Var går gränsen för fysisk misshandel

Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Det är aldrig någonsin offrets fel. Att slå, hålla fast, vara hotfull eller fälla hotfulla kommentarer eller liknande är alltid fel. Det spelar ingen roll vad någon säger, att slå är aldrig någonsin försvarbart om det inte är för att freda sig själv eller någon annan som man försöker skydda ifrån förövaren.

Jag hade en mycket intressant diskussion idag med en ganska ung person och fallet vi diskuterade var en polis som hade misshandlat sin fru och även sina barn under många år. Hen jag pratade med berättade att polisen ansågs vara så otroligt snäll och att han jobbade extra som taxichaufför för att kunna ge sin familj allt de ville ha och att många ansåg att frun måste ju ha gjort något och att hon var si och så och var så krävande att hon hade drivit honom till det. Jag sa då just detta att det är aldrig aldrig aldrig någonsin offrets fel. Det spelar ingen som helst roll vad offret säger innan slaget för det är alltid förövaren som gör fel. Hen fick sig en tankeställare och insåg ju att jag har rätt. Jag hoppas att hen kommer sprida detta i sin bekantskapskrets också så att kvinnan och barnen får det stöd de behöver istället för skitprat bakom deras ryggar och att framtida offer inte behöver tänka tanken att det var deras fel utan att de vet att det är förövaren som gör fel så att de inte anklagar sig själva utan istället anmäler och söker hjälp. Vi pratade också om normaliseringsprocessen och vad mycket som händer innan första slaget faller. Många tror ju tyvärr fortfarande att förövaren en dag bara kommer hem och slår sin partner och de förstår då inte varför hen inte går och det är så enormt viktigt att sprida kunskapen om normaliseringsprocessen så att människor känner igen tecknen om deras partner påbörjar den.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Ja visst är det skrämmande. Klippet var väldigt talande. De som resonerade så i mitt exempel är dessutom vuxna människor som borde veta bättre. Jag hoppas att vår diskussion igår får dem att ändra åsikt också för som jag sa till henom jag diskuterade med, om hen eller hens syskon en dag hamnar i ett misshandelsförhållande så ska de aldrig ens tänka tanken att det är deras fel. De ska heller aldrig tänka tanken att deras föräldrar kommer säga, men din partner som är en så bra person. Hen som är så snäll och alltid har gjort allt för dig. Vad gjorde du innan hen slog? Det måste du ha drivit henom till...

Vi måste också vara uppmärksamma på detta att sätta sin partner på piedestal. Det är en varningssignal att dyrka marken som ens partner går på. Det är inte sunt att se sin partner som ofelbar. Att se sin partner som perfekt innebär i förlängningen att den som är satt på piedestal måste fortsätta vara perfekt i partnerns ögon och då kommer snart pikarna. Ska du verkligen ha på dig det där? Ta det där istället. Ska du verkligen bete dig sådär? Gör såhär istället. Ska du verkligen ha håret så? Ha det si istället. Har du gått upp i vikt? Du ser tjock ut, du måste banta. Osv. Snart sitter man där nedtryckt eftersom inget man gör duger och då är första slaget inte långt borta.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Jag har sedan länge tappat räkningen på hur många gånger jag i krogmiljö/krogkö/efter stängning sett upprörda kvinnor slå män med knuten näve i rygg, bröst, axlar samt örfila. Även om männen i regel stått oberörda så räknas det för mig lika mycket som om en man slår en kvinna.


Jag har i krogmiljö sett att örfilar delats ut från både manligt och kvinnligt håll när partnern varit intim med annan person än partnern.

Jag har, som sagt, aldrig uppfört mig sådära. Alltså jag har aldrig kommit på tanken att ragga på någon annan än min sambo på krogen, så det jag skrev stämmer; jag har aldrig gjort något så korkat att det kan verka befogat med en känga.

Hade jag kommit på min sambo med att vara otrogen hade jag inte slagit honom då heller. Den sortens ilska finns i princip inte i mitt system. Jag hade blivit helt otroligt ledsen, bara.


(Men ja, nu när du säger det; när jag var mycket yngre drog jag faktiskt till en kille som tryckte in mig i ett hörn och kladdade på mig. Jag blev skrämd och arg. Jag har inte ens lite dåligt samvete för det, jag sa nej precis hur många gånger som helst innan.)
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Skrämmande resonemang. Att försvara ett brott med att skylla på offret. Påminner mig om den här:

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=EcTzuMomFaU


Hade en diskussion med en bekant på Facebook igår om just våldtäkt. Hans statusuppdatering var att tjejer skulle klä sig mindre slampigt på Halloween så skulle dom slippa bli våldtagna! Det slutade iallafall med att han tog bort hela statusen men jag tror inte han fattade varför hans resonemang var skrämmande. Dessutom finns det ju inget samband mellan klädsel och våldtäkt. Hans "bevis" på att det visst var så var en bekant till honom som blivit våldtagen av tre män som under hela våldtäkten sagt att det var för hon klädde sig som en slampa som dom gjorde det. Men vad tror han? Klart våldtäktsmännen skyller på offret!
 
Senast ändrad:
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

(Men ja, nu när du säger det; när jag var mycket yngre drog jag faktiskt till en kille som tryckte in mig i ett hörn och kladdade på mig. Jag blev skrämd och arg. Jag har inte ens lite dåligt samvete för det, jag sa nej precis hur många gånger som helst innan.)

Det där är nödvärn och fullt tillåtet!
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Att ge någon en örfil är att sätta sig till doms över en människa. Vilken människa har rätten att göra det?
På vilket sätt blir det bättre av att ge någon en örfil? Blir handlingen som genererade örfilen ogjord då? Känns det bättre för den som gav örfilen? Varför skulle någon ge någon en örfil?



För min del var det en markering, det kändes bra och effekten blev till belåtenhet.

Några högre tankar om personen som tog sig rätten att nypa mig i stjärten har jag inte och respekten försvann i samma sekund, han satte själv ribban.

Efter örfilen var jag storsint nog att anse oss kvitt.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Det resonemanget låter ju lite konstigt endå.
Om det är några som retar (mobbning i skolan tex) en person, som blir provocerad att slå, är det då offrets ansvar att inte hamna i situationen... Inte kan man väl sitta hemma hela tiden för att man ska undvika att bli trakasserad, det är väl ändå de som utsätter personen som har ansvaret att inte göra det... :cautious:

Fast nu var det där exemplet lite ur kontexten? Jag kommer inte att tycka synd om den mobbare som åker på en smäll för att mobbningsoffret har fått nog. Å andra sidan är det ju vuxna människor vi diskuterar, om mobbningsoffret en gång slår till sin mobbare är det väl hänt, sedan har faktiskt offret en skyldighet att gå till chefen/rektorn/facket eller vem det nu är som är ansvarig för elevhälsa/personalhälsa. Om offret skiter i det och istället upprepande gånger misshandlar andra tycker jag att offret också gör fel.

Gäller det barn däremot är det lite annat, där har ju givetvis vuxna runt barnen ett betydligt större ansvar, även om det kanske kan behövas mer sådant även på arbetsplatser och skolor för vuxna.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Jag var mest nyfiken då detta är ett forum med mest kvinnor och kvinnor slår troligen män i lika stor utsträckning som vice versa.
Jag har dock personligen bara sett kvinnor slå män irl.

Jag har sedan länge tappat räkningen på hur många gånger jag i krogmiljö/krogkö/efter stängning sett upprörda kvinnor slå män med knuten näve i rygg, bröst, axlar samt örfila. Även om männen i regel stått oberörda så räknas det för mig lika mycket som om en man slår en kvinna.


Jag har i krogmiljö sett att örfilar delats ut från både manligt och kvinnligt håll när partnern varit intim med annan person än partnern.

Jag vet, enligt utsago, att flickvänner/pojkvänner delat ut en örfil när en oenighet gått överstyr och den ene dragit tillmälskortet.

Aldrig sett, men jo om jag slår någon så är det ok att slå tillbaka, typ (dvs inte oproportionerligt). Folk kan bli blockerade av smärtan och handla reflexmässigt.

Men jag tycker inte kvinnor får slå män, i krogköer eller någon annanstans. Dessutom känns det som ett erkännande av egen underlägsenhet att slå en man och sedan backa gråtande och säga att han inte får slå den lilla svaga kvinnan.

Jag tar inte hårt på ovanstående exempel och reaktionen blir max en axelryckning från min sida.

Jag tycket det verkar filmkvinnetöntigt och pinsamt beteende.


Jag har själv delat ut en örfil på krogen, till en kille som nöp mig i rumpan. Det kändes fantastiskt bra och med tanke på friheten han tog sig i min privata zon var det nog bra att jag inte bar pistol.

Jag har övervägt att hälla en drink över en kille i liknande situation måste jag erkänna. Men i realiteten skulle jag nog bara skälla ut honom.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Jag har själv delat ut en örfil på krogen, till en kille som nöp mig i rumpan. Det kändes fantastiskt bra och med tanke på friheten han tog sig i min privata zon var det nog bra att jag inte bar pistol.

Rent spontant kan jag tycka att du gjorde rätt. Rent juridiskt är det tveksamt om det är nödvärn dock. Om det är ett pågående nypande som du avstyr är det självklart nödvärn. Om killen är klar med nypandet så är det inte längre nödvärn. Då är det en polisfråga.

En annan fundering här är att även jag har blivit nypt i baken på krogen. Tanken på en örfil förespeglade mig inte alls. Skulle det varit rätt? Det skulle inte kännts alls bra att slå en överförfriskad kvinna på krogen.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Vad går ni på för ställen allihop? :D Själv har jag aldrig någonsin blivit tafsad på, tack o lov.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

För min del var det en markering, det kändes bra och effekten blev till belåtenhet.

Några högre tankar om personen som tog sig rätten att nypa mig i stjärten har jag inte och respekten försvann i samma sekund, han satte själv ribban.

Efter örfilen var jag storsint nog att anse oss kvitt.

Fast att ge en örfil som självförsvar/för att freda sig själv är en helt annan sak. Det skrev jag tidigare så jag trodde att det var underförstått men jag förstår att ingen kan hålla reda på vad alla skriver. Jag menar när folk ger någon en örfil för att de har gjort något som t.ex. kommit hem tio minuter försent, bett om att få "den" istället för mjölken, för att man råkar stå i personens väg när hen är arg osv. Alltså helt harmlösa saker.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Jag har själv delat ut en örfil på krogen, till en kille som nöp mig i rumpan. Det kändes fantastiskt bra och med tanke på friheten han tog sig i min privata zon var det nog bra att jag inte bar pistol.

Nu var du ju själv inblandad i situationen så du kan ju inte vara objektiv men hade du sett lika lätt på killar som örfilar tafsande tjejer på krogen?

Det är lite lustigt tycker jag. Många i min bekantskapskrets tycker att det är helt okej att örfila killar åt höger och vänster för allt möjligt medan om en kille ens puttar iväg en tjej som är för påfrestande så är han galen.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Nu var du ju själv inblandad i situationen så du kan ju inte vara objektiv men hade du sett lika lätt på killar som örfilar tafsande tjejer på krogen?

Det är lite lustigt tycker jag. Många i min bekantskapskrets tycker att det är helt okej att örfila killar åt höger och vänster för allt möjligt medan om en kille ens puttar iväg en tjej som är för påfrestande så är han galen.


Självklart gör jag ingen skillnad och jag tycker det är bedrövligt när mäns våld mot kvinnor får uppmärksamhet medan kvinnors våld mot män helt försvunnit i diskussionen.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Vad går ni på för ställen allihop? :D Själv har jag aldrig någonsin blivit tafsad på, tack o lov.


Och jag ser det i princip varje gång jag är ute, oavsett stad och ställe. Nu sker det sällan men det ser jag nästan som ännu mer oroväckande.
Även män(niskor) som gör juckande rörelser och läskig mimik bakom intet ont anandes kvinna/(man).

Kanske beror vår skillnad på erfarenheter att jag är rätt nykter när jag är ute och att jag anser att behållningen från en krogkväll är studier av omgivningen ;):D
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Rent spontant kan jag tycka att du gjorde rätt. Rent juridiskt är det tveksamt om det är nödvärn dock. Om det är ett pågående nypande som du avstyr är det självklart nödvärn. Om killen är klar med nypandet så är det inte längre nödvärn. Då är det en polisfråga.

En annan fundering här är att även jag har blivit nypt i baken på krogen. Tanken på en örfil förespeglade mig inte alls. Skulle det varit rätt? Det skulle inte kännts alls bra att slå en överförfriskad kvinna på krogen.


Nu skedde det ögonblickligen, så pass att hans nyp tappade greppet iom att jag snurrade runt.
Fast med hänsyn till ev rättslig påföljd och faktisk konsekvens så hade det varit värt det.
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Jag är alltid helt nykter. Dock var det länge sen jag var ute. Känns inte som jag missat nåt. :D
 
Sv: Var går gränsen för fysisk misshandel

Nu har det hänt igen. Hon skulle kastas ut. Och han puttade henne ut ur sovrummet och stod och skrek henne rätt upp i ansiktet. Sen skulle hon be om ursäkt för hon "hade dragit upp gamla saker". I en diskussion måste man ju få dra upp saker som är relevanta? Och det var inte direkt flera år gamla saker hon tog upp. Snarare någon vecka.

Hon har iallafall bestämt sig för att hon ska ut nu till varje pris men hon vill ligga lågt tills hon har allt klart för den dagen hon berättar det kommer inte bli rolig!

Någon som vet något om det här med kvarsittningsrätt? Dom har inga barn. Hur bedömmer dom vem som har mest behov av bostaden då? Han är sjukskriven men arbetstränar. Hon har fast jobb men ett helt gäng husdjur som inte är helt lätta att bara flytta sådär.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Tofs
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 112
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 504
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp