vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jag tar inte åt mig! Jag bara förklarar för dig varför jag anser mig inte har något att be om ursäkt för.
Detta pga av att DU har anklagat mig för att skälla, trots att jag endast har framfört min åsikt om ditt ärende.

Jag undrar fortfarande varför du inte berättade att ni hade vart där innan hästen kom dit? För så skrev du ju faktiskt i första inlägget, det var först senare när kritiken kom som du hade vart där. Du kanske förstår varför man då blir skeptisk till hela berättelsen.

Vad jag skulle ha gjort förutom det ni har?
Jag skulle som jag tidigare sagt ALDRIG sänt iväg hästen utan att ha möjlighet till att kontrollera den regelbundet. Jag skulle för övrigt inte våga låna ut en sjuk häst, även om det var till avel. Folk går inte att lita på, jag hade inte litat på att hästen ej blev riden trots sin skada.

Hade endast lånat ut till bekanta som jag litar på.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

OK då får väll jag be om ursäkt för att jag anklagat dig.
ursäkta :)

sen skickade jag ju inte ner en sjuk häst, när vi var där innan hon åkte ner var det bara avelshästar, och i kontaraktet ingick det att hästen inte var ridbar, och att ridning inte var tillåtet, om hon skulle motioneras ficjk man ut och gå, longera eller tömköra henne, men inte belasta. Och fodervärden som hade henne hade bara avelsston, alltså honred alldrig på dom, pch det skulle hon inte göra med pärlan heller.
Jag försökte sätta in en bild på en häst från annonserna här på bukefalos, men det gick inte. Det var ett varmblod på hästar under 30.000, sida tre eller fyra tror jag, så såg pärlan ut när hon kom hem, och jag tycker att även där är en häst som farit illa, blivit vanvårdad- icke i god konditon.
Det skulle vara kul om ni som ser detta kunde gå in och kolla på den hästen, skriva lite vad ni tycker. Själv tyckr jag att den INTE är i gott skick, precis som pärlan när hon kom hem, dom liknar varandra.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Du skriver:
"hästen inte var ridbar, och att ridning inte var tillåtet, om hon skulle motioneras ficjk man ut och gå, longera eller tömköra henne, men inte belasta."

En häst som inte går att rida har ju en skada..dvs den är inte frisk!
Jag menar att jag inte skulle låna ut en häst som var i det skicket. Man vet inte vad som händer oavsett vad som står i ett kontrakt.
Ni kunde ju inte ens åka och kolla till den, så då kan man ju inte lita på att dom inte rider i alla fall.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jag har tittat på annonserna på sidorna 2-5. Jag kan inte se någon undernärd häst iaf. Hälften av hästarna är ju unghästar och dom är inte så maffiga i kroppen än, resterande har ju föl på sidan och ser mycket välmående ut tycker jag. Tjingeling
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

_ox_ skrev:
Jag har tittat på annonserna på sidorna 2-5. Jag kan inte se någon undernärd häst iaf. Hälften av hästarna är ju unghästar och dom är inte så maffiga i kroppen än, resterande har ju föl på sidan och ser mycket välmående ut tycker jag. Tjingeling
Förlåt, fel sida, sida 6 är det annons nr 9 uppifrån nedräknat. så såg pärlan ut när hon kom hem, alla som undrar hur hon såg ut, och det tycker jag är en häst som inte är i gott hull, oavsett att hästen är 2 år, dom behöver inte se ut så!
annonesn börjar så här: Fantasi V.J. – varmblods sto född -02 e. Lord Bunter V.J. u. Suit Bunter V.J. Ej hanterad, till trav eller ridning.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

ok, förlåt, jag missupfattade det, jag trodde att du menade att hon var sjuk med kvarka eller nogon annan sjukdom. Jo det har du helt rätt i, vi visste inte och vet fortfarande inte om honkanske har ridit på henne, men jag tror inte att hon´har det eftersom hon inte red sina andra ston, hon hade inte heller någon utrustning förutom träns vid premieringar, men inga sadlar. Men det är ju omöjligt att svara på. men sammtidigt måste man ju kunna placera ut dessa hästar någonstans också, man kan ju inte bar slakta dom :(
men men, du har rätt på vissa punkter och det verkar som att vi tänker lika trots allt.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Kan tyvärr inte hålla med dig. Tycker inte att hästen ser ut att vara i dåligt skick. Ser ut som dom flesta 2åringar. Fotot är ju dessutom taget i en ofördelaktig vinkel.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

ok. det visar ju bara att alla har olika syn på vad korekt hästhållning och vad en häst i bra hull är. Titta på ryggen, den tunna halsen, revbenen, blicken, mm. Men du får ju tycka som du vill.
Ingen annan som kan titta och se hur ni reagerar? :confused: :confused: :confused:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Hur man kan hindra sånt här från att hända... enkelt, man åker och tittar var hästen hamnar, flera gånger, även oanmält. Besöker hästen ofta, jag menar så stort är inte det här landet att man inte kan ta sig.. Ber om referenser och kollar upp dessa. Skule aldrig lämna ut min häst på foder på det viset ni gjorde. Det finns folk som manipulerar folk dagligen och är väldigt trovärda och kan få det att låta så bra. Om fler var mer engagerade i sina hästar de lämnar ut på foder skulle många fall aldrig gå så långt som till vanvård.. :(
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

men hallå?
Jag tycker att ni går på denna stackars människa för mycket. :devil: Det var väl ialla fall bättre att hon lämnade ut henne på foder än att sälja henne ner dit eller? känner ni henne eller vet ni allt hon har gjort? enligt henne så har hon ju inte skrivit allt som de har gjort för henne och så vidare och jag kan tänka mig att det är en del annat också så vänta med att skäll ut henne tills ni vet precis allt fråga henne istället om ni vill veta fler saker.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

domino skrev:
Hur man kan hindra sånt här från att hända... enkelt, man åker och tittar var hästen hamnar, flera gånger, även oanmält. Besöker hästen ofta, jag menar så stort är inte det här landet att man inte kan ta sig.. Ber om referenser och kollar upp dessa. Skule aldrig lämna ut min häst på foder på det viset ni gjorde. Det finns folk som manipulerar folk dagligen och är väldigt trovärda och kan få det att låta så bra. Om fler var mer engagerade i sina hästar de lämnar ut på foder skulle många fall aldrig gå så långt som till vanvård.. :(

ok, har du läst resten som jag tilllagt? isåfall kan jag återigen säga att vi var där och tittade. men ok, som alla säger här, om man inte vill ha hästen kvar av nogån anledning eller måste göra sig av med en häst pg annat intresse, ej ridbarhet, för stor kostand, tidsbrist eller vad det kan vara för orsak, då ska vi inte sälja våra hästar utan det är bätre att skicka dom till slackt, eller med ett finare att avliva dom, eller vad menar ni?
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Vad tror du att ägaren till den här hästen tycker om att du har tagit hans/hennes bild från en saluannons, lägger in den här och påstår att den hästen är vanvårdad? Skulle jag vara ägaren till detta varmblod hade det tagit hus i h*lvete!
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Allvarligt talat så bryr jag mig inte. Jag tycker att hästen är i dåligt skick och det står jag fast vid. Detta drabbar ju inte hästen att jag lägger ut en bild på den och säger vad jag tycker. Ägaren skiter jag fullständigt i, jag vet inte vem det är och jag har ju ingen "godhästmänniska kontakt" att missa, om man säger så. Hur ska vi kunna komma åt vanvård om vi inte vågar visa och komentera det? skall vi bara vara tysta och "hoppas" på att det inte förekommer? faktum är at det förekommer dagligen. Men jag har lärt mig att synen på när en häst är i gott skick och när den är i dåligt skick, varierar väldigt bland dagens hästmännsikor. :mad:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

A-a skrev:
Allvarligt talat så bryr jag mig inte. Jag tycker att hästen är i dåligt skick och det står jag fast vid. Detta drabbar ju inte hästen att jag lägger ut en bild på den och säger vad jag tycker. Ägaren skiter jag fullständigt i, jag vet inte vem det är och jag har ju ingen "godhästmänniska kontakt" att missa, om man säger så. Hur ska vi kunna komma åt vanvård om vi inte vågar visa och komentera det? skall vi bara vara tysta och "hoppas" på att det inte förekommer? faktum är at det förekommer dagligen. Men jag har lärt mig att synen på när en häst är i gott skick och när den är i dåligt skick, varierar väldigt bland dagens hästmännsikor. :mad:

Nu är det ju en väldig skillnad att påstå via ett internetforum att en häst från en saluannons är vanskött mot att göra något konkret och kolla upp fakta. Jag tror inte att du har kompetens nog att avgöra från ett foto på ett 2-årigt varmblod huruvida den är vanskött eller ej. Hade jag varit hästägaren skulle jag omedelbums se till att det vidtogs åtgärder...mot dig. Det finns alla anledning att tro att han/hon finns här på forumet då han/hon trots allt har lagt ut en annons här...

Om du nu är 100 %-igt övertygad om att hästen är vanvårad (känner du till definitionen på "vanvård"?) så se till att göra något åt det istället för att hänga ut en eventuellt oskyldig, seriös hästuppfödare som någon som vanvårdar sina djur. Det är mycket vanskligt att dra sådana hastiga slutsatser från ett enda foto.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Ok.. då säger du sammtidigt att min häst inte var vanvårdad. när anser du att en häst är vanvårdad. Jag vet inget om din kompetens, men jag vet att jag iallafall kan se skillnad på en välvårdad välskött häst och en vanskött vanvårdad häst, så många år som jag hållt på med hästar, jag gämför med mina egna hästar och hur dom ser ut.
så du säger att det är en välmående häst?
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

A-a skrev:
Ok.. då säger du sammtidigt att min häst inte var vanvårdad. när anser du att en häst är vanvårdad. Jag vet inget om din kompetens, men jag vet att jag iallafall kan se skillnad på en välvårdad välskött häst och en vanskött vanvårdad häst, så många år som jag hållt på med hästar, jag gämför med mina egna hästar och hur dom ser ut.
så du säger att det är en välmående häst?

Jag säger varken att din häst var vanvårdad eller välmående. Inte heller att hästen från annonsen är vare sig det ena eller andra. För att kunna avgöra om en häst är vanvårdad krävs en veterinärundersökning. Av den anledningen har jag inte kommenterat din häst i den här tråden. Jag vet inte hur den såg ut varken före eller efter vistelsen hos fodervärden. Vem vet, den kanske var överviktig, hade trasiga hovar och infektioner i huden när DU hade den i din vård. Den kanske var vanvårdad hos DIG! Hemska tanke.

Du ser. Man kan inte avgöra sådant här via internet och ett enda foto.

Jag är inte rätt person att bedömma om någon av dessa hästar är vanvårdade. Uppenbart inte du heller. Däremot kan jag klart se att du begått ett misstag som har hängt ut en person här på nätet...och det var DET som mitt inlägg handlade om, inte om vanvårdade hästar.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Kan hålla andra på tråden att jag aldrig skulle skicka min häst till någon som jag inte träffat eller sett hur de har det med stall, hagar etc. Själv har jag en erfarenhet med att låna ut häst som man inte vill att någon ska behöva vara med om.

När jag var 18 och slutat rida ponny hade vi kvar vår godkända newforesthingst som då var 21 år gammal. Han var i full tävlingskondition varför vi ville att han skulle fortsätta ridas och användas i avel. Efter annons i ridsport med många svar kom en kvinna i 40-års åldern för att titta på honom. Vi ville naturligvis se hur hon red och hanterade hästen. Hon verkade relativt duktig och lugn och red bra. Efter det åkte vi de 45 milen för att se hur han skulle bo. Vi tittade på hagar, stall, träffade hennes tränare och var och tittade på anläggningen där hon skulle träna. Hon hade även tre hästar sen tidigre som alla var i bra hull och välskötta på alla sätt. Vi kände att så mkt mer kunde vi inte göra för att se till att vår gamla gentleman skulle få ett bra hem.

Sagt och gjort åkte vi dit och lämnade honom i tron om att han skulle få ett bra hem.

Tyvärr fanns det ingen tid att åka och hälsa på honom de närmaste 10 månaderna men när mamma var i krokarna i tjänsten åkte hon dit. Hon kom inte ihåg precis vart det var (ute i Värmländskaskogen) men hon hittade ridskolan där hon skulle träna med hästen. Väl där träffade hon en man och frågade honom om han visst vart hon kunde hitta våran ponny. Mannen bad mamma och komma med in och sätta sig ner. Han berättade att kvinna inte längre fick komma dit med ponnyn för att den var så vanvårdad och hade han vetat om att någon annan ägde den hade han kontaktat ägaren. Mamma hyrde ett släp på en bensinstation, fick vägbeskrivning och åkte dit. Hon grät när hon fick se honom. Han såg ut som ett spjälstaket, fötterna var overkade, han hade inga framtänder kvar då han stått och dragit dom mot gallret i boxen. När hon öppnade boxdörren sprang han rakt över henne och var helt galen. Kvinnan fattade inte varför mamma skulle ta hem honom. Från att ha varit from som ett lam var han både agressiv och svårhanterlig. Det tog honom ett år att komma tillbaka mentalt och fysiskt. Fysiskt blev han aldrig helt återställd pga tänderna men annars blev han okej.

Efter det här fick han under 4-5 år bo hos en granne tillsammans med deras kor. Han reds och fick köra upp potatis. Efter det fick han ett par guldkantade år som avelshingst i södra sverige, han måste ha trott att han kommit till paradiset på åderns höst.

Så det ända jag kan säga är att jag inte gärna lånar ut en häst ensingång inte har en medryttare till min nuvarande häst för så länge jag äger hästen är det mitt ansvar hur den mår.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jo, där har vi ett till exempel, hur noga man än är så kan man inte lita på någon, hur bra dom än verkar. Vi var också och träffade foedrvärden och tittade på alla hennes andra hästar, som var i gott skick. ändå går det så här. Samma sak gjorde vi, tog hem henne på en gång. Men en sak har jag lärt mig, även om min inte var i lika dåligt skick som din, attt jag aldrig ska lita på en hästmänniska. Vilket är tråkigt, för det tycker jag att man ska kunna göra. Och som sakt var, ägaren har största ansvaret.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jag kan medela dig om att mina hästar är i god vård, dom får behandling från kiropraktorer, mamma, massörer, en gång i månaden. Dom får bra foder och är i lagom hull. Vi lägger ut ca 40.000 på örter, massage mm, per år. och det tror jag inte att många lägger ut på sina hästar, men det finns dom som också gör det, vilket jag stöttar. DU kan inte komma och säga att jag har vanvårdade hästar, eftersom du inte har sett någon bild på mina hästar, men jag anser mig själv att ha den kompetensen att se och avgöra att denna hästen på bilden INTE är välvårdad.
och det verkar ju inte du heller tycka, men jag ångrar inte att jag har satt ut detta, för jag tänker inte var tyst om vanvårdnad.
Och varför bryr du dig om ägaren? det är det minsta jag skulle göra. Vad är det som straffar ägaren, att jag sätter ut en bild på hennes häst, det har ju redan hon gjort. Eller är det föra att jag kallar hästen för vanvårdad, det får ägaren ju nästan räkna med.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Eftersom hasten var sa vanvardad nar ni fick hem den antar jag att ni tog kort pa den? Och lat veterinar ge sitt utlatande?
Skulle vara intressant att se de bilderna!

Vad galler den 2-ariga travaren, visst sag den lite tunn ut pa kortet, men det var taget ur en jakligt dalig vinkel och vaxande unghastar kan se rent av forskrackliga ut, just pga att de vaxer.
Sedan ska man nog vara lite forsiktig med uttrycket "vanvard" for det kan tolkas mycket olika....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 004
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
760
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp