Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

en del ston vill ju vandra innan fölning, donm sägs lägga rätt fölet när dom gör så....upplever du att hon vandrar eller att hon bara är irri för att inte få vara tillsammans med den andra?

Jag tror det är för att hon inte får gå med de andra. Men jag ska hålla ett extra öga på henne, ifall!! :)

Hon är förresten överförtjust i kallblodsfölet. Det syns/märks verkligen på henne att hon skulle vilja ha det själv!
Hoppas hon får sitt eget snart, så kallblodsmamma kan slappna av lite... :)

Ja nu lär jag ju få upprepa det ännu en gång. Men att det inte blev födelsedags bebis varken för stoet eller Mathias spelar ingen roll, bara hon fölar snart så stackars Hera får sova.

Hoppas att din "bäbis kommer snart" förstår att du måste vara slut, själv är jag konstant trött efter bara 8 dagars "vaka". Stoet har nu gått 338 dagar, hon har ingen vit mjölk ännu men jag vågar inte låta bli att kolla henne ofta för att förra gången hon fölade så kom inte mjölken förrän fölet kom.

Mitt ena sto som inte ska föla förrän i mitten av maj lyckades skrämma mig rejält härommorgonen... Vid halvfemtiden öppnar jag ett öga och kikar bort mot fönstret där Tv övervakningen står...jag blir klarvaken...bakom henne står nämligen fyra ben till...
Yes!! fixat och klart tänkte jag, börjar klä på mig för att springa ut och kika på "nyförvärvet"... slänger en snabb blick på skärmen och ser..."bästa kompisen" lilla welshstoet som öppnat dörren emellan boxarna och glatt sprungit in till kompisen :confused:
Gissa om jag kände mig lurad :p ger mig fasen på att dom stod där ute och skrattade ikapp åt matte...

Vaxproppar......vad kan man räkna med då :confused: Föl inom närmaste dygnet? Mitt sto har haft koliksymptom till och från i tre veckor nu och idag har jag halmbäddat ordentligt. Inseminerades sista gången den 6 maj i fjol och är förstagångare. Hon är pigg, glad och kärvänlig (vilket hon inte är särskilt ofta annars!! :devil: ). Nu pirrar det i magen på en "blivande mormor"!! Hoppas på en brun hingstunge med stjärn....och "snopp" på båda ställena!!! :banana:
Namnen finns också....Copycat, Chili, Chileasy......Har vi någon bra namntråd? Behöver bra namn som börjar på C. Pappa är Quite Easy. Vi döper alla våra hästar efter mammans förstabokstav.

Vi fick en liten Alice i Tisdags och nu vakar jag på föl nr två hon har gått en vecka över tiden, den förra gick två veckor över tiden ..... väntas tid kan vara lång!
bild på Alice http://go.to/arhultsdressyr

Verkligen jobbigt för dig!

Jag minns att för något år sen var det ett sto som väntade föl här i grannstallet. Ägaren övernattade i stallet i 4:a veckor och sen "gav hon upp" med att vaka. Sen när hon kom till stallet på morgonen dagen efter hade det lilla fölet kommit. Snacka om otur!

Det kallar inte jag otur, utan att vara tanklös.
Även om man börjar vaka på tok för tidigt, så är det ju lite dumt att sluta vaka, fölen brukar ju faktiskt komma ut förr eller senare...

CK skrev:
Det kallar inte jag otur, utan att vara tanklös.
Även om man börjar vaka på tok för tidigt, så är det ju lite dumt att sluta vaka, fölen brukar ju faktiskt komma ut förr eller senare...

:bow: :bow: :bow:

ancan skrev:

ja fast man börjar ju lätt undra nu...suck
Hon är så stor att jag verkligen undrar om den kan komma ut, hur f...skall hon lyckas med det?? :confused:

Är just nu avis på er alla som fått, men hur heter det nu...Den som väntar på något gott, väntar ALLTID förlänge.. ;)

Jojo, men det var ju det att hon började inte vaka för tidigt, asså, stoet visade ju tecken då hon började vaka. Asså, det var typ 2 dagar innan beräknad fölning.

Tänk att det har jag oxå undrat, varför man slutar att vaka. Har nu hört det uttrycket ett par ggr att stoet fölat direkt när man slutat att vaka.

Det måste ju ändå ha sett ut som att det började närma sig när man började vaka....

Från en som har ett gammalt listigt sto som lurats mer än en gång och mer än en föl-kunnig :)

Lånar "knappen"...
Fick just veta att en av andelshästarna just blivir mor 18.15. Stolt far är Spotlite Lobell. Hans nyfödde son är rätt ljus med bläs, kan allt bli en liten fux av den här.....

Kan det inte vara så, att vissa ston vill vara ifred? Jag har hört så många gånger nu att folk är i stallet och väntar och väntar. Sen när stot väl får vara ensam, så säger det plopp nästan? Jag vill inte påstå att det är så, vet inte mycket om avel, men jag har hört det så pass ofta, så man börjar undra?
Hera: nu är jag också trogen "tittare" på den här tråden. I två veckor har jag gått in här direkt på morgonen för att se om det har blitt nåt för dig och ditt sto. Hoppas hoppas att det kommer inatt, så din väntan får ett slut nån gång!
mvh Ida

HERA... Hur går dig för dig och "lur-märren"? Har följt hennes bravader med stor förtjusning.....

Hugger sista knappen

För att få slut på mitt söndags tjat så borde hon föla i natt, eller hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka