min häst, som gick snällt bredvid mig utan problem på löst grimskaft, att det inte är en självklarhet hos alla. I hyrstallet vi stod i förut fanns det några hästar som man var nästan rädd för att ta in när man hade kvällsstallet; två stod jämt på bakbenen (en av dem runt 180 hög, gissa vilken dinosaurie den förvandlades till när den reste sig) och den tredje hade ingen respekt för människor utan sprang blint över en. Varför dessa hästar var så här tror jag beror på att ingen tog tag i saken och gjorde någonting åt det, istället bytte ägarna grimskaften mot kedjegrimskaft så man skulle kunna hålla kvar hästen tills man var inne i stallet. :cautious:
Jag har också i ett annat stall tampats med flera hästar som sprungit över en.

För mig är det en självklarhet att hästen ska gå snällt bredvid en när man leder den var man än är. Att den blir skrämd och hoppar till är accepterat, men den ska hållas kvar hos mig och hålla ett visst respektfullt avstånd till mig.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag tar det som en självklarhet att hästen ska kunna ledas.
Dock kan inte alla unghästar ledas här. Vi har dem på lösdrift tills de ska ridas in och hanteras endast vid verkning, avmaskning osv. (när man måste helt enkelt -tillsyn såklart varje dag!) -Men det är ju ett val man gör & för oss fungerar det bra ändå.
Men tycker alla vuxna hästar ska kunna ledas!

Tror detta problemet med att folk inte kan leda sina hästar (ouppfostrade hästar) beror på att i hästvärlden finns det många oerfarna hästägare: de allra flesta är faktiskt hobbyryttare och ridskoleryttare (självklart finns det många duktiga på hobbynivå också!!) -och inte proffs som hanterar hästarna. Samma sak med hundar; de flesta hundägare har de som sällskap och hur många ser man inte som drar i kopplet?
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Det blir dock djääävulens mkt farligare med 600kg i andra änden av snöret än ca mindre än ens egen kroppsvikt.

Jag ställer betydligt högre krav i lydnad(färdriktning, avstånd från mig och stopp/följ/gå på hästar än mina hundar som väger 4 kg, av just det skälet.

KL

Kan fö tillägga att jag som sällan har problem att leda hästar som anses meckiga så där direkt idag fick uppleva annat.
Jag har i eftermiddag fått väldigt sorgliga nyheter och i stort brutit ihop, grinat och haft mig.
Jag skulle ta in en häst jag känner väl och har en fungerande relation med. Han upplevs problematisk av matte och andra. Men vi har sedan vi i början löste hur vi ska ha det i fråga om vem som följer vem och hur nära vi ska gå varann inte haft några problem. Han är mycket känslig och lättlärd! En av de bästa jag träffat i form av att snabbt lära.
Dock också snabb i att lära sig shit. Han såg direkt att jag var borta i skallen, inte fokuserad på honom och att jag hade en mkt hängigare kroppshållning.
Jag brukar vara rätt energisk och ha naturlig pondus.
Nu var jag slokig, slapp, vek och initiativlös.
Han försökte direkt sånt han inte gör med mig i vanliga fall.
Så där fick jag skärpa mig och fejka.
Jag tackar honom för den eye-open:ern!
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Intressant!
Beklagar de tråkiga nyheterna .... Men det var mycket intressant att läsa om att hästen läste av dig på direkten. Har också alltid varit övertygad om att det är så det funkar.

Sen beror förstås hästens reaktion på hurdan den är till mentaliteten, och hur nära varandra man är känslomässigt. Mitt gamla sto blir extra försiktig när jag är nere, tar liksom hand om mig. Kan dock tänka mig att en brötig unghäst eller en tuff inackordering mycket väl kan utnyttja situationen, så att säga!
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Hästen läser av dig snabbt även på ganska långt avstånd.
Skulle jag gå och såsa med 3 hästar skulle det bli ett jädra massa ätande i dikena på vägen upp till stallet.
Min häst kan verkligen utnyttja snälla veka personer i hagen.
Han kan blänga och lägga öronen bakåt om personen ser lite tafatt ut.
Inte kul att gå ut med höpåsen då.
Ser man stark ut och rätar på ryggen så åker öronen fram och han är snäll som ett lamm. Då är det inga problem att gå ut med hö.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Ja, de läser oss ju fort. Jag brukar vara så noga att inte låta mitt eget sas påverka hur jag är med hästarna.
Men just den här gången var jag faktiskt helt inne i mig själv.

Det var intressant att få "vara på den andra sidan" dvs vara en som hästarna ser som vek.

Den här hästen är en sån som är lite småmärklig i sitt sätt med andra hästar i hagen och med människor. Lite fel i energin.. Bråkar lite med andra i hagen och är i för hög energi utan att vara en riktigt bra ledare, med klokhet och fatta bra beslut utöver att han är stark och snabb. Han är som en ungtupp..

Min egen ena försökte istället valla mig lite genom att fösa mig mjukt med huvudet. Han gick in i "ta hand om state of mind". Gulle!
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Nej, man får inte visa hästen uppsuttet. Hästen skall visas i träns, utan skydd, sadel, täcken eller annan utrustning som kan dölja diverse fel.
Självfallet blir ryttarna tvungna att sitta av och visa hästen som alla andra, inga undantag göres;0) Om hästen inte kan underkasta sig en veterinär besiktning, så startar ekipaget inte i klassen.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

* delvis kl

Tycker det är ytterst få hästar som är jobbiga att leda om man har lite egen pondus, är lugn och konsekvent. Det vanligaste man ser tycker jag nog är att människan antingen inte markerar för hästen alls när den provar gränserna, alternativt att denne rycker tag så fort hästen rör huvudet några centimeter.

Själv har jag ungefär noll pondus naturligt och halvkass hållning. Är dock rätt bra på att hålla mig lugn och är väl oftast ganska konsekvent också. På det klarar jag mig vanligtvis ganska bra ändå. Men så skulle jag aldrig försöka mig på att leda någon riktig "problemhäst" heller, för det skulle då inte tillföra varken mig eller hästen någonting.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 512
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 359
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 866
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp