Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

gonkan skrev:
Jag kan ha släkt i stallet om jag vill ser bra ändå med kameran ... men jag har faktiskt tänt på natten och det har jag just för att man ska slippa tända sen när man går in i stallet när de håller på att föla , för då slipper de bli störda av att jag tänder lampan och för hästarnas del så bryr inte de sig om det är tänt hela natten i stallet.

Av två anledningar bör man ha ett svagt nattljus på nu...dels, som du skriver för att ej störa vid ev fölning, men också för att stona går tidigare i fina brunster om man förlänger dygnen med lite ljus...

Vi ett tillfälle för många många år sedan lät vi det aktuella stoet gå kvar. Hon var själv flockledare och övriga flocken bestod av ett 6-årssto, ett 1-årssto (ej besläktad med de andra) och en 7-årsvalack. Det gick hur bra som helst. Valacken visade upp värsta imponerpassagen när vi närmade oss hagen. Såg mycket stolt ut. Verkade som om alla i flocken hjälpte till.

Alla senare tillfällen har stoet fått gå själv den sista månaden och ev. släppts ihop med något annat stoföl en bit in på sommaren.

I år tänkte jag låta min valack gå med stoet. Han har hittills betämt över henne men hon börjar kaxa till sig nu på slutet (ca 40 dgr kvar). Valacken är 16 år och har aldrig varit dum mot andra hästar. Klok kille. Just nu går mitt sto och min valack med ytterligare ett sto, men detta stoet är ledare och vill inte riskera att hon "kidnappar" fölet. Tror det är vanligare att ranghöga "tjuvar" föl från ranglåga än tvärtom.

Så länge det verkar funka kommer jag låta stoet och valacken gå ihop. Om inte får hon gå själv sista tiden och en bra bit in på sommaren.

Man får nog avgöra från gång till gång beroende på flockmedlemmarna och hur stoet beter sig.

Hera skrev:
Jag har inbyggt IR-ljus i min kamera och ser riktigt hyfsat i helmörker. Jag har kopplat min till en frukost-TV istället för bara den lilla skärmen som följde med. Då ser man mkt mer tydligt vad som händer.

Förövrigt så är det så klart inget föl här ännu :D
Juvret är större, hon är grinig och trött, vill bara bli kliad i pannan och då helst av min sambo (hon har märkt att han gosar ju bara, han petar inte på obekväma ställen, kollar under svansen och såna där tröttsamma grejer) Hon har fortfarande inte ätit sitt frukosthö i hagen, står bara och sover....

Kanske fölar hon idag på sin födelsedag om hon nu inte gjort det inatt :confused: Hälsa henne grattis iallafall!

Det finns ju absolut inget annat hon kan vänta på, än att hon vill föla på sin födelsedag....eller???

Hon var mkt orolig igår kväll. Har vankat inatt. Låg ner och sovfrån halv 5 till kl 6 i morse. Hon brukar bara ligga ner runt 20 min. Och matte sover inte många timmar som ni kanske märker.... :smirk:

Stackars stackars dig.....nu må hon väl klämma ut den snart så det blir lugn o ro...:D

Nu har jag ca 1 mån kvar på min märr( den andra skulle ha fölat "nu" om hon inte tappat :crazy: ) 15 Juni var min inseminerad, bara en enda gång och de sista åren har hon varit tidig( mellan 6-12 dar)

Nästa helg så är dett ett år sedan hon tog hingst sista gången. Hon betäcktes mellan 10-16 april.

Kan det ha hänt något?
Är det inte snart dags att börja bli orolig, på riktigt?

Veterinären säger att de kan gå upp till året utan att det är någon fara, sena föl brukar dessutom vara små. Jag oroar ju mig för storleken, med tanke på hur mycket fölet växer sista tiden. Saken är den att hon har blivit mkt större sista två veckorna :confused:

Ena dagen är hon trött och slö, nästa dag kan hon springa som en unghäst i hagen....

Funderade bara på om du är 100 säker på när hon är betäckt? Har du fått datumet av förra ägaren? Du kanske skulle ringa hingsthållaren och checka datumet om du inte redan gjort det. Tidigare ägarna verkar ju lite luriga om man läser i en annan tråd...
Tänk om du har vakat i onödan och hon inte alls gått över tiden. :smirk:

Jarrah gick exakt ett år med sitt första föl och det var en bamsing. En kompis connemarasto gick 9 veckor över tiden och fick ett pytteföl. Man vet aldrig vad naturen har att bjuda på.

Så länge märren ser pigg och alert ut så är det säkert i sin ordning. Det kommer när det är klart, även om väntan är seg.
Vet du hur hon har fungerat innan om hon har haft fler föl?

Senast ändrad:

Jag har pratat med de som har Pascal på station och de minns henne och allt hade gått bra.

Ringde redan i höstas eftersom förra ägarna gick i konkurs och som jag förstod det hade de skulder upp över öronen. jag blev helt enkelt rädd att spångavgiften vid 16 dagars dräktighet inte var betald. men all var i sin ordning. jag har även en kopia på betäckningsrapporten och han har bekräftat att det stämmer.

Vi gjorde Ul på henne 15 oktober och då var allt bra. Hon har haft två föl tidigare (bukehästar) som jag har hittat.

jasså hon är dräktig med Pascal, jag ska också ha ett pascal föl i början på Maj och mitt sto var ju där på betäckning i maj men hon tog sig inte första gången . Tänkte bara på att hade han haft så många innan vi kom i början på Maj , det är inte så att hon är beräknad till att föla i början på Arpil så det har bllilvit ett missförstånd där?.

2 dagar kvar innan beräknat, nu har det blivit kallt och stoet kniper. Gör mig inte något just nu eftersom jag skall iväg och tävla i helgen och har förbannat mig själv lite för att jag anmälde mig till den här tävlingen. Det skall ju vara skitväder hela helgen och inga vaxproppar eller droppande mjölk i siktet så jag får hålla tummarna att hon forsätter och kniper. Annars så är hon stor, ligger mycket i boxen och orkar inte riktigt att äta i samma takt som förut.

Stackare, lider med dig. Oroa dig inte, det kommer ett föl. Läs vad Jarrah har skrivit, så är det.

En fråga om förstaföderskor; är det möjligt/vanligt att de inte fyller ut spenarna innan fölet kommer? Vårt sto har gått över en vecka nu, juvret har blivit större sista dagarna, men inte spenarna... Betyder det att fölet dröjer eller kand et komma ändå?

Du kan ta det lugnt, jag har haft många ston här som gått närmare ett år, och några som gått över året.
Det är ju ofta samma ston som kör övertid varje år, så man lär sig deras signaler.
Nu har jag t ex mitt ena arabsto som går här, och skulle ha fölat 17 mars. Än har jag inte ens börjat vaka...
Detta blir hennes 4:e föl.
Du behöver inte vara orolig att de blir för stora. Ofta kan det vara tvärtom.

Jag ska byta tråd :banana:

Fölis föddes för 40 minuter sedan 03.15, och har försökt resa sig sedan dess. Allt har gått bra hittils och bilder kommer i föltråden :)

//Jenni

Grattis! Vad skönt att vakan är över och att glädjen över nykomlingen tar över :banana: .

Jahopp, det blev inte någon födelsedagsbäbis :smirk:

Därimot var juvret mkt större i morse. Nu fyller hon på sakta men säkert.

Pigg och glad är hon. Rullar sig noga och ofta, precis som hon gjort i stort sett varje dag sen jag köpte henne. Taktar och blåser upp sig på promenaderna morgon o kväll.

Därimot står hon och sover mkt, både ute och inne. Allra helst i vårsolen ;)

Tack till alla som stöttar. Ibland så sätter hjärnspökena iväg helt okontrollerat :D

Stackars Hera.

Hoppas fölisen kommer snart så du får sova. :smirk:

Får väl sälla mig till skaran igen. :)

Arabstoet fyllde upp sitt juver för en vecka sen, och nu har hon fått grumlig, kladdig mjölk.
Hon är på otroligt dåligt humör. Idag fick jag lov att sätta henne i egen hage eftersom hon är jätteelak mot shettisen som hon brukar gå med. Hon är inte nöjd med det heller, utan går fram och tillbaka längs staketet...
Retar gallfeber på det andra stoet med föl! Står och surar över staketet. :D

Hon har väl ca 2 veckor kvar till fölning, men man vet ju aldrig! :)

Stackare! Vad du får vänta...

Men tror du inte att det blir en söndags-fölis, nu när Shady har tjatat om det så länge? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka