Var går gränsen för fysisk misshandel

krambanan

Trådstartare
Hade en diskussion med en person idag. Hen anser att om en kille t ex trycker upp sin tjej mot en vägg, frågar om han ska slå henne och håller fast henne så spelar det roll vad hon har gjort innan. Att vem som helst kan bli så galen bara man blir retad tillräckligt (verbalt alltså, tjejen har inte rört killen).

Vad ska tjejen ha gjort för att "få skylla sig själv"? För enligt den här personen så får minst hälften av alla tjejer som blir slagna skylla sig själva för dom gjorde något innan som retade upp killen...

Många av tjejerna måste ha slagit killen först och då måste han ju få slå tillbaka. Jämlikhet ska det vara! Resten har retat den stackars oskyldiga killen tills han inte kunde hjälpa det. Allt enligt samma person som ovan.

Vad räknas som våld enligt er? Knuffas? Hålla fast? Stirra hotfullt? Ta runt halsen? Spelar det roll vad tjejen har sagt innan?
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Man kan aldrig skylla sig själv när det gäller misshandel!

För mig går gränsen när någon tex tar tag i min arm på ett våldsamt sätt.

Jag är uppvuxen i ett misshandelshem. Blev misshandlad var och varannan under 9 år under min barndom.
Ett armtag för mig är att gå över gränsen. Där sätter min rädsla in.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Instruktören på min väktarutbildning i mitten av 00-talet hävdade att det är våld bara man tar i någon som inte vill det, detta alltså även om det inte är hårt. Nu har jag svårt att se att det skulle vara fällningsbart i domstol, och det var ju vad vi fick lära oss gällde i en gripsituation, så säkert inte applicerbart.

Men rent konkret tycker jag att den personen (som jag fördomsfullt tror är en man) har en otroligt läskig människosyn och det är en person jag skulle försöka ta ur mitt liv. Om jag var kompis med personens partner skulle jag försöka hålla mig neutral till personen och förmedla till partmern att jag finns där när hen behöver dra, typ.

Så för att svara på frågan, det är våld och provokation är ingen ursäkt till att misshandla någon. Däremot har dessa personer ett ansvar i att inte sätta sig i dessa situationer. Dvs om jag har problem med att slå någon som provocerar mig har jag ett ansvar att inte sätta mig i situationer där någon kan provocera mig. Tänk om alla snubbar som misshandlar sina tjejer (och även de som misshandlar sin/sina partners som inte tillhör normen) skulle fortsätta vara singlar, vilket drömsamhälle. För det är ju bara i hemmet det är ok att misshandla folk, överallt annars har ingen samma överseende med idioterna.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Wow vilket fantastiskt bra svar! :up:
Sorgligt men sant, det är bara i hemmen det är "ok" ... :(
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Mycket bra svar.

Våld kan aldrig ursäktas. Har du problem med att du blir provocerad måste du jobba med det. Det är aldrig OK att ge sig på någon fysiskt hur provocerad du än blir. Punkt.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Vilken otroligt obehaglig åsikt TS bekant ger uttryck för. Tycker han att det är så vi ska agera på stan, i arbetslivet och mot våra barn också? Någon provocerar en och då får man gå till fysiskt angrepp och hot?

Rent juridiskt är räknas det som misshandel att utsätta någon för kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd. Det är alltså tillräckligt att det gör ont, så det är misshandel även om inte minsta blåmärke har uppstått. Om angreppet inte gör ont, t.ex. en knuff, kan det vara fråga om ofredande. Att hota någon med våld är olaga hot.

Man får själv ta till våld om det behövs för att man ska försvara sig själv eller någon annan, eller egendom (nöd eller nödvärn). Däremot är det inte ok att ta till våld för att man har blivit provocerad verbalt. I viss mån kan en allvarlig provokation beaktas straffrättsligt. Men då snackar vi inte om att man har blivit irriterad i en diskussion utan om annans "uppenbart kränkande beteende". Det kan räknas som en förmildrande omständighet när man bestämmer straffet. Samtidigt är det försvårande att man begår brott mot någon som har svårt att värja sig och på en plats där man har rätt att känna sig trygg, såsom i hemmet.

Jag kan inte ens föreställa mig en situation då det skulle vara ok, vare sig moraliskt eller rättsligt, att ta till våld eller hot i ett förhållande annat än om det är fråga om nöd eller nödvärn. Det är ju normalt att man bråkar och att man kan känna sig provocerad av den andra, men det kan aldrig legitimera våld och hot. Rädsla för den andra borde inte vara en del av något förhållande.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Svarar kortfattat, i fetstil.

Hade en diskussion med en person idag. Hen anser att om en kille t ex trycker upp sin tjej mot en vägg, frågar om han ska slå henne och håller fast henne så spelar det roll vad hon har gjort innan. Att vem som helst kan bli så galen bara man blir retad tillräckligt (verbalt alltså, tjejen har inte rört killen).
Två fel gör ändå inte ett rätt.

Vad ska tjejen ha gjort för att "få skylla sig själv"? För enligt den här personen så får minst hälften av alla tjejer som blir slagna skylla sig själva för dom gjorde något innan som retade upp killen...
Dålig ursäkt av en fegis att ta tolkningsföreträdet för att slåss oavsett bakgrund.

Många av tjejerna måste ha slagit killen först och då måste han ju få slå tillbaka. Jämlikhet ska det vara! Resten har retat den stackars oskyldiga killen tills han inte kunde hjälpa det. Allt enligt samma person som ovan.
Vad har kön att saken med göra om någon slår någon annan ? Misshandel som misshandel !

Vad räknas som våld enligt er? Knuffas? Hålla fast? Stirra hotfullt? Ta runt halsen? Spelar det roll vad tjejen har sagt innan?
Att den utsatte går till handgripligheter av vad slag det månde vara är fysiskt våld. Verbala uttalanden eller fysiskt hindrande sorterar istället under hotelser som inte heller är ok.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Hade en diskussion med en person idag. Hen anser att om en kille t ex trycker upp sin tjej mot en vägg, frågar om han ska slå henne och håller fast henne så spelar det roll vad hon har gjort innan. Att vem som helst kan bli så galen bara man blir retad tillräckligt (verbalt alltså, tjejen har inte rört killen).

Vad ska tjejen ha gjort för att "få skylla sig själv"? För enligt den här personen så får minst hälften av alla tjejer som blir slagna skylla sig själva för dom gjorde något innan som retade upp killen...

Många av tjejerna måste ha slagit killen först och då måste han ju få slå tillbaka. Jämlikhet ska det vara! Resten har retat den stackars oskyldiga killen tills han inte kunde hjälpa det. Allt enligt samma person som ovan.

Vad räknas som våld enligt er? Knuffas? Hålla fast? Stirra hotfullt? Ta runt halsen? Spelar det roll vad tjejen har sagt innan?

Jag tror inte det finns enkla svar här.
Naturligtvis ska en människa inte behöva bli rädd pga av ett meningsutbyte.
våld och hot om våld hör inte hemma i ett förhållande.
Det är väl de flesta överens om.

Därför är det väl bäst att bryta så fort tendenser dyker upp.och dessa brukar i början vara av icke fysisk karaktär.

Jag skulle inte acceptera att bli respektlöst behandlad i ett förhållande. Jag skulle då avsluta och dra.

Men så kommer det till en massa hänsyn.
Gemensamma barn
Hur ska jag ordna boende
var ska man börja
och så skjuts besluten upp och .....
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Instruktören på min väktarutbildning i mitten av 00-talet hävdade att det är våld bara man tar i någon som inte vill det, detta alltså även om det inte är hårt. Nu har jag svårt att se att det skulle vara fällningsbart i domstol, och det var ju vad vi fick lära oss gällde i en gripsituation, så säkert inte applicerbart.

Men rent konkret tycker jag att den personen (som jag fördomsfullt tror är en man) har en otroligt läskig människosyn och det är en person jag skulle försöka ta ur mitt liv. Om jag var kompis med personens partner skulle jag försöka hålla mig neutral till personen och förmedla till partmern att jag finns där när hen behöver dra, typ.

Så för att svara på frågan, det är våld och provokation är ingen ursäkt till att misshandla någon. Däremot har dessa personer ett ansvar i att inte sätta sig i dessa situationer. Dvs om jag har problem med att slå någon som provocerar mig har jag ett ansvar att inte sätta mig i situationer där någon kan provocera mig. Tänk om alla snubbar som misshandlar sina tjejer (och även de som misshandlar sin/sina partners som inte tillhör normen) skulle fortsätta vara singlar, vilket drömsamhälle. För det är ju bara i hemmet det är ok att misshandla folk, överallt annars har ingen samma överseende med idioterna.

En av orsakerna till samhällets njugga inställning till våld i hemmet är väl just att paren fortsätter att leva tillsammans, det är ju inte ovanligt att en slumpvald polisman/kvinna utan vidare kan namnge flera adresser som "hotspots" vad det gäller lägenhetsbråk. Alkohol, droger verkar vara de vanligaste parhästarna till den typen av misshandel.

Orsakerna till att inte paren bryter upp är många: hot om våld, barn, gemensam egendom och osäkerhet om ekonomi o framtida boende.
Därför bör resurser avsättas för att lösa praktiska problem för separation vid första blåklockan istället för de betydligt allvarliga o dyrare problem som dyker upp vid en fortsatt misshandel
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

skylla sig själva för dom gjorde något innan som retade upp killen
Dumheter. Han behöver växa upp och kliva ur sandlådan. Redan tvååringar får lära sig att man inte får dänga till någon med spaden för att de retades. Impulskontroll.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Vad ska tjejen ha gjort för att "få skylla sig själv"? För enligt den här personen så får minst hälften av alla tjejer som blir slagna skylla sig själva för dom gjorde något innan som retade upp killen...

Många av tjejerna måste ha slagit killen först och då måste han ju få slå tillbaka. Jämlikhet ska det vara! Resten har retat den stackars oskyldiga killen tills han inte kunde hjälpa det. Allt enligt samma person som ovan.

Jag har full förståelse för att man kan bli så arg och irriterad på någon att man vill slå dem. Har själv haft den känslan några gånger när jag blivit provocerad.

Men att gå från det till att säga att det är ok för mig att slå någon som provocerar mig, det är ett långt steg. Tycker någon skrev bra ovan, att om man slår när man blir provocerad är det ens förb*nn*de skyldighet att hålla sig borta från sådana situationer.

Och vad gäller rätten att slå tillbaka. Om min partner slog mig (nu skulle han aldrig göra det, men om det var någon annan) i form av en örfil och jag står kvar men det gör ont. Och jag inte fruktar för mitt liv eller för att det ska komma nya smällar. Då tycker jag att det enda rätta är att vända på klacken och gå, och sedan komma tillbaka för att packa väskan när han har lugnat ned sig. Precis likdanant tycker jag att en man ska reagera.

Det är stor skillnad på att slå tillbaka när man fruktar för sitt liv och sin säkerhet, och en helt annan att slå tillbaka för att man blev provocerad av det första slaget. Oavsett om den som slår först är en man eller en kvinna. Om kvinnan blir provocerad och ger mannen en örfil, som inte ens får honom ur balans, och han svarar med att ge kvinnan en fet höger så hon flyger in i väggen - ja då pratar vi inte om nödvärn utan om provokation. Båda har gjort fel, men troligtvis får kvinnan i det här exemplet mest skador.

Jag tycker generellt att man ska prata om jämlikhet i misshandelsfrågor. För det finns män som blir misshandlade av sina kvinnor och inte blir tagna på allvar. Och män som blir misshandlade i homosexuella relationer. Så jag ger din bekant ett rätt där, om jämlikhet. Men inte att jämlikhet på något sätt gör det mer rätt för en man att slå en kvinna.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Dumheter. Han behöver växa upp och kliva ur sandlådan. Redan tvååringar får lära sig att man inte får dänga till någon med spaden för att de retades. Impulskontroll.

Det där med impulskontroll. Personen har adhd. Ursäktar det beteendet? Det var alltså killen (japp det är en kille) själv som hade gjort så mot sin tjej. Tjejen tyckte INTE det var ett okej beteende. Men han verkar inte alls fatta att det han gjorde var helt oacceptabelt.

Han är nydiagnosticerad. Behandlas med Ritalin sen ett par månader tillbaka. Han har blivit ännu värre enligt mig sen behandlingen sattes in men har även tidigare visat lite våldsamma tendenser (hålla fast, hota, låst henne ute, psykisk misshandel) samt har rätt taskig människosyn allmänt har jag insett på senare tid. :crazy:
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Även jag har ADHD. Inte fasen slåss jag med folk för det.
Jag medicineras med Concerta och Ritalin. Har man ADHD brukar man ju tvärtom bli lugnare av medicinen.
Finns det alkohol med i bilden också?

Impulskontrollen kanske brister på sätt och vis då man har ADHD. Men man behöver inte ens FÅ alla impulser. Varför får man impulsen att låsa in någon tex? Det har jag aldrig upplevt.
Och man vet med sig vilka impulser man absolut bör kontrollera som vuxen, som tex att slå någon.
Klarar man inte det får man helt enkelt undvika såna situationer som kan trigga en. Man kan gå därifrån, forever om det så krävs.

Jag tror mer på att människan har en rutten moral och brist på empati än annat.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Även jag har ADHD. Inte fasen slåss jag med folk för det.
Jag medicineras med Concerta och Ritalin. Har man ADHD brukar man ju tvärtom bli lugnare av medicinen.
Finns det alkohol med i bilden också?

Impulskontrollen kanske brister på sätt och vis då man har ADHD. Men man behöver inte ens FÅ alla impulser. Varför får man impulsen att låsa in någon tex? Det har jag aldrig upplevt.
Och man vet med sig vilka impulser man absolut bör kontrollera som vuxen, som tex att slå någon.
Klarar man inte det får man helt enkelt undvika såna situationer som kan trigga en. Man kan gå därifrån, forever om det så krävs.

Jag tror mer på att människan har en rutten moral och brist på empati än annat.

Ingen alkohol tvärtom. Han dricker sällan och när han dricker blir han lugn och snäll som en nallebjörn.

Jag har läst att om man får fel medicin (dvs en som inte passar en) så kan aggressiva beteenden bli värre?

Tog det lång tid för dig att ställa in mediciner och doser?

Brist på empati har han verkligen. Men jag har fått för mig att det kan höra till adhdn också?
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Det kanske förklarar beteendet, men det är ingen ursäkt.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=impulskontroll

Låter inte som en sund relation.

Nä den är inte jättesund. Jag vill försöka få honom att inse att han har största delen i att relationen är som den är. Och att han behöver hjälp! Men han skyller bara på att "hon retar upp mig". Varför vill man vara ihop med någon som tydligen retar upp en så hela tiden?
 
Senast ändrad:
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

"kan vara ärftligt betingad eller uppstå på grund av hjärnskada eller störning i tidig ålder i anknytning till en vuxen"

Hans pappa var riktigt elak. Han har flertalet gånger slagit i huvudet rejält. Bilolyckor med mera. Han har definitivt en rejäl anknytningsstörning från barndomen.

Jag tror detta har mer att göra med hans beteende än en ADHD diagnos. Jag känner flera killar med ADHD och har själv det men har aldrig upplevt dem som mer aggressiva. Men ADHD har också med impulskontroll att göra, har man växt upp med en far som följer sina impulser att slå någon finns det säkert risk att man själv gör det.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Jag är ingen expert på ADHD över lag. Diagnosen är rätt ny för mig. För mig har medicinerna hjälpt. Men jag har varit högfungerande hela livet och ingen har misstänkt adhd just i mitt fall. Mer bara sett mig som energisk ibland och lite lat(när jag eg hade koncentrationssvrigheter) iom att jag inte fick de bländande betyg jag borde haft med tanke på intelligensnivå.
Jag har alltså inte haft impulskontrollsproblem i form av att inte kunna kontrollera agressioner etc.
Jag har dock kombinerad typ av ADHD där jag också utöver att bli hyper också kan bli tvärtom, för low a la ADD.

För mig gick det rätt fort att ställa in medicinerna. Det är mest bara så att jag får känna efter så att jag inte får för högt blodtryck, huvudvärk eller hjärtklappning.
Jag går också och kollar blodtryck regelbundet och man kontrollerade min vikt första tiden noga. Så jag inte går ner för mycket.

Det låter ju som att den där killen inte ska vara i ett förhållande just nu iaf.
Förmodligen skulle han behöva lite hjälp av proffs, terapi..

Det han tycker är helt normalt är ju brott mot våra lagar. Man kan inte låsa in/ut någon, man kan inte hålla fast andra, man kan inte slå till andra etc..

Iaf jag har aldrig haft empati-problem, isf för mycket av den varan.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Tofs
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 112
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 504
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp