Vanvårdade Hästar

N

Nattfari

När jag och min kompis åkte ut till hennes hästar igår så fick jag världens chock! Förra gången jag var där, hade hennes 1åring lite lite bärrandseperation och hovarna var i övrigt dåliga i skick. Detta var kanske 2-3-4 månader sedan. Hon sa att hon skulle fixa detta så snabbt som möjligt. Men tydligen sa hon bara så för att jag la min starka kommentar om att hon MÅSTE sköta sin hästar bättre. Alla hennes hästar har jätte långa hovar och är lite smått ovårdade m.m.
Nu igår, så följde ju jag med henne ut till stallet igen och såg till min stora förvåning hovsprickor på ALLA hovar. En var så lång som 3 cm!!!!! :eek: Detta är ju sjukt! Hur kan folk vara hos sina hästar varje dag och se hur dom sakta med säkert försämras utan att göra något åt det? Är det pengar som är problemet eller vad är det? I såna fall ska man inte ha häst! :mad:
Detta är min åsikt.
Nu vill jag höra eran.

Sv: Vanvårdade Hästar

Kan nog faktiskt hålla med om att kan man inte ta hand om dem så kanske man inte ska ha så många utan nöja sej med en.
Jag skulle få dåligt samvete om min häst såg ut så.
Jag har fått strunta i att köpa den mat som jag tänkt mej för att ta hand om min häst ibland men det är ju mitt eget val. Hästen kommer i första hand.

Om du anser att hästarna far illa, så tycker jag att du ska göra en anmälan hos milj- och djurskyddsnämnden i din kommun. Tala om vad du vet och vad du sett, och sedan är det upp till dem att avgöra hur allvarligt det är. Jag vet att det är svårt att göra en anmälan om man känner ägaren, eller om man är bra kompis med ägaren, men du kan göra en anonym anmälan, och du kan känna att du faktiskt gjort det du kunnat för hästarna.

Om det inte är ett extrem fall, så kommer den första åtgärden troligtvis att bli en varning, vilket brukar räcka för de flesta. man begriper då att man inte kan fortsätta sköta hästarna/djuren som man gör. Oftast så handlar det ju ändå om okunskap eller dålig ekonomi.

//Julia

Kanske är en blandning mellan ekonimi & lathet hos hästägaren:smirk:

"Tyvärr" är första varningen oftast bara skriftlig eller per telefon, det ska till flera anmälningar för att miljö och hälsa ska åka ut och kolla. Jag tror att det mycket beror på att många av anmälningarna kommer efter "grannfejder" eller annan ovänskap och bara är ett sätt att försöka hämnas... Tyvärr drabbar det ju de seriösa anmälningarna.

"Tyvärr" är första varningen oftast bara skriftlig eller per telefon, det ska till flera anmälningar för att miljö och hälsa ska åka ut och kolla. Jag tror att det mycket beror på att många av anmälningarna kommer efter "grannfejder" eller annan ovänskap och bara är ett sätt att försöka hämnas... Tyvärr drabbar det ju de seriösa anmälningarna.

Ja, men det är ändå värt ett försök, eller hur?`

eller flera...

Stackars hästar måste jag säga :cool: :(

Några grannhästar är 3 år, men ser ut som ettåringar. Kompisens 3åring ser ut att vara minst tio år om han står bredvid grannhästarna.
Och det är inget större fel på själva hästarna. Det ligger nog hos ägarna ..

Ja, men det är ändå värt ett försök, eller hur?`

eller flera...

Jo, men precis, menade absolut inte att man inte ska anmäla.
Man kanske måste ligga på lite bara.

Det kan ju funka att bifoga bilder eller någon kommentar från en veterinär om man har möjlighet till det.

Jo, men precis, menade absolut inte att man inte ska anmäla.
Man kanske måste ligga på lite bara.

Det kan ju funka att bifoga bilder eller någon kommentar från en veterinär om man har möjlighet till det.

Ja, precis. Det är ju en bra idé!
//julia

Stackars hästar måste jag säga :cool: :(

Några grannhästar är 3 år, men ser ut som ettåringar. Kompisens 3åring ser ut att vara minst tio år om han står bredvid grannhästarna.
Och det är inget större fel på själva hästarna. Det ligger nog hos ägarna ..

där ser man vad för lite mat/näring kan göra mot tillväxten av en unghäst :crazy:

Av vad jag förstått klassas inte hovsprickor/dåligt skötta hovar som missköttsel av djur, tyvärr.
Om det är det enda problemet som finns.

Givetvis betyder det inte att det är mindre farligt och oansvarligt men jag tror inte hon kan bli fälld för det.

jag har en häst som har varit omhändertagen av polisen för vanvård... jag har även anmält en av mina bästa vänner för att hon inte skötte hovarna på sin häst. det tog 2 dagar innan djurskyddet va där o kollade.. det blev bättring direkt !!!! det går att görabättring!!! ge inte upp!

Försummelse är lika illa som utstuderad grymhet.

Att varje dag ha djuret framför sig, titta på det och fullkomligt strunta i det.

/P Döben

Det beror ju på hur hovarna ser ut, men hovsprickor är dte inte säkert att hon blir "fälld till böter" för.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 676
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 439
Senast: Edla
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 409
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 940
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka