Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kvinnofrid är vad man gör våld på när man begår den straffbara handlingen kvinnofridskränkning. Historiskt sett var det väl Birger Jarl som "uppfann" begreppet. Det är lite tråkigt att du inte ens bemödat dig att sätta dig in i vad som diskuteras, om du vill vara med och diskutera och inte bara dra ner tråden i dynga.
Att betvivla sanningshalten i artikeln är ju bara fånigt. Har du varit utanför dörren på sistone? Du känner inte alls igen klimatet?
Hedersrelaterat våld hade vi redan på 70-talet i Sverige av de invandrande grupperna där det förekommer. Men eftersom vi har en så konstig syn på invandrande människor i Sverige så var det ingen som tog tag i det problemet då.
Det stör alltså dig när kvinnors utsatthet uppmärksammas för du tror att det är överdrifter?
Hedersrelaterat våld förekommer i allra högsta grad även i "ursvensk" kultur...
Hedersrelaterat våld förekommer i allra högsta grad även i "ursvensk" kultur...
....men problemet är att ni har alltid baktankar med allting, och dom måste man gissa sig till, och jag klarar inte alltid det helt enkelt, det är inte för att vara "dum".
Nej jag stör mig på när man kopplar kvinnors utsatthet till deras kön utan att veta om det är så.
En annan grej, ser du även den uppenbara kopplingen till vissa utländska kulturer i artikeln? Och har du något emot att man uppmärksammar denna kopplingen?
Det stör alltså dig när kvinnors utsatthet uppmärksammas för du tror att det är överdrifter?
Tänker du likadant om andra utsatta gruppers erfarenheter? T ex hbt-personer, ickevita osv? Att det nog är överdrifter?
Man ser alltså vikten av att koppla ett visst problem till specifika grupper om det är t.ex män, vita, svenskar, heterosexuella för att på bästa sätt kunna bekämpa problemet.
.
Hur då? På vilket sätt?Hedersrelaterat våld förekommer i allra högsta grad även i "ursvensk" kultur...
Menar du att vi överhuvudtaget inte har någon form av hatbrott i landet?
Om du inte menar så, utan håller med om att hatbrott sker, dvs att bort begås mot personer på grund av deras grupptillhörighet i någon mening. Exempel kan vara våld mot bögar eller rasistiskt (eller tex antisemitiskt) motiverat våld. Håller du med om att våld/brott med den typen av motiv förekommer?
Om så, vad är det då som gör att kvinnofridskränkningar inte är att betrakta som hatbrott, enligt din mening?
Hur då? På vilket sätt?
Jag känner inte att jag kan hålla med om det. I alla fall är det inte samma heder som svenskarna snackar om som de som har invandrarbakgrund.
Jag (som är att betrakta som vit svensk trots invandrarbakgrund) har vid ett tillfälle blivit slagen av en man (vit svensk med svenskar i generationer bakom sig) när jag dumpade honom. Utifrån saker som han sa - förutom att han ju helt enkelt slog mig när han förlorade kontrollen över mig till den grad att jag dumpade - så är jag benägen att kalla den händelsen för ett hedersbrott.
Helt uppenbart var att det gick hans (manliga) ära förnär att jag gjorde slut, och då hade han "rätt" att slå. Han tyckte på fullt allvar att jag skulle tiga om det efteråt, för att skydda honom.
Han pratade naturligtvis inte om sin "heder", men som jag ser det är det egentligen den enda skillnaden mellan det brottet och de brott vi kallar "hedersbrott".
(Om han däremot hade slagit mig för att han blev så upprörd att han inte kunde kontrollera sig, och med fördel ångrat sig efteråt, hade jag inte tyckt att det verkat vara samma sak som hedersbrott.)
Jag tror att det handlar om ungefär "samma heder", men om väldigt olika sätt att prata om den.
Det råder ingen tvekan om den kopplingen så du kan sluta störa dig!Nej jag stör mig på när man kopplar kvinnors utsatthet till deras kön utan att veta om det är så.
ni är maktgalna kvinnor som inte vet sin plats i samhället
Solklart riktat mot deras kön! Det går inte att missa misogynin.jag ska leta upp er och knulla er i ansiktet era jävla slynor
En annan grej, ser du även den uppenbara kopplingen till vissa utländska kulturer i artikeln? Och har du något emot att man uppmärksammar denna kopplingen?
Jag (som är att betrakta som vit svensk trots invandrarbakgrund) har vid ett tillfälle blivit slagen av en man (vit svensk med svenskar i generationer bakom sig) när jag dumpade honom. Utifrån saker som han sa - förutom att han ju helt enkelt slog mig när han förlorade kontrollen över mig till den grad att jag dumpade - så är jag benägen att kalla den händelsen för ett hedersbrott.
Helt uppenbart var att det gick hans (manliga) ära förnär att jag gjorde slut, och då hade han "rätt" att slå. Han tyckte på fullt allvar att jag skulle tiga om det efteråt, för att skydda honom.
Han pratade naturligtvis inte om sin "heder", men som jag ser det är det egentligen den enda skillnaden mellan det brottet och de brott vi kallar "hedersbrott".
(Om han däremot hade slagit mig för att han blev så upprörd att han inte kunde kontrollera sig, och med fördel ångrat sig efteråt, hade jag inte tyckt att det verkat vara samma sak som hedersbrott.)
Jag tror att det handlar om ungefär "samma heder", men om väldigt olika sätt att prata om den.