Nebraska
Trådstartare
Uppfödd på 70 och 80-talet så är det tillräckligt länge sen för att kunna reflektera över hur mycket bättre ekonomiskt vi fått det här i landet. Inte alla förstås, men över lag. Uppväxt i ett vanligt hem i ett vanligt hus, båda föräldrarna jobbade med "vanliga Jobb". Hade det vare sig bättre eller sämre än mina klasskamrater. Kom att tänka på saker som då ansågs "för dyrt" som idag är vardagsmat för många. Små som stora grejer. Vad upplevde du som "för dyrt" som barn?
*En sån enkel sak skivat bröd såg som "för dyrt". Fanns nästan inte att köpa med undantag för Skogaholmslimpa och rostbröd
*Småfranska var "dyrt" och köptes bara undantagsvis
*Teknik var jättedyrt. En ny tv eller VHS kostade typ en månadslön. Gick apparater sönder så lagade man. Micro såg länge som höjden av lyx.
*Levisjeans var typ det mest dekadenta att köpa i märkesväg. Och Date Deo i doftväg
.
*På hela skolan var det en elev som regelbundet fick skjuts til skolan och hon hade medicinska skäl. Annars var det bara med få undantag man inte tog sig själv dit genom gå eller cykla. Oavsett väder( Fan nu lät jag som jag kommer från stenåldern)
*Ingen åkte på utlandssemester, knappast skidsemester heller
* GBs halvliters gräddglass var det dyraste man kunde köpa i glassväg.
*En sån enkel sak skivat bröd såg som "för dyrt". Fanns nästan inte att köpa med undantag för Skogaholmslimpa och rostbröd
*Småfranska var "dyrt" och köptes bara undantagsvis
*Teknik var jättedyrt. En ny tv eller VHS kostade typ en månadslön. Gick apparater sönder så lagade man. Micro såg länge som höjden av lyx.
*Levisjeans var typ det mest dekadenta att köpa i märkesväg. Och Date Deo i doftväg

*På hela skolan var det en elev som regelbundet fick skjuts til skolan och hon hade medicinska skäl. Annars var det bara med få undantag man inte tog sig själv dit genom gå eller cykla. Oavsett väder( Fan nu lät jag som jag kommer från stenåldern)
*Ingen åkte på utlandssemester, knappast skidsemester heller
* GBs halvliters gräddglass var det dyraste man kunde köpa i glassväg.