Var är kvinnofriden?

Sv: Var är kvinnofriden?

"De kontrolleras, förföljs eller misshandlas av en enda anledning – att de är kvinnor."

Det är fördärvligt att folk kontrolleras, förföljs eller misshandlas överhuvudtaget men hur kan personen som skrivit artikeln möjligtvis veta att den enda anledningen alltid är offrens kön? Hur kan författaren möjligtvis veta att "Johan" hade varit mindre kontrollerande om hans partner hette "Linus" istället?
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Hittar man knivar på personen så tror jag nog att det är tillräckligt med bevis ;)

Enligt den här länken så är det iaf 24 h som gäller https://e-justice.europa.eu/content...roceedings_-169-EW-en.do?clang=sv&idSubpage=2
[
Men vad vet jag? Ta med sig dem och skrämma upp dem lite kan de iaf göra för att de ska lära sig en läxa. För att få göra en sån sak så behöver de inte bete sig speciellt illa alls.
B]I England ja,ja.[/B]
Men i Sverige gäller 6+6 timmar Och då ska polisen ha på fötterna. I extremfall, om utredning hotas så kan ytterligare 12 medges med då prövas säkerligen detta. Sedan kan åklagare anhålla ytterligare 4 dygn innan häktningsförhandling.
vad man då bevisat är brott mot knivlagen, om personen inte kan komma upp med plausibel förklaring varför han bär kniv.

Jag själv bär ALLTID kniv, utom då jag går på krogen.
Allt från en rakbladsvass fickkniv till kostymen till en lika vass grövre fällkniv till jeans o arbete.

+ Att det alltid finns både knivar o yxor i pick-uppen...;)

Fick som gåva tom ett beltbuckel men en babyrevolver monterad .
Fullt funktionsduglig. Det var med tungt hjärta jag fick tacka nej och förklara våra svenska vapenlagar för en nyvunnen vän, en amerikansk Ranchägare som jag besökte...
 
Senast ändrad:
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag har oxå kniv i bilen ;)
Känns tryggast så när man kör runt, man kan snabbt avliva djur man ev kört på, eller skära loss en häst i släpet om det skulle behövas :)

Men det är ju då en kniv för ändamålet, inte en butterfly eller liknande ;)
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Samma här, dessutom är min bil inte en offentlig plats så jag har både en rejält stor kniv + yxa med mig överallt.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Menar du att vi överhuvudtaget inte har någon form av hatbrott i landet?

Om du inte menar så, utan håller med om att hatbrott sker, dvs att bort begås mot personer på grund av deras grupptillhörighet i någon mening. Exempel kan vara våld mot bögar eller rasistiskt (eller tex antisemitiskt) motiverat våld. Håller du med om att våld/brott med den typen av motiv förekommer?

Om så, vad är det då som gör att kvinnofridskränkningar inte är att betrakta som hatbrott, enligt din mening?
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Du skriver ju själv att hatbrott är brott som begås mot personer p.g.a deras grupptillhörighet. Om en kvinna blir slagen eller hotad och det inte är p.g.a hennes grupptillhörighet (kön) så är det ju inget hatbrott, enligt din egen definition av ordet.

Självklart förekommer hatbrott för övrigt, märklig fråga.
 
Senast ändrad:
Sv: Var är kvinnofriden?

*KL*

Någonstans blir jag less på när människor börjar predika om hur världen borde se ut och sen blir arga när världen inte ser ut så. Givetvis ska vi säga ifrån när vi upplever att någon blir förtryckt, men någonstans kan man inte hitta alla offer, utan realistiskt sett måste faktiskt dessa människor fightas för sina rättigheter själva.

Jag tycker enormt synd om alla människor i Syrien, om alla i Kina, om alla i Nordkorea, om alla i större delarna av Afrika och stora delar av Asien där människor lever under icke-fria system. Tyvärr finns det lite jag kan göra för dem.

Och någonstans kommer ju också maktbalansen in i det hela. Vissa tycker att Kina är ett hot för västvärlden nu när deras ekonomi växer sig så stark. Hur kan det vara ett hot att de börjar få det ungefär likadant som vi har det? Hotet ligger givetvis i att deras syn på människor är så krasst att de inte bidrar till att utvecklingen går framåt över linjen, utan bara ekonomiskt. När ett land börjar tänka på djurens rättigheter så har människorna det rätt så bra. Innan dess är de för upptagna med allting annat.

Och nej, vi har inte kommit längre i Sverige eftersom vi tillåter detta i Sverige. Hedersrelaterat våld hade vi redan på 70-talet i Sverige av de invandrande grupperna där det förekommer. Men eftersom vi har en så konstig syn på invandrande människor i Sverige så var det ingen som tog tag i det problemet då.

Jag kan både förfaras och hålla med det engelska myndigheterna som drog in bidrag för familjer där någon utövade hedersrelaterat våld. Samma princip gällde för familjer där tonårspojkarna var ute och kastade sten mot polis och brandkår. Samtidigt som det är helt sjukt av myndigheter att göra så, verkade det fungera och det är ju på något vis bra.

Jag tror att vi bara blivit för bekväma i vår egna situation i Sverige att vi inte längre ids göra någonting åt andra människors misär. Vart är alla Emelie Pankhurst nu för tiden? Vart är de som kämpar för mänskliga rättigheter på en bra nivå någonstans?
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Du skriver ju själv att hatbrott är brott som begås mot personer p.g.a deras grupptillhörighet. Om en kvinna blir slagen eller hotad och det inte är p.g.a hennes grupptillhörighet (kön) så är det ju inget hatbrott, enligt din egen definition av ordet.

Självklart inte "min egen definition". En sådan vore ju helt meningslös, smartast och mest socialt välfungerande är ju att använda orden som andra använder dem, så att man kan prata med varandra.

Hur vet du att kvinnofridskränkningar inte handlar om att misshandla/kränka kvinnan utifrån hennes grupptillhörighet, dvs därför att hon är kvinna? Hur vet du det när tex den typen av kränkningar så ofta är kopplade till såväl verbala som fysiska sexuella kränkningar, där ordvalen otvetydigt spelar an på kvinnans kön (tex att han kallar henne hora)?

Om förslagsvis någon högerextrem person under verbala kränkningar som spelar an på manlig homosexualitet misshandlar en homosexuell man - skulle du då anta att det inte handlar om hatbrott?
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag ser ett samhällsmönster som är helt åt helvete. Därmed måste det vara ett samhällsproblem där alla i samhället måste vara med och bekämpa detta. Med andra ord oberoende av kön, trots att kränkningarna drabbar kvinnor främst. Alla män är inte svin, alla kvinnor är inte offer, men vi måste alla motarbeta detta anser jag.

Vad kan jag göra för att bekämpa mönstret?
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Självklart inte "min egen definition". En sådan vore ju helt meningslös, smartast och mest socialt välfungerande är ju att använda orden som andra använder dem, så att man kan prata med varandra.

Hur vet du att kvinnofridskränkningar inte handlar om att misshandla/kränka kvinnan utifrån hennes grupptillhörighet, dvs därför att hon är kvinna? Hur vet du det när tex den typen av kränkningar så ofta är kopplade till såväl verbala som fysiska sexuella kränkningar, där ordvalen otvetydigt spelar an på kvinnans kön (tex att han kallar henne hora)?

Om förslagsvis någon högerextrem person under verbala kränkningar som spelar an på manlig homosexualitet misshandlar en homosexuell man - skulle du då anta att det inte handlar om hatbrott?

Det ena utesluter inte det andra.
Du talar om kränkning riktad mot en kvinna för att hon är en kvinna för det passar dina åsikter o ideal
Samma handling kan vara en kränkning på en kvinna för att hon väljer att bryta mot sin grupps ideal, samma kränkning skulle kunna drabba en yngling som väljer att gå sin egen väg.

Misshandeln du beskriver kan vara ett rent politiskt bråk, ett svartsjukedrama eller det mest troliga, en defekt ung man vars frustration riktas mot en i hans ögon lämpligt offer.

Världen är inte svart eller vit, det finns otaliga variabler..
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Det ska absolut bli hårdare straff om man kränker någon p g a tillhörighet, t ex kön eller etnicitet. Att använda nedsättande ord som hora eller blatte tycker jag utmärkt väl kvalificerar kränkningen att handla om tillhörighet.

Den strikta dragningen hade jag hoppats skulle markera hur allvarligt kränkandet ses.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Hur vet du att kvinnofridskränkningar inte handlar om att misshandla/kränka kvinnan utifrån hennes grupptillhörighet, dvs därför att hon är kvinna? Hur vet du det när tex den typen av kränkningar så ofta är kopplade till såväl verbala som fysiska sexuella kränkningar, där ordvalen otvetydigt spelar an på kvinnans kön (tex att han kallar henne hora)?

Du misstolkar uppenbarligen mina inlägg. Det finns en skillnad mellan att 1. veta att inte alla kvinnor som blir hotade/misshandlade blir det just därför att de var kvinnor (vilket är det jag påstår och vilket borde vara uppenbart för alla) och 2. veta att ingen kvinna som blir hotad/misshandlad blir det p.g.a av deras kön.

Om förslagsvis någon högerextrem person under verbala kränkningar som spelar an på manlig homosexualitet misshandlar en homosexuell man - skulle du då anta att det inte handlar om hatbrott?

Tycker det är rätt poänglöst i att spekulera utan att veta några omständigheter. Om de var goda vänner upp till 5 sekunder innan misshandeln och den började direkt efter att den homosexuella mannen berättade för den högerextrema att det var han som mördade hans familj och brände ner hans hus så har jag svårt att tänka mig att det var hans sexualitet som var motivet.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Tror du att en "broderskapskör" hade fått kommentarer som dessa?
ni är maktgalna kvinnor som inte vet sin plats i samhället
jag ska leta upp er och knulla er i ansiktet era jävla slynor


Och HUR har detta inte med kön att göra?
En manlig läkare döms till villkorlig dom för att ha spionerat på kvinnors journaler. Ingen av dem var hans patient. Hedersmotiv misstänks ligga bakom.
Hennes syster har precis skickats till en läkare för att familjen vill kontrollera att hon är oskuld.
Andel elever i årskurs två på gymnasiet i Malmö som upplever minst två psykiska besvär per vecka: Killar 28 procent, flickor 51 procent
Enligt Skolverket anmäler flickor oftast kränkningar på grund av kön medan pojkar anmäler kränkande behandling av andra orsaker.


Jag förstår att du gärna vill att brott inte ska vara kopplat till kön på det här sättet. Det vill inte jag heller. Men det blir inte ett smack bättre av att vi förnekar att det tyvärr ÄR kopplat till kön.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Du misstolkar uppenbarligen mina inlägg. Det finns en skillnad mellan att 1. veta att inte alla kvinnor som blir hotade/misshandlade blir det just därför att de var kvinnor (vilket är det jag påstår och vilket borde vara uppenbart för alla) och 2. veta att ingen kvinna som blir hotad/misshandlad blir det p.g.a av deras kön.

Tycker det är rätt poänglöst i att spekulera utan att veta några omständigheter. Om de var goda vänner upp till 5 sekunder innan misshandeln och den började direkt efter att den homosexuella mannen berättade för den högerextrema att det var han som mördade hans familj och brände ner hans hus så har jag svårt att tänka mig att det var hans sexualitet som var motivet.

Men jösses. Nu är du ju konstigare än någonsin. Jag tappar både andan och hakan.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Det ska absolut bli hårdare straff om man kränker någon p g a tillhörighet, t ex kön eller etnicitet. Att använda nedsättande ord som hora eller blatte tycker jag utmärkt väl kvalificerar kränkningen att handla om tillhörighet.

Den strikta dragningen hade jag hoppats skulle markera hur allvarligt kränkandet ses.

ja, det är ju en tolkningsfråga, om en man slår ner en annan man för att de är oense eller för att han gör det bara för att den andre är en man.....

men det är ju kanske lättare att fastställa om han gör det av etniska eller religiösa eller sexuella orsaker
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Texter blir ofta märkliga när man vantolkar dem godtyckligt.

1. Blir en kvinna slagen för att hon är kvinna = hatbrott.
2. Blir en kvinna slagen och motivet inte har något med hennes kön eller andra grupptillhörigheter att göra = inte hatbrott.
3. Blir en homosexuell man misshandlad och motivet till misshandeln inte har något med mannens sexualitet att göra = inte hatbrott.
4. Om personen som misshandlar den homosexuella mannen samtidigt hetsar mot folkgrupp så är det uppenbart ett hatbrott i sig själv då hets mot folkgrupp är ett hatbrott.

Detta är inte märkligt eller ens kontroversiellt. Om du tolkar även detta inlägg på ett sätt som gör att du tappar andan så misstolkar du inlägget.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag förstår att du gärna vill att brott inte ska vara kopplat till kön på det här sättet. Det vill inte jag heller. Men det blir inte ett smack bättre av att vi förnekar att det tyvärr ÄR kopplat till kön.

För några sidor sedan, kom vi fram till att det skulle vara en fråga om människor, och inte om kön. Och det skulle då kunna vara ett steg för förändring.
Men jag gick och muttrade i stallet igår, och kunde inte komma ifrån, att könsfrågan inte kan undgås. För tyvärr börjar det och slutar det där, när man vrider och vänder på det.
Om vi hade kommit längre än vi har, hade det ju inte längre handlat om kön, utan människor. Men det är svårt att se ljusning i dessa frågor.
Det skulle vara allt ljus på dem som utsätter andra för kränkning i vilken mån det kunde vara, att man kastade tillbaka problemet där det hör hemma, där det har sitt ursprung.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: nexxa
·
Äldre Anonym användare för säkerhets skull, skulle någon veta vem jag är ber jag tacksamt att ni håller detta hemligt. Jag är en ung kvinna...
Svar
9
· Visningar
1 548
Senast: weekend
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp