Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 592
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Mitt ena sto är idag 333 och är sedan i morse mer svullen i baken. Vit mjölk som sakta börjar stila lite längs benen. Det buktar ut slappt därbak och det är rött på slemhinnorna. Inatt så ska jag sova i stallet. I går natt tittade vi till henne var annan timme. Snart är det föl hos mig :banana:

Våra ska ju ha ungefär samtidigt, det börjar närma sig här också men jag tror inte det är dags riktigt än. Juvren är fyllda men spenarna är inte större än vanligt. Hon är lugn och ovanligt kelig, äter som vanligt. Magen har däremot sjunkit ner ordentligt, så hon knappt ser dräktig ut bakifrån längre. Jag har ju varit i Göteborg och jobbat, känns skönt att vara hemma och kunna följa henne.

AraSlei skrev:
Vi får sätta ihop en hejjaramsa så hon kläcker ur sig fölungen snart..:)
Jag skrev en sång, den kan nog låta riktigt käck om man klämmer i ordentligt. Den finns här i tråden nånstans...... :crazy:

Den som det visste :confused:

Jag tycker det är såå svårt. Jag har inte börjat vakat riktigt än, mitt sto är nu på dag 326 och helt "färdig" för utom att mjölken inte är vit. Hon har varit så ett tag, men i dag så började hon bete sig lite annorlunda så jag börjar nog och små vaka i dag. Men man blir ju så nojig, de kan ju luras och vänta länge till också och man vill ju inte vaka onödigt länge. Det är jätte svårt.Jag tror man få lita lite på sin känsla och min säger att det nog är ett tag kvar för min häst, förra året så rann mjölken ganska rikligt innan fölning och det gör den inte än. I fjol så vakade jag bara 2 nätter riktigt och då kom fölis den andra natten.Hoppas på samma tur i år ;)

Skönt att inte behöva vaka mer än 2 nätter. Nu börjar det närma sig för min med. Hon är på dag 325. Juvren är helt färdiga på morgonen, går ner på kvällen. Mkt svullen o mjuk där bak.Det är svårt att veta när man ska börja vaka eftersom vi har inte haft något föl på henne innan. Spännande. :banana:

Mitt sto ser nu ut som en ensilagebal med ben :smirk: . Igår hade hon lite kolikkänningar i 3 vändor men bebben for omkring som en pingpongboll så jag tror att den vände sig i läge. Hon är beräknad till den 25 maj. Hon var också svullen i mellangården men när kolikkänningarna var borta så öppnade hon sig lite. Lilla snuttan :smirk: har ju själv fått två barn och vet hur jobbigt det är i slutet av graviditeten. brrr. :smirk:

Elisabeth o Emma i ett soligt Göteborg

*lånar knapp*

Här händer det inte mkt, haft vit mjölk som droppat i tre veckor, utslätad och svullen ibak, men ingen bebbe inte, 345dygn idag, och pigg och glad, verkar inte särskilt anelägen om att bli av med magen...

Är i precis samma läge här...helt färdig förutom att "mjölken" fortfarande är klar. Hon är på dag 325..så egentligen är det ju lite tid kvar..och någon vakning är det itne tal om ännu.

Mitt andra sto..som är på dag 334..började fylla på sitt juver häromdagen...och oj så fort det gått...kanske blir hon som fölar först trots allt. Men..det är väldigt mycket svårare att bedöma henne...eftersom hon aldrig fölat här förut..och jag inte kan hennes signaler..

Tack snälla Eva.
Ännu sá länge sá har inte stoet helt och hállet accepterat fölet, men hon kommer att stá kvar där hur det än gár. I värsta fall sá kommer hon att gá med en äldre häst och dricka ur mjölkhink. Bättre än sá kan man ju inte göra det....

Idag är dagen D. 335 dgr.
Inatt har hon legat ner flera ggr. Utfläkt på sidan och stånkat och stönat. Andningen är ansträngd. Man kan se att magen drar ihop sig ibland. Juvret är riktigt stort på morgon och mindre när dom tas in. Hon är jättelugn. Men har "strosat" runt lite i boxen i natt. Banden är släppta. Svullen, mer öppnad bak.
Hon kommer gärna och stoppar huvet i famnen och vill ha liksom tröst.
Har det riktigt trevligt i husvagnen. Ligger och läser en jättebra deckare och kollar "gumman" på TV-skärmen. Dottern ligger och snusar bredvid. Men ser trots det gärna att det kommer ett föl snart. För man är ju vaken mest och sover bara korta stunder. Ibland lägger "gumman" sig så man inte ser hela henne ordentligt. Då hasar jag över till stallet i pyjamas och tofflor.
Får ju hoppas att ingen ser mig.
Tror jag ska ta Prosits ramsa för henne ikväll. Och se om den har någon verkan.

Prosit skrev:
Nu ska alla fölen ut, ut, ut,
fölsäsongen är snart slut, slut, slut.
Kom igen, ta i och klämm,
släpp nu på, håll ej igen.
Det är inge roligt.

Mjölken droppar ner så vit, vit, vit,
du har kommit ända hit, hit, hit.
Visa nu att du har ork,
Tryck ut fölet som en kork,
i den mjuka halmen.

Matte är nu väldigt trött, trött, trött,
Vill att fölet ska va fött, fött, fött.
Orkar inte vaka mer,
allt är dubbelt som hon ser,
Hon vill bara sova.

Snälla hästen kom igen, gen, gen,
Föla NU och inte SEN, sen, sen.
Föla, tvätta, upp och stå,
Dia, sova, ut och gå,
Njut i varma solen!

När sen bäbisen är torr, torr, torr,
Matte sovit natten lång, lång, lång.
Då ska ni på promenad,
kanske får ni sen ett bad,
Lev nu livet, BÅDA!

Underbart!! :love: :love: Haha, nu ska jag ut o sjunga, får väl hoppas att hon klämmer ur sig den inatt.. :)

Liten uppdatering:

Har idag släppt bäckenbanden helt, magen hänger nästan o släpar bakom henne, stenhårt juver, dock genomskinlig "mjölk", helt öppen i vulvan.. När jag kom ut imorse stod hon med svansen åt sidan och tryckte med rumpan mot väggen, fölungen har vänt sig och matte hoppas på att det inte blir lika många vaknätter som förra gången.. :D (då vaktade vi i 4 veckor :crazy: )

Vår Zoya är också 11 månader gången idag, men det dröjer nog lite innan det är riktigt på gång. Kameran är dock på plats, men än sätts ingen klocka för att kolla till henne regelbundet. Hon har lite juver, men absolut inte sprängfullt och hon har inte släppt i bäckenbanden ordentligt. Det borde synas bra på henne för som dräktig har hon fått en rejäl bakdel (läs bred...).

*lånar knapp*

Varit och lånat en fölvakt med personsökare idag! Vilken toppenuppfinning! :) Nu slipper jag hoppa upp och ner ur sängen hela nätterna när det börjar bli dags. Tältsäng på plats i sadelkammaren och köpt några lovande deckare. Visserligen är hon bara på dag 315 men känns bra att vara redo. Det är hennes första så jag kan henne inte ännu. Stor är hon hursomhelst. Som en hösilagebal på ben som ngn annan uttryckte :D .

Här går det trööögt!
Min skrot var beräknad till 15/4 men inte då.
Fast å andra sidan ska karln bort helgen runt den 14/5 (dvs en månad efter beräknat) så då är jag ensam hemma och rätt så pinsamt ensam om det skulle hända något.
Så idagsläget, hm Lärka och kvigan Blomma tävlar om vem som kan knipa längst :devil:

Jaha. Då var jag här...igen! :crazy: Har fått tag på en foderhäst, som ska föla om ca. 4 veckor. Kan inte påstå att det syns! :p Men jag har sett hur bebis sprattlar i magen på henne! :D Hennes puppar är insjukna. Ser kanske ut så när de är förstföderskor?! :smirk: Nåja...Nu får jag börja följa nya bebisens utveckling! Bebbe ska bli min, så jag håller verkligen tummarna för att det inte händer något och att jag får "behålla" min lilla nya älskling denna gång!!! :love: ( :confused: )

Bild084.jpg

Snälla någon!! KAn någon beskriva hur det ser ut när bäckenbanden har släppt? Ska få första fölet när som helst och det känns som om jag inte vet riktigt vad jag ska titta efter!!

Nu har bäckenbanden släppt lite till, så nu kankse det kan vara dags... 346 dygn idag.. Har förklarat för henne att bara för att hon kom 3 veckor tidigt förra gången, så behöver hon inte gå över tre veckor den här gången... då var det en hingst, kanske kan vara ett sto den här gången.. pendligen säger hingst..

Att bäckenbanden har släppt är inget du ser utan, det känner du om du känner på bakdelen på varje sida av svansen... svårt att förklara... finns det ingen i din närhet som kan visa?

Jo det syns när stona släppt bäckenbanden. Det ser ut som om dom tappat hela bakkärrans muskulatur. De har ingen spänsty om du känner med handen utan det känns bara slappt.

Helen

Vad roligt för dig! Att få en ny fölis att tänka på...

Vad är det för ras på blivande ungen då? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
528
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 414
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Semestra i Norrland
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur