Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Nehejdå. Bara att jag vet att Mathias önskar att någon skall föla på hans födelsedag. Han tycker det skulle vara en bra födelsedags present. Själva har vi ju lyckats att pricka 4 &5, sedan i slutet av april. Kompisens sto är på G också, så födelsedags bebis önskar han sig. Hoppas hon fölar snart så du kan få sova ordentligt.

Som segt slemm som fastnar i svans och rinner längst bakbenen. Väldigt kletigt, kan vara lite blodblandat. Hur lång tid innan är väldigt individuellt, kan variera från år till år på samma sto.

Ja då är det slemproppen som har gått men hon kniper säkert några dagar till. Dock har hon fått vit mjölk som är väldigt klibbig som droppar nån gång ibland men det har hon haft några dagar nu...
Jag hade hoppats på att du skulle sägga att jag skulle få föl i natt :banana: :D Precis som alla andra längtar jag såååå!

shady skrev:
Som segt slemm som fastnar i svans och rinner längst bakbenen. Väldigt kletigt, kan vara lite blodblandat. Hur lång tid innan är väldigt individuellt, kan variera från år till år på samma sto.
Alltså vad är slemm propp för något???? Har även sett detta på mit sto och hon har typ 1 månad kvar(innan beräknad)

Hej!
Detsamma såg jag ca en månad före fölning på båda mina ston förra året. Blev nervös med det första stoet(första gången för både mej och stoet) men eftersom hon gick tiden ut utan problem kändes det lugnare med sto nr 2, som också hon fölade på utsatt tid.

Hej
Om ett sto skulle föla tidigare. Hur många veckor tidigare kan då ett föl klara sig.
Bara en fundering.
Mitt sto skall föla om ca 34 dagar. Har inga symtom på något ännu. Inga spenar om är fyllda. inget slem.
Hon är normal ännu..

En sak när delar ni flocken, och stot som ska föla. Hur nära fölningen ???
Mitt sto går nu med sin flock

Senast ändrad:

Det säjs att det finns ston som brukar gå 10 månader bara... Men generellt - inte så jättelänge före utsatt dag.

Ett år fick jag tre föl och SAMTLIGA föddes på dag 320... Mådde utmärkt.

Jag brukar plocka bort stoet från flocken (eventuellt tillsammans med nån kompis, beroende på hurdant stoet är och reagerar på att gå själv) samtidigt som jag börjar vaka på henne.

Vidare fundering på att sära på flocken. Nu plötsligt är "min" flock minimal, dvs bara två hästar.
Jag TROR att det skulle gå att sära på dem men eftersom jag bara har en ligghall låter jag dem gärna gå tillsammans så länge som möjligt. Hur "petigt" är det att de skall vara åtskilda? Är det stor risk att den andra hästen skadar fölet?

Jag känner en som har en "äkta" flock med en hingst och flera ston där hela flocken är närvarande och "hjälper till" vid fölningen men jag tror väl inte att detta inte fungerar om de inte varit med i en "vanlig" flock?

Visserligen är jag hyfsat säker på att valacken har tänkt att han är far till fölet, om inte morbror. :O

Det finns alltid en risk att fölet blir stulet av något annat sto och det är ju inget bra...
Jag har haft sto som fölat i hagen, med hästkompis där, vid något tillfälle (en av dem som föddes på dag 320, jag var inte förberedd...) och DÅ funkade det bra. men jag skulle nog inte rekommendera det...

Idag har jag fått ordning och reda på vaket.....

Barnvakt är ordnat, husvagn utanför stallet är ordnat.

Men det bästa är väl ändå kamera kan jag tänka mig. Det måste ju vara störande för hästen om man springer ut och in i dörrarna hela tiden.

Stallägarinnan är med och vakar också så jag har översikt på henne om jag inte skulle vara där när det sker.

Den sk slemproppen är slem som släpper från livmoderhalsen är det närmar sig fölning. Jag har bara sett det tydligt en enda gång på alla år och då hade stoet segt blodblandat slem i svansen två dagar innan fölet kom.

Ja dom är lite luriga stona, vissa ston vill att man ska vara där, men andra väntar på att man ska gå.
Iförgår visste jag att ett av mina ponnyston skulle föla, hennes mjölk var vit. Jag kvällsfodrade och hon stod och tittade efter mig precis som ska du inte gå nu? Men vad den lilla damen inte visste var att jag har kamera. Jag gick in satte sonen framför kameran började laga middag, den hann bli färdig men jag hann aldrig äta förräns en liten flicka poppade ut! Den fölningen hade jag definitivt missat utan kamera

Man vill ju inte missa det hela...

Men jag har en fundering...
Mitt sto började fylla i för tre-fyra veckor sedan osv. men nu har allting stannat upp.
Om jag märker att det börjar hända saker igen, är det snart dags då kanske?

Just nu ser man ut så här :)

IM000107.jpg

IM000106.jpg

Senast ändrad:

Ni som har kamera!
Hur gör ni på natten, ser ni bra på tv-skärmen eller har ni nattlampa tänd i stallet.
Jag ser lite dåligt på min skärm när det blir mörkt och funderar på att ha en lampa tänd på natten.
Tror ni dom blir störda av det??
Mvh B!

Jag har inbyggt IR-ljus i min kamera och ser riktigt hyfsat i helmörker. Jag har kopplat min till en frukost-TV istället för bara den lilla skärmen som följde med. Då ser man mkt mer tydligt vad som händer.

Förövrigt så är det så klart inget föl här ännu :D
Juvret är större, hon är grinig och trött, vill bara bli kliad i pannan och då helst av min sambo (hon har märkt att han gosar ju bara, han petar inte på obekväma ställen, kollar under svansen och såna där tröttsamma grejer) Hon har fortfarande inte ätit sitt frukosthö i hagen, står bara och sover....

Vad ovanligt. ;) Hade nästan blivit förvånad OM du skrivit att hon fölat. Näe skämt och sidor. Mathias hoppas fortfarande på detta dygnet. Jag ocksåp, för att du skall få sova sedan. Kramar tår och tummar krampaktigt nu, det kanske hjälper.

Jag kan ha släkt i stallet om jag vill ser bra ändå med kameran ... men jag har faktiskt tänt på natten och det har jag just för att man ska slippa tända sen när man går in i stallet när de håller på att föla , för då slipper de bli störda av att jag tänder lampan och för hästarnas del så bryr inte de sig om det är tänt hela natten i stallet.

Halloj,

Jag har varit i Stockholm nu sen i går morse och vill bara hem och titta om min kärring börjat förbereda sig för föling. hon är idag på 352:e dygnet. I morse ringde min moster och sa att hästen fått vaxproppar, frågan är om det var det eller min moster bara ser i syne.

I tre veckor har jag gått och sagt till henne "Föla, föla, föla" ny säger jag "knip, knip, knip"

JAG VILL HEM!!!!!!!!!

//Jenni

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka