För varje gång du säger det blir det mer sant. Sluta intala dig det, intala dig något annat. Börja med att du inte är sämre än någon annan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänker en negativa tankar om en själv så tror en mer och mer på det, precis som @Lovisaleonora skriver. Mitt tips är att acceptera att saker är som det är. Jag hade tidigare jättedåligt självförtroende och blev mest irriterad på tipsen jag läste/hörde om: "En måste älska sig själv innan en kan älska någon annan". Jo, men jättelätt att gå från att hata sig själv och tycka att en är värdelös till att plötsligt älska sig... Att stå framför spegeln och säga att jag är vacker och bäst kändes som ett hån när jag stod där och provade.Att utrycka mig i text är jag inte heller speciellt bra på.Har ingen självförtroende på nätet heller.
![]()
Det med att skriva fick sig en ordentlig törn sista året på universitet, där en lärare vägrade godkänna ett arbete utan vidare motivering (mer att han inte tyckte om hur jag skrev) och en annan vägrade läsa ett annat pga jag nämnt att jag kanske inte är den bästa på att stava.Jag är inte heller så bra på att uttrycka mig i text, eller i tal heller iofs, men det blir inte bättre av att jag hindrar mig från att försöka. Så jag struntar i hur bra jag är på att uttrycka mig, är det någon som inte förstår så får de väl tala om det eller ställa följdfrågor så brukar det ordna sig till slut.
Ett tips som jag dessutom tänkte på när jag läste trådstarten är att du kan vända dig till vårdcentralen. Har de en kurator så är den till för att hjälpa när en inte vet med vilket problem en ska börja.
Och förresten, du är ju visst bra på att uttrycka dig i text, du får ju faktiskt ner begripliga meningar!![]()
Nej. Hinner inte ens med en bråkdel av allt jag borde göra nu ens och det finns ingen annan som kan ta en del av mina arbetsuppgifter heller.
Vet att det inte är mitt problem! Det är deras problem. Men skulle jag tex vara sjuk är det jag som får jobba i kapp. Allt samlas liksom på hög och har vissa uppgifter som MÅSTE göras varje dag. Har gått till jobbet trots att jag velat vara hemma och vara sjuk bara för att jag vet att det blir jag som får jobba över för att hinna i slutändan.Om du inte har eget företag är inte det där ditt problem. Det är företagets och då får de planera om. Vad gör de om du blir sjuk tex?
Det med att skriva fick sig en ordentlig törn sista året på universitet, där en lärare vägrade godkänna ett arbete utan vidare motivering (mer att han inte tyckte om hur jag skrev) och en annan vägrade läsa ett annat pga jag nämnt att jag kanske inte är den bästa på att stava.den första kursen har jag fått min poäng ändå, pallade inte att fixa med det arbetet mer. Det andra är fortfarande inte klart. Vilket är mitt examensarbete.
Har varit kontakt med vårdcentralen och har även träffat psykolog i flera år, men tycker inte det hjälper något.
Vet att det inte är mitt problem! Det är deras problem. Men skulle jag tex vara sjuk är det jag som får jobba i kapp. Allt samlas liksom på hög och har vissa uppgifter som MÅSTE göras varje dag. Har gått till jobbet trots att jag velat vara hemma och vara sjuk bara för att jag vet att det blir jag som får jobba över för att hinna i slutändan.