Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Nu är det dags att byta tråd, för gott i år. Sto nummer två har precis fölat ute i hagen!
Igår vid 18:00 hade hon lättmjölk, vid 10:30 idag födde hon ett brunt stoföl utan tecken. Fölet har nu både bajsat och ätit, efterbörden kom efter exakt en timme.
Det var dock ett litet felläge, ett framben var vikt, så det var tur att hon lade sig i hagen, så att vi såg det direkt. I stallet har vi vakat med 30 min mellanrum, och så trött som stoet var, efter att ha krystat förgäves i 1-2 minuter, vill jag inte tänka på hur det hade gått om det hade dröjt 30 min innan vi hade upptäckt det.
Nu har hon i allafall piggnat till igen, och fölet är riktigt piggt och stadigt. Är lite kort i sina böjsenor fram, går lite på tå.
Fölets härstammning är e:Malabar Circle Ås, u: Smaragd Broline ue: Speedy Somolli.

Om juvret är helt nu och spenarna står ifrån varandra (ivanliga fall är ju juvret 2 separata halvor) så brukar jag kolla 1 ggr/h på natten. När dessutom ser ut som "köttfärs" i rumpan på dem , jag då stannar jag kvar i stallet.
Du ska se att det bara rör sig om några få nätter nu. :banana:

Nu är det även dags för mig att ansluta mig till 'andra sidan' :D . I natt vid ca tre-tiden på dygn 329 anlände Brixton :love: . Kvällen innan var mjölken vitare, efter att ha varit vattnig ungefär en vecka. Han låg redan i halmen när vi tittade till dem. Lite synd att missa det hela, men man får ju vara tacksam att allt gick bra. Pappa Briar o mamma fullblod (e Diaglyphard). Fux med stor bläs och tre långa strumpor som sin far. Lägger upp bilder på fölsidan.

Hera skrev:
Juvret är mkt större än vad det varit tidigare. Spenarna pekar ifrån varandra och nu kändes det ganska hårt....

Att man aldrig ska kunna sluta att oroa sig...

Kan du inte installera Webkamera så vi också får vara med när hon fölar?????

Din unge måste ju snart vara Sveriges mest väntade föl. :d
Här sitter vi alla och bara stirrar på denna tråd och väntar...och väntar..och väntar... och väntar..:D

AM

Nu har hon hetsvandrat där ute hela eftermiddagen. Stora och bestämda steg. Verkar riktigt upprörd....

Hon brukar mest lulla lite fram o tillbaka och inte så långa vägar....hm

Hon har mat och de andra hästarna är lugna. Kanske ska ta in henne...

Här har du en som håller tummarna och muttrar fram fölningsramsor så det står härliga till!

Nu HÅller Jag Tummarna FÖr Att Det Är Riktigt PÅ GÅng Nu!!!!!

Jag också tycker att hon ska föla nu meddetsamma!!!!

Hera skrev:
Nu har hon hetsvandrat där ute hela eftermiddagen. Stora och bestämda steg. Verkar riktigt upprörd....

Hon brukar mest lulla lite fram o tillbaka och inte så långa vägar....hm

Hon har mat och de andra hästarna är lugna. Kanske ska ta in henne...
Lycka till

Någonstans i början på denna tråd röstade jag för en tisdagsunge.

Tänk om det verkligen är dags!!!!!!!!!!

Namn förslag blir denna gång Long Wait.

Mitt sto är e. Maraton-Gaspari...och är nu dräktig med Rubinrot. Hon kommer att betäckas om med Don Romantic.

Det andra stoet är e. Guinness-Arram och är nu dräktig med Metall.....vem hon kommer att ombetäckas med är fortfarande oklart....svårt att bestämma mig i år....

Hon Har FÖlat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

FÖlis Är Fortfarande BlÖt Ocg GÖr Nu Stora AnstrÄngningar Med Att Resa PÅ Sig......

Brun Med En Liten StjÄrn, Precis Som Mamma!!!

GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

ÄNTLIGEN!!!!!!!!! :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:
Var det motionen som gjorde susen tro´t :angel: :D

Senast ändrad av en moderator:

Hera skrev:
Hon Har FÖlat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

FÖlis Är Fortfarande BlÖt Ocg GÖr Nu Stora AnstrÄngningar Med Att Resa PÅ Sig......

Brun Med En Liten StjÄrn, Precis Som Mamma!!!

Äntligen!:)

GRATTIS!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka