Bukefalos 28 år!

Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Cornelia

Trådstartare
Läser allt som oftast om det som rubriken säger, att man knappt kan leda sin häst i grimma och grimskaft, att det är problem vid intag och utsläpp osv.

Läser också ofta att man framhåller som en merit att "hästen är snäll att leda" ...

Funderar: Är detta ett nytt problem? Hur klarar man att rida en häst som man knappt kan leda? Är det inte en så pass basic sak i all hantering av hästen redan från föltiden att det borde vara en så självklar sak att man inte ens behöver fråga sig om det går att leda hästen?

Hos mig är det i alla fall så. Att hästen är lätt att leda i grimma och grimskaft för alla som kommer hit är så självklart att jag aldrig ägnar det en tanke, mer än under föltiden när de får lära sig hur det funkar att följa med i snöret.

Får jag höra lite tankar kring detta nu då, aspekter som jag kanske inte har tänkt på!
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

För mig är det självklart att hästen går att leda. Det är ingen merit. Enda gången jag skulle kalla det merit är om hästen tävlat halter med goda resultat.

Med det sagt ska det erkännas att jag har ett sto som var (är?) rent ut sagt livsfarlig i perioder. Ibland springer hon över allt och alla vid in/utsläpp, sliter sig och drar iväg när man flyttar henne mellan hage och stall.
Det har blivit extremt mycket bättre, nu händer det nästan aldrig, men ett tag var det varenda dag. Så fort man kom för att hämta någon i hagen sprang hon över en, med häst i handen och staket och allt. Livsfarlig :crazy:
Satte kedja på henne och hade alltid ett spö att mota bort med. Nu får hon bara "återfall" ibland, i samband med brunst (hon har väldigt komplicerat beteende vid brunst..) och då räcker det oftast att lägga grimskaftet över nosryggen.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag har inga problem att leda mina två till och från stall/hage, inga rusningar eller trängningar utan dom går fint och snällt oavsett vem som leder dom.

Har dock haft en häst som testade ibland att "tjurrusa" in och ut från stall och hage.
Det kunde gå bra i veckor och sen testade han igen. Inget trevligt alls men trots att alla som hanterade honom gjorde likadant och var konsekvent med honom så testade han ngn gång varje månad.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

En självklarhet här! Tänker inte ens på det och skulle definitivt inte ta det som en s.k. merit(?). Jag leder ju in bägge samtidigt, ut med för den delen.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag tror att det är ganska vanligt bland en del hobbyryttare. De som har hästar som kanske är lite för envisa för dem och de inte törs säga ifrån för då har man "ingen bra relation" typ. Har sett en del exempel på det.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Kanske en del av problemet? Att folk inte får lära sig att hantera sina hästar från marken ... eller är det så att hästarna avlas för tävling på bekostnad av ett hanterligt temperament numera?
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

För mig är det också självklart att hästarna går att leda i grimma och grimskaft. Det är inget jag reflekterar över och ser inte som någon merit. Det lärs in från början och är precis lika självklart som att man kan borsta hästen, lyfta hovar och att den flyttar sig när det behövs.

Jag tycker det verkar som om detta med ledande av häst verkar vara ett problem inom vissa kretsar, där man av någon anledning anser sig behöva träna och nöta, helst i repgrimma också, samt träna vilken position hästen ska gå i.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Är det verkligen ett stort problem?? Jag har bara stött på två hästar som var svåra att leda, den ena kunde dra iväg (ouppfostrad ponny med okunnig ägare) och den andra var ett kallblod som hade väldigt bråttom in från hagen och inte ville stanna när jag ville... Jag hanterade bara kallblodet men hon blev iaf snäll att leda på ett par dagar efter att vi övat på att stanna flera ggr på vägen in.

Det ingår i hästens uppfostran och utbildning att kunna "gå fint i koppel", det ser jag som en självklarhet. Kopplar på grimskaftet och går i väg, räknar med att hästen följer efter. :p Mina hästar är jättesnälla att promenera med trots att de inte är av den sävliga typen.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Kanske en del av problemet? Att folk inte får lära sig att hantera sina hästar från marken ... eller är det så att hästarna avlas för tävling på bekostnad av ett hanterligt temperament numera?

Jag vet inte vad andra har för erfarenhet. Kan bara tala för mig själv, men jag ser vääääldigt mycket tävling varje år. Och det här "svåra temperamentet" tycker jag det är otroligt sällan man ser. Däremot är en del hästar mer "vakna" än andra. Jag har själv en liten dam som är tämligen alert, impulsiv och vaken. Men just det här tycker jag gör henne ännu lättare att hantera. Hon är känslig och har väääldigt "korta trådar", det gör det väldigt lätt att nå fram till henne, hon behöver bara små små signaler, i såväl hantering från marken som ridmässigt. Dock ställer det krav på att man själv också är med och lever i nuet.
Däremot har jag märkt, av erfarenhet då vi haft henne i kollektivstall, att många människor (idag?) blir lite rädda för hästar som är så vakna och alerta. Oberoende av hur väluppfostrade och lydiga dessa hästar än är.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Kanske en del av problemet? Att folk inte får lära sig att hantera sina hästar från marken ... eller är det så att hästarna avlas för tävling på bekostnad av ett hanterligt temperament numera?

Det jag har sett har jag tolkat som bristande kunskaper och/eller en vilja att vara snäll. Tex min äldre häst gick inte att leda när jag köpte henne. Frös fast. Första dagen tog det 40 minuter att ta in henne från hagen. Efter mindre än en vecka promenerade hon snällt efter. Hon är inte elak, men hon har, på ont och gott, betong i huvudet och kräver att man är konsekvent men å andra sidan extremt stabil i alla lägen. Vill tillägga att jag är ingen mogul på ngt vis. Bara envis och orädd...
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag vet inte vad andra har för erfarenhet. Kan bara tala för mig själv, men jag ser vääääldigt mycket tävling varje år. Och det här "svåra temperamentet" tycker jag det är otroligt sällan man ser. Däremot är en del hästar mer "vakna" än andra.

När jag tänker efter så brukar jag träffa en del vimsiga halvblod på anläggningen dit jag åker och tränar, men även där upplever jag dem som ouppfostrade. Nån brukar vimsa på människor med ägaren krånglar av täcken och fixar med utrustning, nån tar ca en timme och lasta +alla de som studsar omkring när de leds över stallplan.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Här omkring har många sin häst i stall där det ingår ut, in och fordringar så ägaren till hästen behöver inte göra dessa saker och känner inte sina hästar i dom situationerna och då får folk problem speciellt om dom har gått från ridskola till dessa stall.

Då kan ägaren få stora problem men stall ägaren inga efter som det är stall ägaren som känner hästarna vid dessa tillfällen och inte ägaren.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag har sett det, även med kedja drar hästen dit den vill. Vid promenader är det en dragkamp om vem som bestämmer tempo och vägen. När jag sa till dessa hästar på skarpen när jag skulle leda dem ställde de sig på bakbenen samt sikta några kickar mot mig i hagen. Bara för att jag bad dem gå bakom mig, lugnt och stilla och varje gång de gick förbi var de tvungna att backa lite. Uppskattades inte ;)

Jag har inga problem med mina små, och blir det problem för någon Anna hoppas jag att de säger till innan så det går att lösa. Jag vet att de i stallet är snabba med kedja. Mina små leds mellan hage och stall av barn på 4 och 7 år, även där det är gräs. Promenader är inga problem, utan de följer snällt med bakom eller bredvid den som leder.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Vanligt kan jag aldrig tänka mig att det är? Att folk skriver att hästar är snälla att leda... Tja, jag ser annonser där hästar är snälla att borsta, kratsa, lasta, sko osv också, så varför inte leda? När det gäller en a-/b-ponny kanske det dessutom är befogat då många sådana är väldigt ouppfostrade och barnen har sällan något att säga till om (om de nu inte är födda med extremt anlag för djurhantering). Att en liten ponny tar med sitt barn till närmsta grästuva är ju inte en helt ovanlig syn. :/

Jag tror att en väldigt stor majoritet hästägare leder sina hästar med lätthet.

Sen är det i vissa kretsar fortfarande lite coolt med en lite lagom hispig häst ("som bara jag som är så himla duktig klarar av att hantera"). Där är man väl kanske inte jättekvick med att korrigera ett beteende eftersom det inte helt och hållet är oönskat. Även på storhästsidan har jag hört vuxna människor med illa dold stolthet berättar att man minsann var tvungen att skaffa kedjegrimskaft efter som Svarta Blixten är så himla "på" nu för tiden. En "grej" alltså, precis som graman, brösta, lindor och en väldigt stor mängd andra saker som man måste ha eftersom man har så stora problem med sin häst att det inte räcker med sadel, träns och ryttare. Jag tror att nästan alla kan lära sig att lära hästen gå i form naturligt utan graman. På samma sätt tror jag att nästan alla kan lära sig att lära hästen hur den ska bete sig när den blir ledd. Men när man inte behöver och det dessutom kan vara lite häftigt på sitt egna lilla sätt - varför engagera sig?

Mina hästar är jätteelaka och spränger grinden, springer över mig och rakt in i stallet när jag ska ta in dem :cry:, och när jag försöker leda dem på tävling måste jag alltid ha ett rejält bett på för att hästarna inte ska råka jazza över någon oförberedd person i närheten eller kicka en förbigående häst :nailbiting:! En gång stack en av dem och det tog en halvtimme att försöka få tag på honom på parkeringen:rage:! Eller så är jag bara dryg... :angel:
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag (som definitivt inte är något vidare duktig, speciellt inte med "jobbigare" hästar) uppskattar att ungefär 95% av hästarna jag träffat på varit lätta/helt okej att leda. Övriga fem procent har verkligen inte varit omöjliga, utan med mildare olater, som exempel att prova dra iväg.

Min 95%-uppfattning gäller både de ridskolor och privatstall jag varit i (och hjälpt till med in-/utsläpp). I ett privatstall fanns det dock ingen som inte var väldigt snäll att leda, i annat privatstall var det väl en större andel hästar som var väldigt på tårna. Har dock hittills inte stött på en häst jag inte klarat av att leda, vilket bör klassas som att jag hittills inte träffat på någon vidare svår häst. En som sprang på stället, bockade och stegrade (inget av detta emot mig och försökte inte slita sig), övertaggad privathäst som skulle in från sin lilla grusruta. Då kom någon och tog hästen 10 meter från stalldörren med orden "jag tar den där, han är helt mongo".

Vid närmare eftertanke har jag iofs blivit översprungen av Ninya när jag tagit in henne i hagen :o Överskottsenergi på vintern, reagerade på någonting och brakade iväg och jag var ivägen - människor är luft för henne när hon blir skrämd. Det var dock tre år sedan, så jag kan ju försöka intala mig att hon inte skulle göra detsamma idag om vi var i samma läge :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Spinner vidare, det är ju iofs de där fem procenten som man lägger märke till och inte de som snällt följer sin matte eller vem det nu är.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Inte är det så självklart!

Min häst var ju helt omöjlig att leda när jag köpte honom. På alla sätt försökte han "göra sig av med mig"! Han försökte trampa på mig, knuffa ner mig i diket, hastigt slänga sig åt sidan och sedan stegra sig när ingenting annat fungerade. Men jag släppte inte!

Nu är han mycket bättre, men jag skulle inte gå ut och leda han någon längre sträcka med grimma och grimskaft bara. Det är konstigt ändå att han var så där, han var ju ändå 10 år gammal.

För länge sedan var jag skötare till en travhäst, en hingst som bara var 2 år, och han var också omöjlig att leda. När jag öppnade stalldörren så stack han iväg som skjuten ur en kanon! Det måste ha sett roligt ut när jag hängde och slängde i grimskaftet! Men jag släppte inte!
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Efter de senaste årens erfarenheter i kollektivstall kan jag bara konstatera att nej, det är långt ifrån självklart att en vuxen häst går att leda. Har varit med om ett i sammanhanget stort antal hästar som vägrat skritta, dragit omkull folk, rest sig, kastat med huvudet efter en, slagit med frambenen och rent allmänt bara knuffats, dragit och trängt sig, allt medan ägarna sagt att "det blir nog bättre när h*n blir äldre/rids hårdare och får mindre överskottsenergi/växer ifrån dumheterna". Inte en tendens till att själva vilja lösa problemet med annat än kedjegrimskaft som bara gjort hästarna än mer förbannade och olaterna värre (om de ens sett det som ett problem - det är väl lugnt så länge de kan lämpa över hästens olater på de andra i ett kollektivstall).

Sedan har i princip alla de här hästarna även varit svåra/smått omöjliga att göra så basic saker som att lyfta hovarna på och sätta på täcken på utan att bli sparkad, biten eller knuffad.

Uppfostrade hästar verkar inte vara så viktigt för vissa hästägare, så länge de går hyfsat att rida på.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

KL

Jag kan bara tala ur min egen (högst begränsade) erfarenhet. Två ponnys, bägge hingstar.
De märkte ganska omedelbart att jag inte var van vid hästar (dock inte rädd på något sätt), och dom började regelrätt driva med mig.
Slö-promenering, så det kändes som att släpa en död fisk runt i hagen.
Inte stanna när jag stannade, så att dom gick in i mig.
Sådana saker.. Nämnas bör att dom gjorde absolut inte så med ägaren som hanterat dem innan.
Helt uppenbart hade de inte respekt för mig, och när jag försökte korrigera beteendet, så var mitt språk fel av två olika anledningar:
1. Jag talade "rovdjur", inte "flyktdjur"
2. Ponnys väger 300Kg, inte 50Kg, som jag är vad vid (större hundar)

Just där och då skulle nog någon utomstående kunnat beskriva situationen som att jag hade problem att leda hästarna. Inte stora, men ändå problem.

Det tog ett litet tag, och mycket läsning här på buke bland annat för att komma underfull med hur jag skulle "snacka" med hästarna, och korrigera dem på ett sätt som de förstår.
Nu är det dock respekt (utan rädsla, så klart) från deras sida, och jag har full kontroll.
Visst, dom är fortfarande hingstar, och ponnies, så nog tusan busar dom till det ibland, men nu räcker det med att jag harklar mig och blänger på dem för att dom ska skärpa sig.

Men, jo, har man inte "språket" mellan sig och hästen på plats, så lär man få problem med att leda hästen, och det lär nog bli värre med tiden..

Känns som om många bara skippar markhanteringen av hästen (tråkigt?), och hoppar upp på ryggen istället..

Personligen så är jag 193cm, och hästarna är en mini-shettis, och en B-ponny, så jag har inte riktigt det alternativet, ergo, fick jag lära mig språket. :)
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

I vårat stall är alla snälla att leda. 2 behöver dock kedja, den ena ifall ifall, han är riktigt stor och dominant. Har hittills gått lugnt och fint brevid.
Den andra är min ;)
På vintern har hon brått in, de kommer in när det är bäcksvart och magen kurrar lite. Hon drar inte iväg med en, men hon går på bra och man får lite kramp i armen innan man är framme med vanligt grimskaft. Med kedja drar hon ett par gånger, men slutar så fort kedjan tar emot.
Alltid super cool på promenader och utsläpp.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 361
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 597
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 397
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 896
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp