Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Kul med en "islänning" här! Känner mig lite ensam!!!
Eftersom jag inte upplever min islandshästs dräktighet på riktigt samma sätt som jag får det berättat för mig här på "I väntans tider-tråden" måste jag passa på att fråga ngn med erfarenhet av isl. hästar. Hur ser Du på stoet att det är dags? Ser juvret likadant ut som på en "vanlig" häst, känns som om det är olika förutsättningar redan i från början, utseende mässigt alltså! Mitt första föl någonsin därför har jag egentligen hundra frågor men sparar mig lite!! Räknar ni 11 månader eller exakt 330 dagar??

Inget föl i natt heller.... :(
Undra vem som kläcker först av min och Xbellas? Dom är ju inne på samma dygn....min ser inte direkt ut som om hon tänkt klämma till i natt heller. Trivs nog med all uppmärksamhet och behåller "kotten" i magen ett tag till.. ;)

Håller tummarna för alla, speciellt dig Hera. :D Jag tror din får en Måndags bäbis, en hingst!! Hoppas jag har rätt.

Kram

På tal om dräktig... Jag köpte ju ett litet WM sto ifrån holland i höstars fick med en språngsedel där det stog att hon var betäckt den 3 feb 05 ,så vi väntade ett av årets första men tji fick vi. Jag övervakade henne med kamera från mitten på dec till mitten på feb....inget föl. Hon har hela tiden varit stingslig som om hon varit dräktig och jag har tyckt mig se fosterrörelser. Hon har inte varit vidare tjock inte ens nu. Denna dräktighet har nu blivit ett skämt i bekantskapskretsen :o . Efter många om och men har vi fått kontakt med förra ägaren (i holland)och fått reda på att hon har gått på fribet hela sommaren och hon är sen konstaterats dräktig med UL, dom hade sett att hingsten betäckt henne i februari. NU har hon ialla fall börjat sätta juver :banana: :banana: :bow: .

Ja precis.

Har varit och kollat kompisens sto nu. Mjölken är som grädde och klibbig. Hoppas på fölis inatt, men tror inte riktigt på det själv. Varför vet jag inte, men magkännslan säger inte det. Men vi får se.

Jag undrar också lite hur det ser ut när det är "utslätat"
Ironia har varit längre och slappare länge, särskilt igår kväll. Men idag mitt på dagen var det inte bara längre, det var ordentligt svullet också! Så det var inte många rynkor där direkt...
Hon är bara på 320 dagar, men visst tror ni också att hon kommer att få lite tidigare?
Hur mycket tidigare brukar de kunna få?

Mitt sto har gått 328 dygn idag. Hon hade stått o piskat jättemycket med svansen i hagen på dan. Nu ikväll var mjölken lite mer gulaktig för första gången, men hon var inte speciellt orolig. Senaste tiden har hon varit otroligt kelsjuk. Hon är arg som ett bi mot 'småttisarna' i hagen (går med tre åringar, en tvååring o ett annat dräktigt sto) som inte får gå inom 10 meters radie av hennes 'space'. Skulle vara lite kul om hon gick tiden ut till på tisdag (min födelsedag!) men jag tror lite på imorron... :banana:
Lycka till alla ni andra som väntar (o våndas)!!!

Hej
Var upp till mitt sto nu ikväll och såg att hon var kladdig på ena bakbenet. Kollade lite nogrannare och upptäckte att det var juvret som droppat. Petade på det så sprutade det klar vätska. Jag mjölkade inte utan petade bredvid spenen. Hon började sätta juver för ca 3 veckor sen. Men dom är inte jättestora. Men nu är i alla fall spenarna neråt. Kollade banden och där är hon slappare. Hur slapp hon ska bli där vet jag ju inte. Kollade under svansen och då var hon markant svullen. Jag hade ju inte planerat att börja vaka förrän nästa helg. Borde jag börja tidigare? :confused:
Det är stoets första föl. Ja mitt första med. Hon är på dygn 323 idag.

Lánar knapp.....

Sover nu min femte natt i stallet eftersom hon var beräknad att föla den 18:e april. Vágade inte vänta längre trots att hon var lángt ifrán att visa alla tecken. Efter allt man läser här vet man ju att det finns ston som fölar utan att det var förväntat.....
Hon är nu inne pá dag 341. I natt var hon orolig, grävde och viftade med svansen. Juvret har varit stort i nágra veckor, men blir mindre pá dagen. Spenarna är fortfarande inte sá stora, men hon hade mjölk pá benen i morse...
Det har tills nu varit genomskinlig, tunn vätska, men börjar nu bli tjockare och kladdig.
Hon har varit lös i bäckenbanden ett tag nu och hon är till och frán "utslätad" där bak. Äter gör hon, men mindre....och man fár inte ta henne pá magen!
Har ju naturligtvis haft tvá semesterveckor inplanerade i april (hennes mamma fölade alltid pá dagen) och nu máste jag jobba tre nätter from mándag. Surt, för man vill ju inte missa det!
Min pojkvän fár sova i stallet och han fár ringa min kompis som bor pá samma gata, som ocksá háller pá med hästar, om det blir dags.
Mitt första egna föl och sá kanske jag missar det.... Suck!
Vad tror ni, kan man hoppas pá fullmánen i natt?

Lycka till alla ni andra och Hera, jag hoppas pá fullmánen för dig ocksá!

Hej!
Mitt sto fick sitt 2:a föl 4 april och jag mitt första. :love: (Hon gick 3 dar över tiden.) Hennes mjölk hade runnit i nästan en vecka, innan hon fölade. Några dar innan fölningen, hade även hennes mage ändrat form markant. Fölet hade lagt sig raklångt, så mina barn trodde nästan inte att fölisen var kvar i magen till slut! ;) Jag hade precis som du hållt noga koll bak i rumpan. Svullnaden kom också några dagar innan fölningen. Det jag "saknade" när jag jämförde med de andras ston var att mitt sto INTE bet sig mot magen?! Hörde även en gammal granne sa till mig att KOSSORNA också biter frenetiskt mot magen, när det börjar bli dax. MEN bara ett par dagar före fölningen så började hon bli "irriterad" på magen och nafsade på den stup i ett. Har DITT sto bitit sig på magen? Hur som helst så VÄNTA tills du ser att fölet lagt sig rätt, dvs magen blir avlång ist för rund. Först DÅ tror jag du kan börja vaka! :) (För rinnande juver kan de tydligen ha länge!) *LYCKA TILL* :bump: PS: Ett tips: Vänta inte på att vaka FÖR länge bara. Det gjorde jag och fölisen kom ute i hagen, mitt i den leriga mörka hagen... :crazy: DS.

HERA!
Har fölis kommit?!! Har inte hört något sen imorse?!! :bump: :bump: :bump:

juvret fyller på men ingen fölis har kommit.

Fortfarande inga fosterrörelser, kanske lite när vi precis har joggat med henne.

Men...Jag som trodde att det skulle bli idag! Hon verkar trivas att vara dräcktig ju! Men den kommer snart, hoppas jag iallafall. Jag hoppas också att du får sova riktigt snart, det behövs ju!

Hej
Mitt sto har haft juver nu i några dagar och har släppt banden i magen och väldigt slapp vid svansen. Men hon är inte beräknad förran den 14 maj... Förra året gick hon över en månad.... men innan har hon alltid fölat minnst en vecka förtigt...
Hon är jätte tjock och har det himla jobbigt, pustar och stånkar fram i hagen....

Lånar knappen...och ansluter till fölvakningen..:))

Mitt Maratonsto är nu på dag 324...och kanske med erfarenhetens rätt har hon ännu knappt fyllt juvret alls...men bäckenbanden är klart slappare och magen gör att jag inte direkt kan tvivla på att ett föl kommer att dimpa ner i alla fall....har liksom på känn att hon kommer att gå åtminstone lite över tiden..Hon väntar sitt 11:e föl dock det första hemma hos oss...Enligt utsago otroligt svår att passa på....fölar gärna i hagen på dagen helt utan att varna....så...vi får se hur det blir i år..

Mitt andra sto väntar sitt andra föl och är idag på dag 315 och helt fylld i juvret..även spenarna rätt ordentligt fyllda. Har "honungslika vaxproppar"...alltså inte några riktiga ännu..som väl är. Förra gången hon fölade såg hon enligt erfarna uppfödare fölningsklar ut en månad innan det var dags....men i år är hon lite senare med tecknen.Jag lärde mig förra gången att ha is i magen...och tänkte inte vaka en månad som förra gången....den dag hon verkligen fölade...såg allt annorlunda ut..och jag bara visste att det var dags...
Fölade sist på dag 329...och om jag känner rätt kommer fölet denna gång någon/några dagar tidigt...kanske till och med blir fölning samma dag för tanterna..:)))

Känns väldigt spännande och ganska pirrigt...

Pisan

Jag har oxå ett Maraton sto, vad har du betäckt din med? Vad har hon efter Maraton? Min är betäckt med Richtfield.

Jag har också ett maraton sto.
Maraton # Utrillo ,Vagabond, Lansiär.
Jag har tagit Metall 1070 på henne.
Hon är i dag på dag 313. Hon har fyllt på juvret men inte någon mjölk.
Hon har inte släppt i bäcken banden ännu.
Stor och rund är hon. Och det är en liten villding där inne som rör om.
Här hon
http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=be8c&.src=ph&.dnm=fb93.jpg&.view=t
http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=be8c&.dnm=9112.jpg&.src=ph
http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=be8c&.dnm=ff2a.jpg&.src=ph

Ett smart sto som vet vad som ligger framför henne :rofl: Lättare att hålla koll på lill*n inne i magen.
Red över 2 av mina ston till en beteshage hemma hos mig. Först ville de inte lämna stallet men när vi närmade oss hagen så gick det fortare. Nu betar de febrilt av gröngräset utan för mitt köksfönster. Här är vi inne på dygn 326 :banana: juvret lika stort morgon som kväll men spenarna är inte ifyllda ännu. Lättmjölk går att klämma fram. Ingen vaka än på några nätter :p

Juvret är mkt större än vad det varit tidigare. Spenarna pekar ifrån varandra och nu kändes det ganska hårt....

Att man aldrig ska kunna sluta att oroa sig...

Senast ändrad:

Häår väntas det också.
Köpte ett dräktigt fjordsto i november -04.
Hon väntar sitt andra föl, ifjol fölade hon den 24/4 fick ett litet stoföl.
Det som krånglar till det är att hon är från Danmark så jag är inte helt hundra på att jag läser papperna rätt.
Hon är vad jag har förstått betäckt vid hand den 16/5 -04 och har sedan gått i storhage med andra fölston och hingsten.
Men hon är ultraljudad den 5/7 -04 men det står bara "Konstateret drægtig, Scanning" inget mer.

Sedan veterinärundersöktes hon den 27/10-04 innan vi köpte henne.
På dessa papper står det "drægtig, ca 5 mdr".

Läget just nu, tomten väntar ihjäl sig och gården har hittils bara fått en tjurkalv. :D
Juvret är skapligt fyllt särskilt på morgonen på kvällen verkar det ha dragit ihop sig (kylan?).

Vad tror ni mer kunniga? hur ska jag utläsa de uppgifterna jag har?
Tyckte jag hade förstått dom tidigare men nu när jag börjar komma i nojläge så tvivlar jag på mig själv. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka