Var går gränsen för djurmisshandel?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Beccii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 7 687
Sv: Var går gränsen för djurmisshandel?

Något som jag tycker är orättvist och som många andra som jag tävlar med också anser, är att det beror lite på vem man är beronde hur mycket man får använda sig av spö och dylikt. under sm:et som vi anordnade i sommras tycket jag att det var hemskt mycket spö och sparkande på hästarna och under fyra dagar fick EN en tillsägelse. Hade det här varit en vanlig lokal-regional här omkring och namnen inte varit så kända hade betydligt fler blivit tillsagda.
Sjävl rider jag alltid med spö och sporrar men har under de fem år jag tävlat blivit tillsagd två gånger.
Min häst har stått på bakbenen i svängar en hel del från juli tom nu, har varit väldigt frustrerad under den här tiden för att man inte får göra någonting, har frågat min tränare och hon har sagt att jag inte får göra nån ting, dessutom har dom blivit väldigt hårda mot användning av spöt här i år. Men för 3 veckor sedan hoppade jag en 90 och tänkte att nu orkar jag inte längre och tänkte att nu går jag på henne iaf. slog på henne en gång varje gång hon reste sig tills hon gav sig, slog inge hårt utan petade mest till henne. Gjorde sedan omstart och hon hoppade klockrent. Startade sedan 90 1m förra veckan och då gick hon så bra! försökte inte ens ställa sig!
Så det jag anser är att om hästen är, hur ska man uttrycka sig, ja Dum helt enkelt så måste man få göra någonting. Min häst slog tex över på en tävling och jag fick henne över mig pga av att hon ställde sig.
Men jag tycker inte att det är okej att gå på sin häst med sporrar och spö bara för att man tycker att hästen är dum, när den kanske gör sitt bästa.
Oj vad långt det här blev då :smirk:

Jo, vi har en ponny som är sådan. Vägrar för att hon känner för det. Svänger åt det håll hon vill. Skiter i ryttaren. Springer om man säger åt henne att stå still.
Sjukt ouppfostrad och i en sån situation tycker jag att det är okej att rappa till den en smäll. För tänk ryttaren som ska rida henne efter? Om hon inte fått en tillsägelse så blir hon än jävligare.
Det handlar om säkerhet.

Eller den ponnyn som reser sig. Att man klappar till den mellan öronen. För då gör den inte om det.
Vi har provat allt för att få denna ponny sluta. Men icke. Det enda som hjälpt är ett spö mellan öronen.
Om man låter honom stegra och säger att "Jag kan inte slå honom" så kommer nästa lille tjej/kille och ska rida den och ponnyn ve att den får/kan stegra. Vad händer då med tjejen?

Och jag kan ju lägga till så igen behöver kommentera det.
Att båda dessa är grundligt undersökta, testade av olika ryttare med olika metoder, ridna för tränare osv. osv.

Senast ändrad av en moderator:

Man ska ALLDRIG slå sin häst/ponny om det inte gäller sitt liv. DET FINNS BÄTTRE SÄTT ATT LÖSA DET PÅ!!! (Nu anklar jag ingen för att ha gort så!)

Senast ändrad av en moderator:

På dom hopptävlingar som jag har varit på är domarna nästan aldrig uppmärksamma på om man spöar upp hästen inne på banan!
Skärpning !:mad:

Har väldigt svår att tro att hästar "djävlas". De tänker överhuvtaget inte så. Om hästen vägrar är det alltid 99.99% ryttarens fel.

Du skämtar?????
Smälla till hästen mellan öronen?
Känns som att du ska börja jobba med ditt ledarskap istället.
Inte lätt, jag vet. Men som ryttare har man två val. Antingen arbetar man med våld eller utan.
Som en proffsyttare inom hoppningen, en kvinnlig sådan sade; "Där kunskapen tar slut, tar våldet vid"

Har väldigt svår att tro att hästar "djävlas". De tänker överhuvtaget inte så. Om hästen vägrar är det alltid 99.99% ryttarens fel.

Då har du inte erfarenhet av många olika sorters hästar.
Det finns de hästar som enbart jävlas. Där står en i boxen i stallet..
Jag vet när min häst jävlas, och jag vet också när jag gör någonting fel, för det känner man ju som ryttare.

Det är inte ALLTID ryttarens fel, OFTA, men inte alltid.

Har ridit i över 30 år och på ett gäng ridskolehästar den första 10 åren så jag har stött på en del olika hästar, både till ras, ponny eller häst och deras olika egenheter, erfarenheten finns där.

Jag tror att det som skiljer dig och mig åt är attityden till hästen. Jag tror som sagt inte att hästar tänker "att nu kommmer den den människan, nu ska jag trycka till henne..", allt handlar till grunden om ledarskap och kommunikation. Hästen kanske inte mår bra i sin miljö och därför agerar ut, det finns ju en rad olika anledningar.
Har hästen respekt för dig så beter den sig inte hursomhelst, så är det bara. Självklart beror det också på vilken ryggsäck hästen bär på, vad den har varit med om, sådant sätter ju självklart spår.

Inte läst hela tråden men något måste du förstå, hästar jävlas inte de har inte intelligens nog till att tänka hmm idag ska jag nog jävlas med henne för det är så kul. Gör den inte som du säger/visar har den inte förstått dig, eller så är den envis och vill göra på sitt eget bekvämare vis.

Blir lite trött på folk när kommentaren om den jävliga hästen som alltid krånglar vid lastning för den tycker det är roligt med en uppretad matte, eller hästen som aldrig vill hoppa BARA för att reta upp sin ryttare.

Pytsan vi måste komma ihåg att våra djur är vad vi gör dem till men de är inga raketforskare vi sitter på precis.

Då har du inte erfarenhet av många olika sorters hästar.
Det finns de hästar som enbart jävlas. Där står en i boxen i stallet..
Jag vet när min häst jävlas, och jag vet också när jag gör någonting fel, för det känner man ju som ryttare.

Det är inte ALLTID ryttarens fel, OFTA, men inte alltid.

Och vad tror du hästen tänker innan den jävlas? Att den ska jävlas med dig? Att den skrattar tyst för sig själv och att den gör det för att det är kul?

jag har erfarenhet av måånga hästar och har mött rädda, trotsiga, sura , klumpiga och sega hästar men ingen häst som jävlas för det är roligt.

Jag har en gång fått tillsägelse för "tippning". Till min stora förvåning, men man känner sig ju skitdum när man "hängs ut" i högtalaren som ngn sorts "hästrappare"!
Min dåvarande pålle hade av ngn anledning problem med kombinationer, han stod emot i stort sett varenda gång jag red mot en kombination. På en tävling känner jag att han är som att galoppera i kola, vi hoppar A, sedan lägger jag till spöet på bogen mot hinder B. Och får en tillrättavisning av domaren! Vilket jag än i dag undrar varför?!

Det förstår jag.
Om spöet skall vara till drivning så är det BAKOM skänkeln. På bogen gör det bara ont (straff).

Angående att spöet är bra drivning bakom skänkeln håller jag med, dock är drivning på bogen att föredra de flesta ggr på en hoppbana anser jag. Även om jag inte anser att drivning på bogen gör ont.
Jag har varit med om många ggr att domare på hopptävling absolut inte tillåter drivning bakom skänkeln med spöet. Inte under några förutsättningar.

Så ibland är det svårt att räkna ut hur man får göra på en tävling om man känner man behöver driva med spöet! Vissa domare tycker si och vissa så liksom!

Sitter man och spöar upp hästen utan anledning när den kankse blir rädd eller något så ska man ju såklart inte använda spö, men om hästen bara jävlas så kan man anväbda spö typ 1 gång men inte så att den blir rädd.
Hade en kompis förut som spöade upp sin häst hela tiden så fort hästen inte gjorde som hon.. Då vart man inte glad.

jadu hästar jävlas nog inte:crazy: man kanske istället borde ta reda på varför den stannar om du menar att hästen är arg när den stannar?

jag vet - visst är det märkligt. Om domarna VISSTE lite bättre att skilja på straff och drivning. Så vore det inget problem.

jadu hästar jävlas nog inte:crazy: man kanske istället borde ta reda på varför den stannar om du menar att hästen är arg när den stannar?

Tror du på rymdvarelser oxå?
Klart som fan att dom kan jävlas!
Så varje gång en häst stannar och ryttaren inte gör något fel, ska man till en klinik med hästen då så att dom får titta att den har ont?
Och vad är det för fel då om hästen inte har ont och inte är rädd?
Rid fler hästar!

Jag tror ni menar samma sak fast ni uttrycker det olika!
I mina ögon känns "hästen vill inte" och "hästen jävlas" som synonymer. Man kan ju uttrycka det som man vill, men vad som händer är ju att hästen inte fungerar som man vill den ska fungera.

Om den stannar kanske du ska se vad orsaken till detta är , den kanske är olydig ect inte behöver den vara skadad men jag kan fortfarande lova dig att nej hästar är för ointelligenta för att "jävlas"

Såklart det är fel!
Däremot om en ryttare typ rycker i hästen betyder ju inte det att det alltid är så, det kan ju typ va att hästen blir "konstig" och bara rusar och den som sitter på inte är van vid att den gör så och gör "en japanare"..

Men visst skulle det inte vara så kul att bli uthängs inför hela publiken som en som inte behandlar sin häst väl om man använt spöt innan ett hinder som man känner att hästen vill vägra på ( läste om en sån situation här i tråden )...

Man får inte STRAFFA hästen men man får ge den tillrättaanvisning innan den har stannat tex om den gör ngt innan hindret

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 108
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 410
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Hej, var somsagt på min första tävling idag och jag såg någonting som jag faktiskt inte trodde jag skulle se! Jag blev faktiskt chockad...
Svar
17
· Visningar
2 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka