Var är kvinnofriden?

Sv: Var är kvinnofriden?

Och igen: MÄNNISKOR har ansvar. Alla människor har ansvar för detta klimat. Och framför allt: förändringen av det.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Det var ett svar på det jag började svara på: Sols
"Varför då? Det är väl lika mycket mäns uppgift att se till att sådant här beteende inte accepteras. Vem ska säga till i ett sällskap med bara män när det börjar snackas om att chefen är en jävla kärring som skulle behöva ett skjut?
Hur ska Lisa 13 år vara förmögen att säga ifrån när hon blir hånad och hotad av 7 st 18-åringar? "
Dvs, män har ett ansvar! Och ja, människorna. Vore det en människofråga, skulle det kanske inte se likadant ut...
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Och det är därför det är farligt att diskutera i andra termer än just en fråga för människor. Oavsett kön. Kön är (också) i det här fallet helt oväsentligt.

Detta är en fråga för alla människor som inte har samma värderingar som förövarna att driva. Det är faktiskt farligt att inte ta ställning. Kanske inte för den enskilde, men för det samhällsklimat vi delar gemensamt skapar.
 
Senast ändrad:
Sv: Var är kvinnofriden?

Och den värderingen ska drivas i hemmet, i skolan osv.

KL
Jag satt just och funderade på vilka är dessa män? Vilken kvinnas man? Vilken mors son? Vilken fars son? Vilkens bror?
Min man sa just "att kvinnor många gånger kan dras till farliga män". Är det så?
Fasen, dessa brölande hjärndöa män, vill jag inte ta i med en tång. Jag tror vi har skapat en idé om vad som är manligt, som inte har att göra med vad som är att vara man, med mannens genetik. Denna aggressivitet och kvinnoilska är på intet sett genetisk. Verkligen något som skapats av samhället som sådant. Eller av ryssfemmor.. vad vet jag...
 
Senast ändrad:
Sv: Var är kvinnofriden?

Och det är därför det är farligt att diskutera i andra termer än just en fråga för människor. Oavsett kön. Kön är (också) i det här fallet helt oväsentligt.

Detta är en fråga för alla människor som inte har samma värderingar som förövarna att driva. Det är faktiskt farligt att inte ta ställning. Kanske inte för den enskilde, men för det samhällsklimat vi delar gemensamt skapar.


Problemet är väl minst lika "illa" när det gäller ombytta kön? Jag skriver "väl" eftersom jag faktiskt inte vet men det verkar som att män tom har ännu svårare att bli tagna på allvar när de anmäler att de blir misshandlade av sina kvinnliga respektive.
Jag tror tom att det är minst lika vanligt att män misshandlas i relationer med kvinnliga partners som vise versa och att män möts med ännu större skepsis än kvinnor när de väl gör en anmälan.

Det jag vill ha sagt är att man kanske, i större omfattning, ska börja angripa problemet från alla infallsvinklar dvs inte bara ta kvinnofridsperspektivet utan även mansfridsperspektivet.


Personligen tar jag ställning och försöker påverka genom att se till att jag och människor omkring mig inte blir bemötta efter kön.
Exempelvis kräver jag att man inte låter blir att ta mig i hand för att jag är kvinna etc. Många bäckar små.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Problemet är väl minst lika "illa" när det gäller ombytta kön?

Men är jag verkligen SÅ otydlig när jag skriver att det inte handlar om kön utan om MÄNNISKOR?

MÄNNISKOR får inte behandla andra MÄNNISKOR så här, oavsett kön.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

HUR kan man ens lägga detta på kvinnorna? Seriöst???? HÄR är problemet. ALLT är kvinnors fel. Till och med när deras ex eller man eller pojkvän eller bror eller vad fan som helst utsätter dem för brott och dessa jävla poliser inte ens vill ta emot deras anmälan så är det ändå KVINNANS fel.

Jag fattar inte hur du kan se det så. Jag begriper det inte. Lika förbannad som jag blir av artikeln blir jag av din reaktion. Detta är alltså inte ett strukturellt, samhälleligt problem utan ett problem på individnivå som svaga kvinnor (inte lika tuffa som du!) råkar ut för för att de inte är tuffa nog.

Fy fan.

Men snälla. Skrev jag ens att det är något bara kvinnor ska driva? Jag menade att kvinnor måste sluta förtrycka kvinnor. Men visst, läs in vad du vill och tyck att jag är en stor bov i det hela...
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Men är jag verkligen SÅ otydlig när jag skriver att det inte handlar om kön utan om MÄNNISKOR?

MÄNNISKOR får inte behandla andra MÄNNISKOR så här, oavsett kön.


Nej då, men du startade en tråd om specifikt kvinnofrid och jag hjälper gärna till och förtydligar eftersom jag tycker att det är ett problem att vi i vårt samhälle diskuterar problem utifrån kön. Vi borde diskutera utifrån - precis som du skriver - människan.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Varför då? Det är väl lika mycket mäns uppgift att se till att sådant här beteende inte accepteras. Vem ska säga till i ett sällskap med bara män när det börjar snackas om att chefen är en jävla kärring som skulle behöva ett skjut?

Hur ska Lisa 13 år vara förmögen att säga ifrån när hon blir hånad och hotad av 7 st 18-åringar?

Självklart. Men män som är svin är ju precis en lika trist grupp som kvinnor som är svin. Jag menar mest att det inte är ett manligt problem, enbart.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

ALLA måste driva den här frågan. Det handlar om existensmiljö. Jag tror det är väldigt få MÄNNISKOR som vill leva i ett sånt här klimat. Oavsett kön. Någonstans tror och hoppas jag att det inte i grund och botten handlar om kön, utan om något annat och viktigare. Att vissa MÄNNISKOR tillåter sig friheter som tar sig detta uttryck. I våld på tunnelbana, i våld mot kvinnor, i våld mot barn.

När inte ens vuxna kvinnor kan freda sig eller leva på samma villkor som andra, när det begås brott mot dem - då är det och måste vara ett problem för ALLA som lever i det klimatet.

(f ö kan jag inte låta bli att fundera över vilken del av kroppen man tänker med när man anser att problem löses genom att någon får mer kuk)

Visst är det så, men jag tycker att det oftast handlar om män mot kvinnor i en sådan här diskussion, sen glöms det bort att det finns massor människor som förtrycker utan att ha en tanke på det. Som lärarna i artikeln, framhäv killarna för de är ju så himmelens duktiga om de tar ett enda initiativ...
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag kan inte se att det ena utesluter det andra, faktiskt. Det kommer alltid att finnas våldsverkare, att kunna skydda sig ligger i varje människas intresse.

Absolut. Det är bara synd att det läggs så mycket fokus på det ena istället för att jobba på det andra också.

För mig handlar det helt enkelt om var fokus och skulden ligger.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

HUR kan man ens lägga detta på kvinnorna? Seriöst???? HÄR är problemet. ALLT är kvinnors fel. Till och med när deras ex eller man eller pojkvän eller bror eller vad fan som helst utsätter dem för brott och dessa jävla poliser inte ens vill ta emot deras anmälan så är det ändå KVINNANS fel.

Jag fattar inte hur du kan se det så. Jag begriper det inte. Lika förbannad som jag blir av artikeln blir jag av din reaktion. Detta är alltså inte ett strukturellt, samhälleligt problem utan ett problem på individnivå som svaga kvinnor (inte lika tuffa som du!) råkar ut för för att de inte är tuffa nog.

Fy fan.

Jag väntade bara på det faktiskt.

Det blir alltid så här, det ÄR kvinnors fel precis allt som män gör. Eller inte gör.

Jag är så trött på det.

Jag ska könsoperera mig, jag har alltid varit så "pojkig" ändå... :p
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Det är ju just det polisen får! De får ta med sig någon och hålla denne i 24 h utan att ha speciellt mkt att gå på överhuvudtaget. Kniv är rejält mkt mer än tillräckligt! Pinsamt att de inte gjorde mer!!

Här i östergötland så finns det väktare och ordningsvakt på tågen på kvällarna när det är helg. Och folk kastas av om de inte kan sköta sig. Ingen av mina bra kollegor skulle tillåta det beteendet ni skriver om i tråden! Risken är snarare att de skulle åka dit för övervåld :o
Flera av dem ser rött när man är taskiga mot kvinnor.

Det hade ingen här heller, men gick kurs med en landskrona väktare för ett tag sedan och det var som att vi verkligen levde i vitt skilda världar.
Jag tror delvis att problemet är att dom ser detta alldeles för ofta, så det är vardag för dom och ser man något tillräckligt ofta så trubbas man av och händelsen "normaliseras".

/Camilla
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Det är ju just det polisen får! De får ta med sig någon och hålla denne i 24 h utan att ha speciellt mkt att gå på överhuvudtaget. Kniv är rejält mkt mer än tillräckligt! Pinsamt att de inte gjorde mer!!

Här i östergötland så finns det väktare och ordningsvakt på tågen på kvällarna när det är helg. Och folk kastas av om de inte kan sköta sig. Ingen av mina bra kollegor skulle tillåta det beteendet ni skriver om i tråden! Risken är snarare att de skulle åka dit för övervåld :o
Flera av dem ser rött när man är taskiga mot kvinnor.
? Så vitt jag vet får de hålla en person max 6 + 6 timmar innan en åklagare måste avgöra om personen i fråga ska häktas.
Och finns inga bevis så....
Den som har omhändertagits för förhör får hållas kvar i högst 6 timmar. Om det därefter är av synnerlig vikt att den som är misstänkt för ett brott är tillgänglig för fortsatt förhör kan han hållas kvar i ytterligare 6 timmar (om man är under 15 år gäller 3 + 3 timmar).

Därefter skall åklagare besluta om huruvida den misstänkte skall anhållas eller friges. Om åklagaren beslutar om anhållande skall häktningsförhandling i domstol hållas senast 4 dagar efter omhändertagandet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: nexxa
·
Äldre Anonym användare för säkerhets skull, skulle någon veta vem jag är ber jag tacksamt att ni håller detta hemligt. Jag är en ung kvinna...
Svar
9
· Visningar
1 549
Senast: weekend
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp