Var bor ni?

Bor i centrala Malmö i en stor renoverad 40-talstrea. Bor högst upp med balkong mot en stor öppen innergård, och de andra fönstrena är mot en lugn gata. Plus: bor nära havet och 200 m till Malmös största, lummigaste park. Perfekt att gå promenader och bada. Cyklar till jobbet på 7 minuter. Har 200 m till apotek, Hemköp, systembolag. Minus: Måsarna på våren/sommaren :arghh: Och att det inte går så bra att odla på balkongen under sommaren pga extrem södersolläge. Och att huset inte har hiss. Drömmer om villa med trädgård hyfsat centralt i Malmö, helst gratis! :D
 
Bor själv med två hundar i en sekelskiftestvåa i centrala Malmö. Trivs bra men saknar balkong och vill gärna komma lite mer utanför staden men är samtidigt bekväm och uppskattar att jag kan gå eller cykla till allt jag behöver på under 10 minuter :D
 
Kul att få höra mer om var folk bor och varför 👍.

Jag bor strax utanför Linköping. Det är ett mysigt samhälle dit vi valde att flytta från Linköping på grund av rimligare huspriser, närhet till stan (10 min med bil, 7 min med tåg) samt att det finns en vettig affär. Jag bor i ett parhus sedan två år tillbaka tillsammans med sambo och katter.

Jag är uppvuxen i Mjölby några mil från Linköping och inser att jag gillar Östergötland mycket på grund av läget i Sverige. Jag bor gärna längs E4ans och järnvägens utbredning då det gör att det är smidigt att ta sig runt i Sverige. 2h till Stockholm, 3 till gbg och något längre till Skåne. Sambon hade gärna flyttat tillbaka till orten han är uppvuxen. Förvisso i Östergötland, men typ 45 min från motorvägen. Det kändes för off för mig.

Hade annars gärna bott längre norrut, men tror jag skulle sakna kommunikationerna för mycket.
 
Jag bor i Ljungskile i Uddevalla kommun. En gammal kurort vid havet som E:6an går igenom. Har mindre än timmen både till Göteborg, västkusten och Trollhättan och bara . Älskar det! Men har ännu halva hjärtat i Dalarna.

Hamnade här pga av tidigare relationer. Sonens far bor i trakten och jag och min fd man bodde på landet ca 2 mil här ifrån. När vi separerade valde jag att flytta in till civilisationen.

Bor i en etta på 60 kvadrat med liten täppa högt uppe på ett berg.
 
Nu blev jag jättenyfiken. Vilka fördelar skulle det vara?
Jag är uppvuxen i Malmö och hade det super men jag ville ut på landet sen jag var typ sju år.
Att allt är så nära, och att det finns ett sånt utbud. Det är nära till skolan, massor av kompisar nära (några i samma hus till och med), det finns fritids med olika inriktning att välja på, olika idrotter och andra aktiviteter. Och alltihop inte längre bort än att de kan gå dit själva från det de börjar skolan, så de är inte beroende av att nån kan skjutsa dem etc.

Bara som exempel så har olika idrottsklubbar schack, basket och bordtennis i skolans lokaler. Tio minuters promenad hemifrån finns en simhall, där simklubben håller i ett fritids där de får lära sig simning och simhopp. Tio minuter åt andra hållet har kyrkan kyrkfritids och flera olika barnkörer man kan sjunga i. I parken ett kvarter bort finns en parklek med grisar, får och kaniner med en fritidsklubb man kan vara med i om man gillar djur. Vill man spela teater eller spela instrument finns det också på gångavstånd, samma med fotboll, dans och kampsport.

Vill man hänga med en kompis istället finns det hur mycket barn som helst nära, och stora parker att leka i som man kan gå själv till eftersom man inte behöver korsa någon trafikerad väg.

Inom tio minuters promenad i villaområdet jag bodde i fanns inget av det där, och kompisar som bor i villaområden idag får skjutsa sina barn överallt om de ska ha någon aktivitet.

Jag har svårt att se vad det skulle kunna vara för fördelar med att bo i villa. Större egna rum kanske, men det är väl också det enda.
 
Att allt är så nära, och att det finns ett sånt utbud. Det är nära till skolan, massor av kompisar nära (några i samma hus till och med), det finns fritids med olika inriktning att välja på, olika idrotter och andra aktiviteter. Och alltihop inte längre bort än att de kan gå dit själva från det de börjar skolan, så de är inte beroende av att nån kan skjutsa dem etc.

Bara som exempel så har olika idrottsklubbar schack, basket och bordtennis i skolans lokaler. Tio minuters promenad hemifrån finns en simhall, där simklubben håller i ett fritids där de får lära sig simning och simhopp. Tio minuter åt andra hållet har kyrkan kyrkfritids och flera olika barnkörer man kan sjunga i. I parken ett kvarter bort finns en parklek med grisar, får och kaniner med en fritidsklubb man kan vara med i om man gillar djur. Vill man spela teater eller spela instrument finns det också på gångavstånd, samma med fotboll, dans och kampsport.

Vill man hänga med en kompis istället finns det hur mycket barn som helst nära, och stora parker att leka i som man kan gå själv till eftersom man inte behöver korsa någon trafikerad väg.

Inom tio minuters promenad i villaområdet jag bodde i fanns inget av det där, och kompisar som bor i villaområden idag får skjutsa sina barn överallt om de ska ha någon aktivitet.

Jag har svårt att se vad det skulle kunna vara för fördelar med att bo i villa. Större egna rum kanske, men det är väl också det enda.
Jag är uppvuxen i Limhamn utanför Malmö. Vi tyckte också vi hade nära till allt. Alla kompisarna bodde i närheten. Hästarna var uppstallade 15 Minuters cykelväg bort och till innerstan tog man sig med buss eller cykel på 20 minuter.
Alla hade sina olika aktiviteter nära. Så olika man kan se på saker. :)
 
Bor på landet/i en småort centralt mellan flera städer men tillhör Norrköping. Lyckligt uppväxt här på mammas gård (bor sedan flera år i hus härute med sambon men vi ska äntligen nu i dagarna flytta till lgh i hus härute ) och har bott här i nästan hela mitt 32 åriga liv. En underbar plats jag helst inte vill flytta ifrån och som på senare tid har blivit väldigt populärt då det som sagt är landet men nära E4 vilket gör att efterfrågan nu är mkt större än tillgången så det är sällan något hus blir ledigt och de som säljs kostar myyycket. Älskar att bo på landet men samtidigt ha 5 min bilväg till närmaste samhälle med lokal ICA, pizzeria osv. och så har vi den vackra Göta kanal här med så jag stormtrivs här ❤😍.
 
Senast ändrad:
Hur gör du för att överleva vintern?

Det gör en inte om en inte älskar att åka skoter eller skidor och att det är det enda en är intresserad av eftersom det är det enda det finns förutsättningar att ägna sig åt i vettig omfattning... men det är förjävla kallt för att göra det innan det blir mars, och då har vintern redan varat i 4 månader... /en som flyttade

:laugh: :p:angel:

Ps. Det är helt okej om en kan sysselsätta sig inomhus, vilket jag inte kan.
 
Jag har släktingar i Piteå (och mindre orter/samhällen norrut). Nu var det tyvärr länge sedan jag var där vintertid men som yngre åkte jag gärna skidor på Grisberget (fast jag är urusel på långfärd) men hur som helst så jag och Professorn trotsade -29 grader utan problem.
Jag vet inte men känns som att man generellt är bättre på att klä sig där uppe och kylan känns inte hysterisk? Minus 29 grader i Stockholm hade man ju dött.
Nejdå, när det är så kallt i Sthlm är kylan lika torr som norrut eftersom det inte finns något öppet vatten längre. "Vintrarna" här är däremot olidliga innan kylan kommit, blött, grått, skitigt, mörkt och rått. :yuck:
 
Jag bor i fjällen, rätt centralt faktiskt
Vi har 35- 40 mil överallt. Tex
Skellefteå.
Ö-vik.
Umeå.
Östersund.
Sollefteå osv..
Jag trivs med våra tydliga årstider, å som samerna säger vi att vi har 8 stycken.
Tyvärr har jag fått sluta med hästar.
Med 25 mil till distriktsveterinär är det inte hållbart.
Jag skulle inte byta bort mitt fjäll för allt i livet.

* Jenny* Visa bifogad fil 39312

Men alltså har ni lika långt till sjukhus med?! Menar..Få en hjärtinfarkt så hinner man ju dö tre gånger 🙈. Men åh så vackert 😍.
 
Hoppas inte att denna tråd blir till en diskussion om hur jobbigt det borde vara för andra att bo där dom bor och varför i hela världen någon vill bo i iskalla Norrland eller leriga Skåne och jävlar i mig vad det blåser kallt i Sthlm 😅
Fast jag undrar varför man vill bo i Skåne! :o :D
Jag skulle inte ha något emot om folk berättade varför de älskar just Skåne, jag kan själv inte förstå just det! :p

Jag vill flytta till vintern tror jag!
 
Fast jag undrar varför man vill bo i Skåne! :o :D
Jag skulle inte ha något emot om folk berättade varför de älskar just Skåne, jag kan själv inte förstå just det! :p

Jag vill flytta till vintern tror jag!

Skåne är ju magiskt vackert! :love:
Jag gillar inte snö och is eftersom jag gillar opraktiska halkiga skor :angel: Tycker om plan mark typ asfalt som varken är lerig, isig eller snöbelagd ;) Naturen är vacker på bild. Men jag har förståelse för de som vill uppleva den ngt mer IRL än så ;)
 
Jag är uppvuxen i Limhamn utanför Malmö. Vi tyckte också vi hade nära till allt. Alla kompisarna bodde i närheten. Hästarna var uppstallade 15 Minuters cykelväg bort och till innerstan tog man sig med buss eller cykel på 20 minuter.
Alla hade sina olika aktiviteter nära. Så olika man kan se på saker. :)
Fast det är ju skillnad att åka buss eller cykel i 20 minuter, och att gå på fem minuter. Jag skulle inte skicka iväg min sjuåring ensam på buss eller cykel i 20 minuter, men gå tio minuter är en annan sak.
Det är helt enkelt närmare till allt i stan, det är ju det som gör det till en stad.
Sen anpassar man sig ju, när jag var liten så cyklade jag och tog bussen jag med, och tyckte det var ”nära” - men jag ser ju nu vilken enorm skillnad det är. Sånt som mina barn tar för självklart - en teater i kvarteret bredvid, lära sig crawl och simhopp på fritids, restauranger och fik där de är stammisar - sånt visste jag nog inte ens fanns när jag var i deras ålder.

Vad var det du längtade efter som gjorde att du ville flytta ut på landet som barn?
 
Skåne är ju magiskt vackert! :love:
Jag gillar inte snö och is eftersom jag gillar opraktiska halkiga skor :angel: Tycker om plan mark typ asfalt som varken är lerig, isig eller snöbelagd ;) Naturen är vacker på bild. Men jag har förståelse för de som vill uppleva den ngt mer IRL än så ;)
Jag har aldrig sett det magiskt vackra här. Det har jag däremot sett i Sörmland, där kom jag "hem" liksom, jag kan inte ens riktigt förklara varför det är mer hemma där än här, men ack du vackra Sörmland, saknad du är!

I Skåne blåser det ju från alla håll samtidigt, jag svär, det blåser inte alls på samma vis i Sörmland. Jag minns när jag stod och väntade på bussen i Nyköping och två äldre kvinnor pratade om hur blåsigt det var den dagen. Jag hade varit ute rätt mycket den dagen och började känna mig lätt förvirrad, pratade de om samma ställe som jag varit på, om Sörmland överhuvudtaget? Men jodå, det gjorde de. Jag gick ut en bit från busshållplatsen och motstod frestelsen att stoppa upp ett finger i luften för att känna var vinden kom ifrån. Det blåste ju inte!O_o

Men så är jag född och uppvuxen i Skåne och är mer förvånad om det INTE blåser lite, det får mig att reagera, lugnet före stormen liksom....

Och lerigt ska vi inte tala om. Jobbigt med häst, men det har jag inte haft på en del år nu, dock tillhörde hon den sorten som alltid var lerig eftersom hon ansåg att lerbad var utmärkt som skönhetsbehandling och antagligen skönt också. När jag borstade henne och släppte henne i hagen, lösdrifthäst som hon ju var, så rullade hon sig genast. Lönt, Akima, lönt! :meh::D

Jag var rätt snubblig när jag gick i skogen i Sörmland när jag precis flyttat dit. Till och med skogen är relativt platt i Skåne, man behöver inte lyfta på fossingarna, fina små stigar liksom. I Sörmland finns rötter och stenbumlingar som fällebensobjekt, så inte bara jag, utan tre barn och en hund fick samma lärdom- lyft på fötterna!:D

Men visst, jag kan förstå att det man själv inte är van vid tycker man är lite magiskt eller vackert. Det är nog ofta så.
 
Jag bor vid kusten mitt i Hälsingland.

Nu är jag ju partisk men tycker att det är det vackraste stället i Sverige. Både berg, skog och öppna fält. Mitt enda klagomål skulle vara att det är extremt väderstabilt här nära kusten, jag älskar nämligen oväder :D Det regnar och snöar mindre än en bit in mot landet och det åskar nästan aldrig.

Skulle jag flytta hade jag nog velat flytta norrut då jag generellt tycker de norra delarna av landet är vackrare än de södra. Jag har släkt i skärgården på västkusten och även om det är väldigt, väldigt fint där på sommaren så tror jag nästan inte det finns något deppigare ställe på vintern.
 
Bor i Bremen, Tyskland. För en som älskar snö, berg och vintersport som mig är det helt fel ställe att bo på. Gillar man regn, hav och blåst är det perfekt. Har i minst 7 års tid sagt, jag ska flytta dit det är riktiga vintrar.
Älskar däremot den nordtyska mentaliteten så har blivit kvar men bott här i 9 år nu ( rekord med råge att bo i en stad) och hoppas på flytt 2020 😁.
 
2a i Abrahamsberg. Stockholm 57 kvm med min dotter. Bor här av någon anledning. Skulle bo någonstans där man hade lite mer vänner. Men nu är jag här .
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Monimaker
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 659
Senast: hundtant
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 934
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp