Var börja?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Minimee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 054
M

Minimee

Okej här kommer ännu en kamera tråd..
För ett tag sen köpte jag mig äntligen en 450D som jag så länge har suktat efter.. Fotat endel o jag är mycket nöjd med den..

Men ja får inte dom bilderna ja vill ha.. platta, matta o tråkiga.. självklart är de skit bakom kameran som inte har lärt sig hur man gör ännu. Så jag tänkte börja köra lite på dom manuella programmen. Läste lite i manualen igår o de va en hel del o lära sig. Just nu försöker ja komma på skillnaden mellan slutartid och bländarvärde? :confused:

Men vad är lättast att börja med med de manuella?
Det finns så mycket om man inte förstår vad alla saker betyder =)
Fotar lite allt möjligt, häst, natur, blommor, saker hemma.. vad som.

Help :laugh:

Sv: Var börja?

Köp en bok om fotografering är mitt bästa tips. Jag har en bok som heter "Kreativ fotografering, Exponering", tycker den är mkt bra

manualen var det första jag läste innan jag började använda kameran :p
Ju mer du fotar och experimenterar desto mer kommer du lära dig.. du kommer att komma på dig själv i framtiden att du satt nu och inte fattade någonting :D

Gå till bibban och låna en bok om foto. Med boken som grund kan du börja öva och lära dig hur olika bländare och slutartider påverkar bilden. Det är väl investerad tid att lära sig grunderna. Du har igen det sen när du vill att dina idéer ska synas i bilderna.

Har en likadan kamera som du, jättenöjd med den :D

Fotar bara som hobby och är helt nybörjare.
Köpte två böcker som iaf jag tycker är jättebra med massa tips i.
Den heter Digital Fotografi -lär dig yrkesfotografernas hemligheter steg för steg, av Scott Kelby (2 delar).

Alla tips är rätt korta och max en sida så det är lätt läsning, vilket iaf passar mig som har noll tålamod och koncentrationsförmåga :p
De går igenom allt möjligt, hur man fotar i olika miljöer, blommor, djur. inställningar osv osv.

Har hjälpt mig mkt iaf!

Okej tack för svaren..

Låter som om jag får leta upp ett bibliotek och kolla in lite böcker då :)

om du får bilder som är platta så använder du troligen blixten, stämmer det?

en bild handlar allt som oftast om ljussättningen, om ljuset kommer ifrån sidan får du härliga skuggor och ansiktsdrag etc lyfts fram, typ morgonsol eller kvällssol.
om ljuset kommer rakt ovanifrån får du skarpa skuggor.
och om ljuset kommer ifrån kameran, så är det timeat så att det som ligger i fokus ska ha mest möjliga ljus på sig, alltså platta bilder.

Ja jag har ju mest kört på auto nu och då flyger ju blixten upp lite när den vill.. tycker ofta den förstör mer än den hjälper..

Åh tack så mycket.. dom sidorna verkade bra.
Ska spara dom och läsa igenom noga när jag har semester sen :)

P läge, kameraautomatik. - blixten flyger aldrig upp utan kameran försöker lösa problemet.
Av läge, Bländarautomatik - du bestämemr hur mycket ljus kamerans objektiv släpper in, kameran ställer slutartid och isotal själv för att få bilden "rätt exponerad".
Tv - slutarautomatik - du bestämmer hur länge kameran släpper in ljus genom obejktivet, kameran sköter ljusmängd och isotal.

jag brukar alltsomoftast köra på Tv, och ha en slutar på 1/125 om det är molnigt, eller 1/640 eller 1/800 om det är soligt.

det du gör då, är att ta bilden med det ljus du upplever.

detta, är taget med en 450D och Sigma 50mm/14 objektivet, http://picasaweb.google.se/Elrathias/KorridorsfestIFlogsta#5276671044368194738
inte den bästa bild jag har tagit men jag tycker att den blev mysig. 100% obehandlad.

http://img504.imageshack.us/img504/6859/img5238.jpg annan bild, dock tagen med motsatsen, bländarautomatik, Tamron 17-50/2.8

Okej tack för förklaringen.. tror jag börjar få lite kläm på hur de fungerar nu!
Har mest pillrat på AV nu för det verkade lättast o förstå just då..

Tackar.. sparar den oxå för noggrann läsning sen =)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 795
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 418
Senast: Johanna1988
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 102
Senast: manda
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 830
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025