Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Hmm.. Rann någon lite slemigt från baken idag på mitt sto, såg ut lite som brunsten... Betyder det att det är fölning på G??
Har riktigt stora och hårda juver, haft det i några dar men går ner rätt mkt efter att ha vatt ute en stund, och är svullen i baken...

Ringde föresten vet. & frågade om avmaskningen, sa att stoet ska avmaskas inom 48timmar efter fölningen så får fölet i sej det med genom mjölken.

Är så nervös! är ju 1:a gången, känner mej så himla oförberedd!
Är beräknad till Onsd. nästa vecka (335dag.)

Jaha...Känns konstigt att behöva lämna denna tråd nu och hoppa in på nästa tråd; dvs "årets nya fölungar". FÖR MIN ÄLSKADE PÅLLA KLÄMDE FRAM BEBISEN I DEN LERIGA, MÖRKA HAGEN MEDANS JAG LA BARNEN I HUSET, BARA ETT PAR METER FRÅN HAGEN!!!!!!!!!!!! :eek: :bump: :love:

Och här kläms det inte ut någonting!!!

Hade ens fölnings-van tjej här igår. Hon sa att hon har släppt allt, man kunde önska lite mer juver. Annars är hon helt klar för fölning som det ser ut.

Nu undrar vi bara vad hon väntar på :smirk:

Senast ändrad:

Hon tycker nog om att ha fölet i magen, men vi får hoppas att hon fölar snart!!!

Ok, bara att jag hört att dom brukar vara stora med långa ben och se ut som 1 månaders föl när dom föds.

jag tältade på höskullen i 2 veckor när jag vakade=)
Man såg hästboxen nere från höskullen=)
Var helt slut.. så en kväll sa ja nä i dag får hon vara ute lite senare, vi släpade ut tältet ute och det började dugga sen sa ja nä vi tar in henne nu och jag drog upp kedjan och där står hon och fölar :eek:

Så hon ville föla ute hon va väl de hon väntade på=)
Ut kom efter bara 10 minuter efter vattnet gått en hingstunge=)

nu väntar jag på fredag å får då veta om hon är dräktig på nytt, då blir det föl i mitten av aug

hejsan alla!

har följt "i väntans tider" ett bra tag nu. det är skojigt att läsa om alla andra som ska ha föl/har fått.

själva väntar vi också för fullt på att vårt sto ska klämma ut bebisen! hon hade 330 dagar i fredags så det borde vara på gång snart.. om man inte har sån otur som Hera och får vänta länge till..
Det är en försföderska så vi vet inte riktigt vad/hur mycket tecken hon kommer ge på fölning. Magen är iaf stor och juvret har varit ganska stort i en månad. Nu i dag tyckte vi att det såg ännu lite större ut, så hoppas hoppas! Dock är inte spenarna fyllda ännu, men det kan väl gå ganska fort.
Fölet verkar vilja ut iaf, sparkar för fullt hela tiden! :)

Lycka till allihopa!
Och jag återkommer nog med bilder när h*n ploppat ut!

Okej, hon har fyllt på juvret igen, riktigt mkt faktiskt.

När jag tog in henne i eftermiddags så var spenarna blanka, såg fuktiga ut. Det såg även ut som att det hade runnit lite på benen....

Erfarena fölkompisen va här idag igen, tippar på nåt dygn till ialla fall. Vi försökte "mjölka" henne lite :devil: kom inget, men hon är helt klart öm där så det var lite svårt att få tag :D

Snart så kanske???

Min erfarenhet är att när det börjar ha läckt ut mjölk på benen, DÅ är det nääära...

Vid min första fölning ringde jag upp min "rådgivare" när bakbenen var mjölkkladdiga och frågade om jag skulle mjölka ur, för att rädda råmjölken.. En timme senare var fölet ute.. :) Och detta var kl 9 på förmiddagen!

*lånar*

Hera- det här blir ju mer och mer spännande för oss som följer det här med din fölning. Ska bli riktigt spännande att få veta vad det blir.

Mitt sto är nu inne på dygn 323 och jag börjar bli lite nervös.
Den sista veckan har det inte hänt någonting med juvret utan det är lika mycket fyllt som tidigare.

Funderar just nu mest på hur jag ska lösa det med vaket.
Bor 1,5 mil från stallet, maken jobbar natt och vi har en son som ska till skolan. Får försöka med att fjäska lite med mamma om barnvakt kanske.

Någon som har några tips?
Finns det inget sätt man kan vaka på längre avstånd?
Typ webbkamera eller dyl.?Någon som provat?

Hmmmm,,,,,börjar låta lite desperat kanske....

Och detta kommar du på först nu??
Fjäska till dig barnvakt är nog en BRA idé... Och hålla tummarna att du slipper en sådan maratonvaka osm Herastackarn fått.. :p

Jag har funderat länge må du tro hur jag ska lösa situationen .........

Jo, jag hoppas att jag slipper en så låååååååååååååååååååååång vaka.
Men vad gör man inte för sina älskade hästar......

Så fort jag börjar märka att det händer saker med juver, mage osv. så är det jag som nattar i stallet............

Hej

Jag bor också 1 mil från stallet.
Jag har köpt en trådlös babykamera för 499:- på ICA Maxi.
Fjäskat lite med stallägaren och får ställa in den hos honom för säkerhets skull innan så kan han hålla lite koll.

Sen har jag lånat en husvagn där jag ska husera.
Har också en liten dotter som ska till dagis på morgon och så men det ordnar sig. Sambon har jour vissa veckor. Min oro ligger i om dottern är med i husvagnen och det kommer en fölis, hur får jag min evigt pratande 4-åring att stanna i husvagnen och inte följa med och springa och tjattra upphetsat. Vi får hoppas att hon sover men att få henna att somna i en spännande husvagn och i väntan på föl. Hon kommer förmodligen vara vaken längre än jag.
Tänkte försöka ordna barnvakt och det funkar säkert några nätter men inte veckor. Hoppas på en punktlig fölis för enkelhetens skull. :)

Ingen fölis i natt, men OJ vad det var tungt att gå ut i hagen idag. Vagga som en anka, men hon ska ju tvunget ut. Har rätt så stora åsikter själv.

Lakrits: Webbkamera är nog ingen dum ide. Svårt med annan övervakning när det är så pass långt. Jag hade nog ändå försökt ordna barnvakt till det sista nätterna när man ser att det börjar närma sig (och då går man INTE efter de symptom som mitt lilla sto visat i över en månad) Kan vara svårt att hinna till stallet om du ser att det är på gång.
Alternativt hyr en husvagn och semestra med familjen utanför stallet... :D

Mvh Hera, övertrött och försöker tänka klart :p

Med risk för att låta tjatig. Din vaka är nog snart över. Tror heller ej längre på en söndagsbebis. Hoppas däremot på en torsdagsbebis (7/4). Mathias fyller år då. (Min son)

Ja, det trodde jag också men inte mitt sto....
Hon hade rinnande mjölk för 2v sedan men fortfarande inget föl. Nu igår tisdag så har hon börjat droppa igen vit kletig mjölk så nu kanske jag kan hoppas på föl snart!!!
Jag berätta för någon da sedan att hon hade slem som hänger i bak men jag börjar tro att hon är brunstig också... Kan ett högdräktigt sto bli brunstig eller är det att fölet kan vara på gång???

Kanske?
Kan du beskriva lite? När kommer den och hur långt brukar det vara kvar när den kommer? Detta är bara 2a fölet för mig och min pålla så man känner sig så osäker?

Mjaha Shady...kommer du med diskreta namnförslag ;)

Stoet själv fyller 21 år den den 8 April.

Hon ser väldigt tung och trött ut idag....

Hera skrev:
Mjaha Shady...kommer du med diskreta namnförslag ;)

Stoet själv fyller 21 år den den 8 April.

Hon ser väldigt tung och trött ut idag....

Det är kanske det hon väntar på, vill fira sin födelsedag extra med en liten bebis. Då blir det en Fredagsbebis! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 414
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka