Var är kvinnofriden?

Sv: Var är kvinnofriden?

Innan killarna lär sig av sin far menar du väl? ;)
Dagens vuxna män måste visa att de är män genom att vara förebilder för sina söner, inte lämpa över allt ansvar på mödrarna och kvinnor måste låta männen ta ansvaret och inte vakta föräldradagarna så hårt. :meh:
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag håller med dig. Jag är inte den som är rädd för att fråga i vanliga fall. Men just i detta fallet var det några saker som gjorde att det inte blev så. Det enda jag hade behövt göra är att fråga varför han var där när vi sågs. Det är ju ingen konstig fråga. Man brukar ju inte ha med sin pojkvän när man träffar sina vänner...
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Precis så.
KL
Det är bra med buke ibland. Lite risig efter en lång dag, så blir man så förbenad, att man tar itu med allt hemmatråkjobb i ren ilska...
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag tror det är bra att reflektera över varför jag inte frågade, och känna att nästa gång - då ska jag säga något när det känns underligt.

Det kostar så lite och kan ge så mycket. Och i värsta fall ger det inget alls (eller en superarg vän som kanske ändå blir hjälp längre fram).
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Det är ju just det polisen får! De får ta med sig någon och hålla denne i 24 h utan att ha speciellt mkt att gå på överhuvudtaget. Kniv är rejält mkt mer än tillräckligt! Pinsamt att de inte gjorde mer!!

Här i östergötland så finns det väktare och ordningsvakt på tågen på kvällarna när det är helg. Och folk kastas av om de inte kan sköta sig. Ingen av mina bra kollegor skulle tillåta det beteendet ni skriver om i tråden! Risken är snarare att de skulle åka dit för övervåld :o
Flera av dem ser rött när man är taskiga mot kvinnor.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag blir som himla bedrövad när jag läser sådant här. Har vi inte kommit längre?!
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Nej, det är precis den tanken som slår mig som en sandsäck i huvudet. Trots att det är stora rubriker (kvinnofridsbrott) har vi inte kommit längre.

Den största kränkningen står som jag ser det polisen för. Som meddelar att han 1) inte tar emot ännu en anmälan 2) lägger ner tidigare. Jag mår fysiskt illa när jag läser det. Ett slag i magen på varje normalfuntad människa. Jag kan nog inte ens föreställa mig hur jag hade känt.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Nej, det är precis den tanken som slår mig som en sandsäck i huvudet. Trots att det är stora rubriker (kvinnofridsbrott) har vi inte kommit längre.

Den största kränkningen står som jag ser det polisen för. Som meddelar att han 1) inte tar emot ännu en anmälan 2) lägger ner tidigare. Jag mår fysiskt illa när jag läser det. Ett slag i magen på varje normalfuntad människa. Jag kan nog inte ens föreställa mig hur jag hade känt.

Jo, där känns det verkligen som att man kommit till vägs ände. Hur i hela friden är det möjligt att en myndighetsutövande person tar ett sådant skitbeslut?!:arghh: Det är ett slag rakt i ansiktet som jag tror är otroligt svårt att hämta sig från.:cry:
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Det känns ändå skönt att Kakis - som känner tjejen - kan vittna om att hon inte är så knäckt som jag sannolikt varit. Att orka fajtas, att orka tro på sig själv trots det tunga motståndet. Så tufft att jag får tårar i ögonen.

Det är väl själva djävulens fanskap att det inte ska gå att lita på de som har till jobb att hjälpa. Inte ens hjälpa, bara göra sitt förbannade djävla helvetes fucking jobb. Ja, jag blir upprörd.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

KL

Men tror ni inte också att, förutom att polisen är idioter, att detta är en fråga som kvinnorna måste driva själva?

Jag kan känna att jag har aldrig, vad jag kan minnas, blivit kränkt. Men jag är också jäkligt noga med var min gräns går, om någon trampar över säger jag till direkt, högljutt. Alla är inte så bestämda, men man kan ju som bestämd medveten kvinna hjälpa andra att sätta sina gränser.

Jag arbetar som chef för mestadels män, alla utom 2 är äldre än mig. Folk, framförallt kvinnor, blir ständigt förvånade över att det går bra. "Åh, lyssnar alla de gubbarna på dig?" Ja, det är klart, jag är ju deras chef... På så vis tycker jag att vanliga svennebanan-män har kommit så mycket längre än svennebanan-kvinnor.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

ALLA måste driva den här frågan. Det handlar om existensmiljö. Jag tror det är väldigt få MÄNNISKOR som vill leva i ett sånt här klimat. Oavsett kön. Någonstans tror och hoppas jag att det inte i grund och botten handlar om kön, utan om något annat och viktigare. Att vissa MÄNNISKOR tillåter sig friheter som tar sig detta uttryck. I våld på tunnelbana, i våld mot kvinnor, i våld mot barn.

När inte ens vuxna kvinnor kan freda sig eller leva på samma villkor som andra, när det begås brott mot dem - då är det och måste vara ett problem för ALLA som lever i det klimatet.

(f ö kan jag inte låta bli att fundera över vilken del av kroppen man tänker med när man anser att problem löses genom att någon får mer kuk)
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Men tror ni inte också att, förutom att polisen är idioter, att detta är en fråga som kvinnorna måste driva själva?
HUR kan man ens lägga detta på kvinnorna? Seriöst???? HÄR är problemet. ALLT är kvinnors fel. Till och med när deras ex eller man eller pojkvän eller bror eller vad fan som helst utsätter dem för brott och dessa jävla poliser inte ens vill ta emot deras anmälan så är det ändå KVINNANS fel.

Jag fattar inte hur du kan se det så. Jag begriper det inte. Lika förbannad som jag blir av artikeln blir jag av din reaktion. Detta är alltså inte ett strukturellt, samhälleligt problem utan ett problem på individnivå som svaga kvinnor (inte lika tuffa som du!) råkar ut för för att de inte är tuffa nog.

Fy fan.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

KL

Men tror ni inte också att, förutom att polisen är idioter, att detta är en fråga som kvinnorna måste driva själva?

Varför då? Det är väl lika mycket mäns uppgift att se till att sådant här beteende inte accepteras. Vem ska säga till i ett sällskap med bara män när det börjar snackas om att chefen är en jävla kärring som skulle behöva ett skjut?

Hur ska Lisa 13 år vara förmögen att säga ifrån när hon blir hånad och hotad av 7 st 18-åringar?
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Varför då? Det är väl lika mycket mäns uppgift att se till att sådant här beteende inte accepteras. Vem ska säga till i ett sällskap med bara män när det börjar snackas om att chefen är en jävla kärring som skulle behöva ett skjut?

Hur ska Lisa 13 år vara förmögen att säga ifrån när hon blir hånad och hotad av 7 st 18-åringar?

Nej inte jävla kärring, en gubbe som behöver fitta!
En kärring är inte något svagt. En kärring är någon som är trött på mansväldet och som har börjat sätta ner foten, slå till med handväska eller vad du vill...
En man är ingen kärring om han är vek eller gör ett dåligt jobb. Att kalla för kärring då, är att då föringa kvinnan.
 
Senast ändrad:
Sv: Var är kvinnofriden?

HUR kan man ens lägga detta på kvinnorna? Seriöst???? HÄR är problemet. ALLT är kvinnors fel. Till och med när deras ex eller man eller pojkvän eller bror eller vad fan som helst utsätter dem för brott och dessa jävla poliser inte ens vill ta emot deras anmälan så är det ändå KVINNANS fel.

Ja det är inte klokt.

Ungefär samma sak som att man lär kvinnor hur man ska undvika (och försvara sig vid en eventuell) våldtäkt istället för att lära män att ge fan i att ge sig på kvinnor.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Läste fel. Läste det som att en man som är chef, skulle kallas för samma sak eller motsvarigheten... på samma sätt som en kjvinlig chef.

Nej, männen har ansvar.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag kan inte se att det ena utesluter det andra, faktiskt. Det kommer alltid att finnas våldsverkare, att kunna skydda sig ligger i varje människas intresse.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

HUR kan man ens lägga detta på kvinnorna? Seriöst???? HÄR är problemet. ALLT är kvinnors fel. Till och med när deras ex eller man eller pojkvän eller bror eller vad fan som helst utsätter dem för brott och dessa jävla poliser inte ens vill ta emot deras anmälan så är det ändå KVINNANS fel.

Jag fattar inte hur du kan se det så. Jag begriper det inte. Lika förbannad som jag blir av artikeln blir jag av din reaktion. Detta är alltså inte ett strukturellt, samhälleligt problem utan ett problem på individnivå som svaga kvinnor (inte lika tuffa som du!) råkar ut för för att de inte är tuffa nog.

Fy fan.

Nej jag tror inte att felet ligger hos den kränkta kvinna.
Men många av de problem ni räknat upp beror till stor del på att vissa män har fått en felaktig social inställning.Vilket jag absolut inte hävdar samhället ska ta hänsyn till!! Och en stor del av de här killarna växer upp med kvinnor som närmaste kontakt(mamma)

Ser man bla på de hedersrelaterade brotten så verkar det inte vara sällan som de äldre kvinnorna i familjen är drivande vad det gäller familjens agerande.

Vad som krävs är att alla anmälningar behandlas seriöst och respektfullt.
Det garanterar dock inte att anmälan går till åtal, räcker inte bevisen så gör de inte det och i en rättsstat är det nu en gång så att utan bevis så FÅR inte åklagaren gå vidare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: nexxa
·
Äldre Anonym användare för säkerhets skull, skulle någon veta vem jag är ber jag tacksamt att ni håller detta hemligt. Jag är en ung kvinna...
Svar
9
· Visningar
1 549
Senast: weekend
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp