vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

J_e_n_a skrev:
*lånar knapp*


Tycker då att 1666 kr / mån inte är mkt ( 20.000 kr per häst och år)
Vet ni överhuvudtaget hur mkt massörer, Equiterapeuter kostar?

Tränar och tävlar man så vill iaf jag unna mina hästar lite behandling.

Vi gå själva till massörer, akupunktörer även som ni säger "vanliga dödliga", varför ska inte en "vanlig dödlig" häst få behandling? Dom kan väl också få stela muskler precis som en Elit häst (fast kanske inte på samma sätt) och precis som soffpotatismänniskor!

Jag tävlar själv upp till 1.45 hoppning och märker BETYDLIG skillanad på mina hästar när någon har vart och knådat dem.

Vill man spendera pengar på detta och tycker att det är intressant och man ser att ens hästar MÅR BÄTTRE varför ska man inte göra det då om man har råd??

Sen förstår jag inte riktigt att ni anklagar denhär stackars människan fast ni överhuvudtaget inte har några belägg för det, kan man inte fråga snällt och vänligt om all info man tycker saknas i hennes första inlägg i stället för att gå till attack???!! Att hon vanvårdat sina egna hästar finns det inga som helst bevis för och i mina ögon är alla oskyldiga till motsatsen bevisats.

Man behöver inte anklaga folk för nåt man inte vet ett skit om och stötta i stället tills motsatsen är bevisad!

J_E_N_A = Dömer aldrig på förhand

Tack!! äntligen en vettig hästmänniska som tänker lika!

Jag tror att vi måste ge dessa människor en liten lektion/uppdatering om massage då dom verkar ha bristande kunskaper om detta. en liten fråga till dig - inte behandlar du heller för att din häst är felriden? varför tror dom att man bara behandlar felridna hästar tro?
ajja tack för dit stöd, det är jobbigt att sitta och förklara enkla saker för endel som inget förtsår, då behöver man lite stöd ibland också! Tack
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

roslagen skrev:
Själv tror jag inte på att välvårdade och välridna/välhållna hästar ska behöva så mycket hjälp av massör, kiropraktor och en massa örter :eek: . Möjligen om man är en hopp, fälttävlan, dressyr eller travhäst i absoluta världsklass :) . För vanliga dödliga verkar det mer vara en grej för att verka bra i andra hästmänniskors ögon. " se här titta på mig vad mycket piller och preparat jag tutar i min häst, jag måste vara världsbäst på häst" :devil:

eftersom du inte verkar veta riktigt varför man masserar hästarna, tänkte jag dela med mig lite av den kunskapen till dig- vilket lär behövas. man masserar alltså inte för att man har felridna hästar som du beskriver eller verkar tro.

Vad är egentligen massage?


Hur massage påverkar hästen fysiskt
Hur Massage påverkar hästen Mentalt
Hur Massage påverkar hästen Känslomässigt



Hemligheten med massage beror på en kombination av tryck, rytm och kontakt. Inledningsvis arbetar man med ett lättare tryck och ökar gradvis efterhand som området bearbetas.

Efter det att den önskade effekten har uppnåtts går man åter tillbaka till ett lättare tryck. För att effekten av massagen ska bli maximal är det viktigt att händerna hela tiden är flexibla och följer kroppens konturer.

Likaså är det viktigt att förflyttningen av händerna över kroppens olika delar sker på ett smidigt sätt samt att kontakten hela tiden bibehålls. Rytmen av massagen ska likna ungefär samma takt som mottagarens hjärtrytm.

Det man åstadkommer med massage kan man definiera som ett tryck och töjningar på vävnader, särskilt då på muskler, blodkärl och hud. Detta medför en rad olika effekter på kroppen.

Hur massage påverkar hästen fysiskt:

kroppens röda blodkroppar ökar successivt i antal;
hästens Blodcirkulationen och Lymfcirkulationen ökar;
Blodvolymen, och då även temperaturen i hästens musklerna ökar;
hästens Blodtryck sjunker (tillfälligtvis);
Bindvävsbildningen hos hästen motverkas;
hästens egna kroppskännedomen ökar;
hästen får en djupare och lättare andning;
hästen börjar använda fler kapillärer;
Hästens Immunförsvar Stärks.
hästens Musklerna blir Smidigare och mer Elastiska;
hästens Muskler och Hästens Hud får en ökad näringsupptagningsförmåga;
Muskelatrofieringen vid inaktivitet minskar;
Hästens Nervsystem får en lugnande effekt och stress-symptom minskar;
Utsöndringen av vätska och slaggprodukter i hästens kropp ökar;
hästens Muskler får en bättre Återhämtningsförmåga;


Hur Massage påverkar Hästen Mentalt:

Hästen får en ökad Avslappningsförmågan;
hästens Mentala Stress minskar och den får en lugnare sinnestämning;

Hur Massage påverkar Hästen Känslomässigt:

Hästen tillfredsställer sitt behovet av beröring och omtanke;
hästen får en känsla av välmående;
Hästen kan lättare bearbeta känslomässiga bekymmer och problem;
Hästen får en känsla av att vara en helhet och i harmoni.

hoppas att dom bristande kunskaperna om massage fullgjordes. på ett sätt tycker jag att man kanske ska ta reda på detta innan man börjar diskutera hett om det och "anklaga" på att man vill kosta på sina hästar denna behandling, vi som vill det gör det, och vi klankar inte ner på er som inte gör det, så varför börjar ni klanka ner oss. Finns det någon skaderisk inom massage?
snarare större skaderisk utan massage!
Ni skämmer bara ut er själva genom att låta så dumma.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jag skulle vilja se en av mina hästar gå 1.45 hoppning och vara felridna :smirk:

Hästar får ju stela muskler precis som vi människor, vi går då till massör el. liknande varför ska vi inte unna våra djur det?

Går själv till massör och akupunktör men så vitt jag vet är jag inte felriden :p men tycker att det är skönt när man har lite träningsvärk och att musklerna snabbt känns mjuka, avslappnade och pigga igen!

Självklart finns det säker folk också i stor utstreckning som rider hästarna fel och av den anledningen också behandlar på detta vis, men som sagt kan inte se något fel i att man tar hand om sin häst....
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

TomasN skrev:
Det känns tveksamt att ge hästen vätskedrivande preparat faktiskt.

orsaken till detta är för att man vill balansera vätskenivån i kroppen igen, allstå om hästen sammlar på sig för mycket vätska av någon anledning eller om njurfunktionen är nedsatt. Genom svettdrivande preparat får man ut den överblivna vätskan från kroppen, det medför till att det hjälper till att rensa ut slaggprodukter i kroppen som hindrar kroppen från att ta upp de näringsämmnen, vitaminer, mineraler som kroppen så väl behöver. Detta är orsaken till detta, i mitt fal då jag har en häst med något nedsatt njurfunktion måste man ju ta reda på grundproblemet, om jag bara ger örterna hjälper det ju att transportera bort överblivenvätska och slaggprodukterna, men problemet är ju inte löst förns jag går tillbaka till njurarna. Därför fick min häst njurkur som hjälper njurarna i funktion igen. Observera att detta är en kur, alltså ger man det ett tag, för att sedan sluta, ibland slutar man tidigare än beräknat då man ser att det gått snabbare att återställa behovet. Dom får edt inte hela tiden. äppelcider vinäger är ett annat billigare preparat som rensar ur slaggprodukter, men som sagt, man måste ju hitta grundorsaken till varför slaggprodukterna inte lämmnar kroppen eller varför det har förekommit en ökad slaggproduktion, annars kommer ju problemet tillbaka, och då har man ju gett dom i onödan.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Håller helt med dig! en felriden häst skulle inte kunna komma upp till dessa klasser, och om dom gör det skulle dom inte klara av att vara kvar.

självklart finns det dom som behandlar felridna hästar också, men jag tror att det är fler som behandlar av vårat syfte.
det jag har lärt mig är att dom som rider sina hästar fel, sällan inser det själva. Därför tycker inte dom att dom behöver behandla sina, dom litar för mycket på sig själva, tyvärr.
Jag tror också att många människor avstår från att behandla eftersom det går rykten, och det har edt gjort genom dessa år jag har behandlat också, så det är inte bara nu, att man bara behandlar om man har en felriden häst. men det kan ju faktiskt finnas andra orsaker också. men också att det kostar mycket pengar. Många är nog ksanke också rädda för att få reda på sanningen när det gäller edras häst, därför avstår dom. vad vet jag, men som sagt än en gång-håller med dig
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Om du tycker att det ar vart det att spendera tiotusentals kronor per ar pa alternativa behandlingar - fine, det ar dina pengar! (eller dina foraldrars?). Jag har gatt pa kurs och masserar numera mina hastar sjalv (=gratis), och de far orttillskott i maten varje dag sa jag kan knappast saga nagot om det.

Jag har forresten travbakgrund sjalv :devil:

For att ga tillbaks till ursprungsfragan: Jag har precis last om ditt forsta inlagg, och dar star det ju klart och tydligt att du inte en enda gang bemodade dig med att aka ner och halsa pa hasten ens nar saker och ting borjade ga fel (nedtrappad kontakt, byte av tel nr osv). Istallet bad du djurskyddet att aka och titta pa hasten. Men de har oftast helt annorlunda referensramar eftersom de dagligen stoter pa VERKLIGT misskotta djur, sa i ditt fall sag hasten i deras ogon antagligen relativt fin ut.

Jag skulle fortfarande valdigt garna se de korten ni tog pa hasten nar den kom hem till er igen!!! Det ar inte svart att scanna in dem - nagon pa dina foraldrars jobb eller nagon ni kanner ager sakerligen en scanner.... :idea:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Gjort är gjort och skrivet är skrivet hon kan inte ändra på det nu.

Vad vill du med ditt inlägg egentligen? Vad jag förstår har du läst inläggen grundligt och noga, är det inte normalt när man är upprörd och ska sitta och trycka på 500000000000 knappar på ett tangentbord att man inte får med all info i ett enda stort låååååångt inlägg???

Och snälla nån! Idiotförklara inte andra, som sagt det vet vi inte ett jota om. Man får inte vara naiv, men man kan inte gå och tro det värsta om folk hela tiden heller, och framför allt måste man respektera att andra tycker annorlunda mot en själv :o Alla har olika värderingar på skötsel, tillsyn ridning och hantering av sina hästar, en del bättre, en del sämre och en del mkt sämre.

Varför kan inte dom som påstår sig ha mer kunskap än andra försöka hjälpa istället för att stjälpa? :banana:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Sunshine skrev:
Om du tycker att det ar vart det att spendera tiotusentals kronor per ar pa alternativa behandlingar - fine, det ar dina pengar! (eller dina foraldrars?). Jag har gatt pa kurs och masserar numera mina hastar sjalv (=gratis), och de far orttillskott i maten varje dag sa jag kan knappast saga nagot om det.

Jag har forresten travbakgrund sjalv :devil:

For att ga tillbaks till ursprungsfragan: Jag har precis last om ditt forsta inlagg, och dar star det ju klart och tydligt att du inte en enda gang bemodade dig med att aka ner och halsa pa hasten ens nar saker och ting borjade ga fel (nedtrappad kontakt, byte av tel nr osv). Istallet bad du djurskyddet att aka och titta pa hasten. Men de har oftast helt annorlunda referensramar eftersom de dagligen stoter pa VERKLIGT misskotta djur, sa i ditt fall sag hasten i deras ogon antagligen relativt fin ut.

Jag skulle fortfarande valdigt garna se de korten ni tog pa hasten nar den kom hem till er igen!!! Det ar inte svart att scanna in dem - nagon pa dina foraldrars jobb eller nagon ni kanner ager sakerligen en scanner.... :idea:

jag förstår inte vad du menar, varför sätter du en djävul bakom det du skrivit att du har travbakrund själv?
sen tog jag inte upp att vi åkt ner till fodervärden innan vi skickade ner night flower, för att kolla hur allt stog till, i första inlägget, men det behöver väll inte betyda att vi inte gjorde det för det?
jag ska höra om mamma har någon scanner eller någon data, hon jobbar nämligen med handikappade, så jag är inte säkjer på om dom har en data där, men ska höra, annars skall jag försöka på annat sätt. Men du har rätt, andra kanske inte tyckte att hon såg så farlig ut, men jag tycker inte att hästen behöver se ut så, då jag har höga krav på hur en välmående och välskött häst ser ut.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Hur länge har ni ägt Night Flower?
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

A-a skrev:
ok.. hästägaren har det yttersta ansvaret, men ni har ju anklagat mig för att inte´ha tagit det ansvaret, och nu när jag förklarat att vi har tagit det ansvar som vi kunnat gjort i denna sittuation,, kanske ni kan bedge att jag har tagit ansvar och tycker att hästägaren har ansvar. Varför skulle jag inte tycka det :confused:
man som sagt var, nu när jag berättat hela historien så är det någon som kan skriva eller förklara lite om vad ni skulle ha gjort,förutom det som vi gjort. skulle vara bra att veta.
Men huvudsaken är ju att hästen mår lika bra nu som innan hon åkte. :smirk:

Rörig tråd detta...
MEN oavsett så har Du som hästägare ansvaret. Du har försökt på många sätt verkar det som men enligt mej har du inte gjort tillräckligt! Du har varit för godtrogen. Inse det så kanske sådant här inte upprepas.

Jag kan aldrig köpa att du tagit ditt fulla ansvar och ändå har du inte hälsat på hästen med alla de varningssignaler du fått...

Med det säger jag inte att du gjort allt fel, du kanske gjort mer än många andra skulle gjort... samtidigt är vi nog många som aldrig skulle låna ut en häst utan att hälsa på den.

Säger jag som har dåligt samvete om jag inte hälsat på hästar som jag sålt :angel:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Kunde veterinären konstatera VANVÅRD eller kunde han bara konstatera icke-god kondition, det är ju en viss skillnad tycker jag, vanvård är GROVT, medan icke god kondition är ett ganska vitt omspännande begrepp. Vanvård rent juridiskt är en sak, medan för andra är vanvård motsatsen till välskött. Jag tror att det blev stopp just för att det inte handlade om vanvård i deras ögon.

jag har sett en vanvårdad häst - och det är så vidrigt att det inte finns ord. Och just nu kan jag säga att min ser ovårdad ut - men det beror på att det är så lerigt överallt, men inte fasen är han vanvårdad. Han är bara skitig, men efter en dusch och rykt så kan vi åka ut på tävlingsbanan utan att nån höjer ett ögonbryn.


Ja, visst är det konstigt - den ena är min egen, han föll ur nu i Augusti, den andra är min kompis häst och det hände i våras. Vi tog alla upptänkliga prover, det syntes absolut INGENTING på proverna. Helt otroligt märkligt. Men visst måste det varit nånting, antagligen en infektion med snabbt förlopp. Som inte påverkade allmäntillstånd dvs arbetsvilja etc.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

vi var där innan hon åkte ner. I detta fall och även i andra fall är det ju bättre att ha ut hästen på foider så m,an kan ta hem den om något skulle hända, vilket man inte har som möjlighet om man såljer hästen. Om vi ska sälja någon häst, har sålt två, så har vi först ut dom på foder,prov, hos den isåfall nya ägaren för att se om dom trivs ihopp och hur hästen mår och trivs. Om det verkar bra efter ett år så får dom köpa hästen. Det är nog inte många som gör så, tänker mest på att få pengar derekt, men vi har aldrig varit några hästhandlare och tänker inte på pengarna.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Xeline skrev:
Kunde veterinären konstatera VANVÅRD eller kunde han bara konstatera icke-god kondition, det är ju en viss skillnad tycker jag, vanvård är GROVT, medan icke god kondition är ett ganska vitt omspännande begrepp. Vanvård rent juridiskt är en sak, medan för andra är vanvård motsatsen till välskött. Jag tror att det blev stopp just för att det inte handlade om vanvård i deras ögon.

jag har sett en vanvårdad häst - och det är så vidrigt att det inte finns ord. Och just nu kan jag säga att min ser ovårdad ut - men det beror på att det är så lerigt överallt, men inte fasen är han vanvårdad. Han är bara skitig, men efter en dusch och rykt så kan vi åka ut på tävlingsbanan utan att nån höjer ett ögonbryn.


Ja, visst är det konstigt - den ena är min egen, han föll ur nu i Augusti, den andra är min kompis häst och det hände i våras. Vi tog alla upptänkliga prover, det syntes absolut INGENTING på proverna. Helt otroligt märkligt. Men visst måste det varit nånting, antagligen en infektion med snabbt förlopp. Som inte påverkade allmäntillstånd dvs arbetsvilja etc.

jo visst är det så. Men för att en häst skall bli som du beskriver, och det är vidrigt att se och man kan inte föreställa sig hur människorna tänker och ser en häst,( har sett bilder från hästens värn), men för att dom skall falla ur så mycket är det ju en början på vanvård när dom är i dålig kondition. I detta fall var det ju tur att vi hade henne på foder, så vi kunde ta hem henne, annars kanske hions kulle sett ut som de bilder jag sett förut, vem vet. Iallafall så tycker jag att det äär dags att reagera på hästar som är i dåligkondition, man ser sällan folk som gör det, istället reagerar folk på hästar som är så vanvårdade att dom antingen ligger döda i hagen, boxen, eller at det bara är att avliva dom på stället, då är det ju förstent att reagera på just denna stakars häst.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

A-a skrev:
orsaken till detta är för att man vill balansera vätskenivån i kroppen igen, allstå om hästen sammlar på sig för mycket vätska av någon anledning eller om njurfunktionen är nedsatt. Genom svettdrivande preparat får man ut den överblivna vätskan från kroppen, det medför till att det hjälper till att rensa ut slaggprodukter i kroppen som hindrar kroppen från att ta upp de näringsämmnen, vitaminer, mineraler som kroppen så väl behöver. Detta är orsaken till detta, i mitt fal då jag har en häst med något nedsatt njurfunktion måste man ju ta reda på grundproblemet, om jag bara ger örterna hjälper det ju att transportera bort överblivenvätska och slaggprodukterna, men problemet är ju inte löst förns jag går tillbaka till njurarna. Därför fick min häst njurkur som hjälper njurarna i funktion igen. Observera att detta är en kur, alltså ger man det ett tag, för att sedan sluta, ibland slutar man tidigare än beräknat då man ser att det gått snabbare att återställa behovet. Dom får edt inte hela tiden. äppelcider vinäger är ett annat billigare preparat som rensar ur slaggprodukter, men som sagt, man måste ju hitta grundorsaken till varför slaggprodukterna inte lämmnar kroppen eller varför det har förekommit en ökad slaggproduktion, annars kommer ju problemet tillbaka, och då har man ju gett dom i onödan.

Svetten är temperaturreglerande, inget reningsverk. Vore svetten ett sätt att rena blodet skulle man svettas urin.
Man blockerar inte upptag av näringsämnen genom att ha "slaggprodukter" i blodet.
Om hästens njurar fungerar så dåligt som du beskriver bör den snarast ha veterinärvård, alternativt avlivas snarast.

Definiera "slaggprodukter"... urea? kreatin? vad?

Cilla, tar sig för pannan
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jamen en häst kan vara ur kondition UTAN att vara vanvårdad. Eller vara på väg att bli det. För ett tränat veterinäröga är det förmodligen stor skillnad.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

CillaW skrev:
Svetten är temperaturreglerande, inget reningsverk. Vore svetten ett sätt att rena blodet skulle man svettas urin.
Man blockerar inte upptag av näringsämnen genom att ha "slaggprodukter" i blodet.
Om hästens njurar fungerar så dåligt som du beskriver bör den snarast ha veterinärvård, alternativt avlivas snarast.

Definiera "slaggprodukter"... urea? kreatin? vad?

Cilla, tar sig för pannan

Sicken tur att det finns sådanna kunniga hästmänniskor! nu ska jag gensat följa dessa råd och avliva min häst på momangen!eftersom du har sett min häst som har NÅGOT nedsatt njurfunktion.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

jo visst kan det vara som du beskriver, att din häst föll ur mycket på kort tid. Det var ju förmodligen inte pga vanvårdnad. Men jag står fortfarande för det som jag skrev sist.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

A-a skrev:
orsaken till detta är för att man vill balansera vätskenivån i kroppen igen, allstå om hästen sammlar på sig för mycket vätska av någon anledning eller om njurfunktionen är nedsatt. Genom svettdrivande preparat får man ut den överblivna vätskan från kroppen, det medför till att det hjälper till att rensa ut slaggprodukter i kroppen som hindrar kroppen från att ta upp de näringsämmnen, vitaminer, mineraler som kroppen så väl behöver. Detta är orsaken till detta, i mitt fal då jag har en häst med något nedsatt njurfunktion måste man ju ta reda på grundproblemet, om jag bara ger örterna hjälper det ju att transportera bort överblivenvätska och slaggprodukterna, men problemet är ju inte löst förns jag går tillbaka till njurarna. Därför fick min häst njurkur som hjälper njurarna i funktion igen. Observera att detta är en kur, alltså ger man det ett tag, för att sedan sluta, ibland slutar man tidigare än beräknat då man ser att det gått snabbare att återställa behovet. Dom får edt inte hela tiden. äppelcider vinäger är ett annat billigare preparat som rensar ur slaggprodukter, men som sagt, man måste ju hitta grundorsaken till varför slaggprodukterna inte lämmnar kroppen eller varför det har förekommit en ökad slaggproduktion, annars kommer ju problemet tillbaka, och då har man ju gett dom i onödan.

Vilken källa för resonemanget kan du peka på?
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

vet inte riktigt om jag svarar rätt, förstår inte riktigt frågan. men jag svarar på edt som jag tror att du vill ha reda på.
Först har jag fått denna information från massörer och kiropraktorer, sedan kollade jag här på internet och det stod samma sak där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 026
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
734
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 119
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 857
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp