Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Ingen fölis i nat....Hon är fortfarande trött och jag tycker att hon äter lite sämre.

Ska ringa Flyinge idag, levande fölavgiften ska vara bet imorgon. :smirk:

Den lev fölsavgiften kan dom se sig i stjärnorna om nu. Fölet måste ju vara född först. Stackare, vad jag lider med dig. Mer än vad jag lider med min enorma träningsvärk idag.

Sista bet. datum står i Flyinges ögon för Betäckning och inte betalning som det står för på allla andra fakturor i Sverige :D

Jag var långt ifrån ensam om att missuppfatta denna förkortning.
-Kanske vore läge att skriva ut hela ordet så slipper ni en massa samtal om det, sa jag. Och dessutom slipper jag sitta o lägga tid på att komma fram till er då jag har annat att oroa mig för...

Jag fick inte heller svar på om hur många dygn som fölet ska vara innan det klassas som levande föl. Hann helt enkelt inte innan hon avslutade samtalet.

(är riktigt sugen på en privatägd hingst nu, vars ägare bryr sig om frågor från en orolig och nybörjar ägare. Efter att ha blivit lite motad på detta ställe ett par ggr nu)

Det ska vara två dygn tror jag, då är de ju försäkringsbara nu mer. Det står nog i hingstkatalogen el på deras hemsida.

De har en del skumma villkor som man måste leta sig fram till, och som man till skillnad mot privata öht inte kan diskutera :smirk:.

*lånar*

Alltså, är jag för tidigt ute med vakningen?

Hon skulle ha den 12 april.
Vi har vakat i fyra nätter nu.

Hon har inget jättejuver, inga vaxproppar har synts till men nu har magen sjunkt och flyttat sig bakåt.

När börjar ni vaka?

Man ska ju inte lita sig blint på alla "tecken" vad jag har förstått.

Hon äter allt, biter sig på magen men är inte speciellt orolig....

Vad tror ni?

Det verkar inte som att det är dags ännu, men man kan ju som sagt aldrig veta. Men inget av de du bekriver är alarmerande signaler om en närstående fölning ;).

Hälsningar Helen

Ok,,,,,det är min och stoets första fölis så vi är nybörjare båda två.

Samtidigt så är jag rädd för att om jag slutar vaka så kommer den ....

Brukar första fölare visa tydliga tecken eller är det väldigt individuellt?

Ja vi är samma person, hon köpte Exet av mig förra sommaren!

Min erfarenhet är att det är individuellt. Eftersom att det är första gången för er båda så är mitt råd att fortsätt du att kolla henne - så slipper du att vara rädd för att den kommer när inte du är där. Har du någon kamera eller sele ?

Helen

Mitt sto fick sin första i fjol, hon hade säkra tecken så som proppar men inte speciellt stort juver det var uppfyllt men inte stort. Slappa band vid svansen, orolig. Jag hann aldrig börja vaka för hon var ute i hagen och så fick hon se mig DÅ skrek hon i högan sky KOM HIT DET ÄR DAGS, å det va det. tog henne till lösdriften efter 1/2 tim ca. va han född.

Jag bor 1.5 mil från stallet så jag övernattar i husvagnen som står parkerad utanför stallet och vi har en kamera.

Hon fyller juvret till och från och bäckenbanden är väldigt slappa.
Hela hennes gång med bakdelen ser väldigt slapp ut överhuvudtaget.

Våran vet. säger att de inte behöver visa så mycket alls innan, hon hade tom. missat sin allra första fölning för att hon kollat efter alla tecken.

Grannen som är uppfödare, stuteri, tycker vi gör rätt.

En annan vet. säger att det inte kommer än osv.

Man vet inte riktigt vem man ska lyssna på i sådana här lägen så därför känns det skönt med en sådan här tråd där det finns många som avlar.

Då säger jag som garnnen - jag tycker ni gör rätt som övervakar henne. ( även om jag gissar att det inte är dags för fölning ännu ).

Skulle något hända så vet du ju åtminstonde att du har gjort vad du har kunnat :smirk:. Så fortsätt som du har börjat så kommer det när det kommer. Risken är ju inte heller så stor att du stör henne när du kan obsa henne i övervakningskameran.

Lycka till !

Helen

Jo,,,jag fortsätter att vaka. Visst hade allt annat med barn, hem osv. underlättat om man sluppit vaka så länge men givetvis så gör man ju allt för att se så det går rätt till och att inget händer.

Inatt var hon visserligen mer "rörlig" än vad hon varit de tidigare nätterna men det är svårt att säga om det berodde på fölet eller inte.

Tack så mycket för hjälpen,,,,det kanske kommer fler frågor snart
chin.gif

Kanske är så, dock var det först gången mitt sto fick det och konstigt var det då stuteriet hade 3 st andra ston som betäcktes med Qalle och ALLA hade tvillingar vi första undersökningen. Jag kan inget om det där så nu har jag planerat att betäcka med en annan hingst vid brunsten!

(343 dagar) Igår kväll var mjölken lite mer mjölkliknande och jag tror hon får inatt möjligtvis i morgon natt. Efter att stoet varit så orolig och haft så ont i förrgårnatt så är hon som vanligt igen. Inatt har jag inte sett henne ligga ner alls, så det är nog dags snart... :bump:

Min moster har en häst och hon skall föla i maj... Jag är förväntansfull över hur hästen kommer att se ut. Jag hoppas att det bli en fin och ädel häst men det hoppas väl alla. Men helst skulle jag vilja att det var ett sto. Men en hingst går lika bra men det var så länge sedan vi hade ett stoföl. vad jag kommer ihåg. Det har mest varit hingstar...
//ase

Men du kan ju inte betala för ett levande föl, som inte är fött. Det kan ju vara så att det inte går vägen, och då har du betalat för något som du inte skulle. 2 dygn är det annars, på Flyinge.

Ok, då är jag med. Hon var så ledsen för din skull att hon kände att hon behövde prata med någon och då blev det jag. Ja du vet ju vad som hände henne själv förra året.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka