Bukefalos 28 år!

Vanvårdad häst avlivades - nu åtalas ägarna

(Östersundsposten)
Strömsund Hästen var så vanvårdad att veterinär beslutade att den skulle avlivas. Nu är hästens ägare åtalade för djurplågeri. Relaterat Artikelbilder Hästen var så vanvårdad att den fick avlivas. Två år efter att ägarna anmäldes åtalas de av åklagare. Fotograf: veterinär Hovarna hade börjat ruttna ...

Läs mer...
 
Sv: Vanvårdad häst avlivades - nu åtalas ägarna

Jag blir lite förvirrad av en sak. Bilden på hästen som ligger ner visar en ljust häst, förvisso med ål, med ljusare ben och vit/ljus svans.
Bilden på hoven visar en häst med svart/brun svans och mörka ben?
 
Sv: Vanvårdad häst avlivades - nu åtalas ägarna

Satt och tänkte på det ett tag, kan bilden på benet vara tagen på vintern, och bilden på den stackars magra kraken en sommarbild?

Ser ut att vara borkfärgad, sommar vs vinterpäls?


(nu ska jag sussa) Nattinatt folk.
 
Sv: Vanvårdad häst avlivades - nu åtalas ägarna

Eller så var den stackaren så skitig om benen efter att ha stått i sin egen avföring så länge och på den bilden där den är ljusare så kanske den har blivit tvättat och omhändertagen för att se vilka skador hästen hade.
 
Sv: Vanvårdad häst avlivades - nu åtalas ägarna

Men den är ju musblack. Benen har normal färg för en musblack häst. Jag tycker de ser ut att ha samma färg på benen på båda bilderna, men den övre är lite överexponerad pga. kraftigt solljus. Svansen på en musblack är mörkare innerst vilket gör att den är ljusare upptill än nedtill. Jämför med Denna bild
 
Senast ändrad:
Sv: Vanvårdad häst avlivades - nu åtalas ägarna

Har en egen musblack och hon är inte det minsta lik den där stackaren i färgen.

Min har mörk svans med en strimma ljust tagel och lika dant med manen.

Fast hon är inte riktigt riktig annars heller så det skulle inte förvåna mig om färgen också är fel på henne ;-D
30241_434450242914_770172914_5603639_875642_n.jpg
 
Sv: Vanvårdad häst avlivades - nu åtalas ägarna

Stackars krake, hemskt att sådana här saker händer.
 
Sv: Vanvårdad häst avlivades - nu åtalas ägarna

Överexponerad funderade jag också på.

Tycker mig kunna skönja att den är mycket mager men det finns inga vettiga skuggor som kan bevisa det.

Däremot tyckte jag det var så enorm skillnad på bilderna på benen.

På kroppsbilden ser de nästa vita ut, på bendelen ser de, ja ut som de gör. Ganska långt ifrån hur de ser ut på kroppsbilden.


Jag har ingen konspirationsteori, undrade mest om den skiftade färg på sommar/vinter eller vad som hänt med bilden.
 
Sv: Vanvårdad häst avlivades - nu åtalas ägarna

Du hade då en väldigt mörk musblack. ;) De kan ju skifta i färg från riktigt ljusa till riktigt mörka. Titta på bilden jag lade in så ser du vad jag menar med svansen.

Sammet:
På min skärm är inte skillnaden på benens färg så stor alls, men jag ser att de på den liggande bilden är i starkt solljus och på den undre bilden i skuggan.

Håller med om att den ser väldigt mager ut, att det inte blir några skuggor som bekräftar detta beror nog på att den ligger i direkt sol.

Färgmässigt är den mycket lik min bortgångna musblack, jag tror faktiskt att bilderna absolut kan vara tagna vid samma tillfälle.
 
Sv: Vanvårdad häst avlivades - nu åtalas ägarna

På första bilden tycker iaf jag att man ser att den är mörkare på benen.

Dvs ser ut som en ganska typisk black. Det man ser av svansen på bilden är ju bara översta delen av "solfjädern".
 
Sv: Vanvårdad häst avlivades - nu åtalas ägarna

Har en egen musblack och hon är inte det minsta lik den där stackaren i färgen.

Min har mörk svans med en strimma ljust tagel och lika dant med manen.

Fast hon är inte riktigt riktig annars heller så det skulle inte förvåna mig om färgen också är fel på henne ;-D
30241_434450242914_770172914_5603639_875642_n.jpg

Men musblack finns i en himmelens massa nyanser, min egen te x är en blue dun. Dvs som din häst men mera stålgråblå.
 
Sv: Vanvårdad häst avlivades - nu åtalas ägarna

Jo jag har insett det :D

Min är väldigt mörk på sommaren och antar en åsnegråfärg till vintern.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst i Norrtälje fick avlivas, då hästens hovar inte hade verkats under en längre tid. Nu åtalas ägaren för djurplågeri på grund av...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen kunde inte resa sig och var kraftigt uttorkad – ändå gjorde ägarna inget åt saken. Nu åtalas hästens ägare för djurplågeri.
Svar
0
· Visningar
674
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett tips till länsstyrelsen hittades två vanvårdade hästar inlåsta i ett stall med hänglås. Hästarna hade inte lämnat sina boxar...
Svar
8
· Visningar
1 483
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp