Var går gränsen?

H

hryttare

Funderar endel på det, det finns säkert många olika åsikter men skriv gärna vad ni tycker! Iaf, var går gränsen mellan att "gå som elev"/praktikant och vara betald arbetare (beridare/hästskötare) i ett stall/hos någon ryttare? Med andra ord, när bör man få betalt och när börjar ordet elev eller praktikant "utnyttjas" för gratis arbete?
Vilka sysslor och i vilken mängd ingår i vad?

Vad tycker ni?

Sv: Var går gränsen?

Som praktikant/elev är man ju där mer för att se och lära. Därför borde det inte vara allt för stora krav på en sådan. Man kan delta i alla sysslor men borde inte ha övergripande ansvar för något. Jag kan även tycka att det ska finnas fasta tider när man "bara" är elev. Samt att det kan vara bra att ha något annat vid sidan av studier/deltids jobb.

Som beridare/hästskötare borde man få en vit lön som man kan leva på. Nu är man anställd och arbetsgivaren har rätt att ställa vissa krav, samtidigt så har man ju som anställd vissa rättigheter. Det ska finnas papper och anställningsbevis. Det ska finnas avtalat om en ungefärlig arbetstid samt vad man förväntas göra. Sedan kan det ju självklart finnas situationer där detta ändras.

Sedan är det ju långt ifrån så det fungerar i verkligheten...:angel:

Jag kan skriva hur mycket som helst om detta....! Hoppas på en intressant disskusion;)

Jag håller med dig. Jag tycker att praktikant/elev kan vara både på hel- och deltid. Men heltid är ju dock något annat i hästvärlden än i övriga, så ja, kanske skulle vara lämpligt att ha en fast tid då man slutar isåfall.. För är det inte så att en elev/praktikant är där som en extra person som får ett tillfälle att lära, verksamheten ska väl gå runt lika bra utan en sådan person egentligen med deras anställda personal?

Men hur mycket har man att säga till om när man ska ta en praktik/elev"tjänst"? Det finns ju alltid andra som vill ha ens plats om man själv lägger fram "krav" som praktikant/elev, vilket gör det svårt att våga ställa knappt några.. så när går man med på för mycket liksom? Handlar det däremot om att man ska anställas så känns det som man kan ha lite mer villkor själv också. Som jag känner alltså.

Någon med egna erfarenheter?

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dig. Jag tycker att praktikant/elev kan vara både på hel- och deltid. Men heltid är ju dock något annat i hästvärlden än i övriga, så ja, kanske skulle vara lämpligt att ha en fast tid då man slutar isåfall.. För är det inte så att en elev/praktikant är där som en extra person som får ett tillfälle att lära, verksamheten ska väl gå runt lika bra utan en sådan person egentligen med deras anställda personal?

Men hur mycket har man att säga till om när man ska ta en praktik/elev"tjänst"? Det finns ju alltid andra som vill ha ens plats om man själv lägger fram "krav" som praktikant/elev, vilket gör det svårt att våga ställa knappt några.. så när går man med på för mycket liksom? Handlar det däremot om att man ska anställas så känns det som man kan ha lite mer villkor själv också. Som jag känner alltså.

Någon med egna erfarenheter?

Precis! Men som det är idag utnyttjas många unga att gå som praktikant med någon tusenlapp i månaden till "lön". Sedan förväntas de jobba 12-14 timmar om dagen.
Jag har själv jobbat i 2 olika stall. Ett där villkoren inte var roliga. Där gick jag med praktikantbidrag från kommunen(ca 1500kr i månaden). Fick boende, träning och boxplats från arbetsplatsen. Där slet jag som ett djur, massor med ansvar för stallets alla hästar, hemska arbetstider, ingen lön, inga lediga dagar, inga raster. 1500 kr är inte mycket att leva på i månaden. Trots att min enda utgift var mat till mig själv och bensin till bilen gick jag minus.

I stall 2 var det betydligt bättre! Det var fler som jobbade i förhållande till antalet hästar. Vi fick ordentligt lagad mat en gång om dagen. Hade både praktikbidrag och fick några tusenlappar i lön. I detta stall kände man sig delaktig i arbetet med hästarna, inte som en slav. Trivdes jättebra. Här ingick boende, boxplats, bil och träning. En dag ledigt i veckan.

När jag började på första stället var jag helt inställd på att jobba stenhårt. "Det är tufft att jobba med hästar", "man måste slita några år och jobba sig upp" sa folk. Till sist sa kroppen ifrån och jag insåg att det går inte att ha det så här. När jag började i stall 2 var det rena himmelriket! Man kom in i hyffsad tid på kvällarna, man fick lagad mat och en timmes (!!!) lunch rast, en dag ledig varje vecka, dessutom var vi fler som jobbade där. I det första stallet var jag helt ensam.

Trots att jag då tyckte det var underbart (jag kan fortfarande tänka mig att åka tillbaka) så är det långt ifrån rimliga arbetsvillkor ens i det bättre stallet. Nu har jag haft "vanliga" jobb och även om det inte är några toppjobb så är det ju en helt annan värld.

Som det ser ut i dagsläget så tror jag det är mycket svårt att ställa några krav på de olika stallen. Efterfrågan att få jobba hos en "toppryttare" är så otroligt stor. De kan praktiskt taget välja och vraka. Det är mycket få som har anställd, "vit" personal. Det känns som att det är vanligare på tex. ridskolor. Det har kanske blivit liiiite bättre de sista åren men det rä långt ifrån bra!
Dock är detta något som ofta ses som en självklarhet i hästvärlden. De som lever utanför vår "hästbubbla" har ingen aning om hur det är. De skulle nog aldrig kunna tänka sig ens.

Är man elev/praktikan ska man göra alla förekommande arbetsuppgifter fast under handledning.
Dvs inget ensamarbete, och handledaren ska hela tiden finnas på plats att tillfråga.
En elev/praktikant ska givetvis inte jobba mer än heltid (=40 timmar/vecka) eftersom det då blir övertid, och därmed ska avlönas.

Elevplats är något man har i början av sin karriär för att förbättra vaddetnuär, det är ingen långvarig "tjänst".
En elev/praktikant ska inte vara istället för någon utan de ska vara behjälpliga till de som redan finns där.

Ett jobb är det när man är anställd, och när man förväntas ta eget ansvar och egna initiativ.
Man ska ha LÖN och arbetstiden är begränsad til 40 timmar /vecka. Övertid förekommer givetvis, men detta ska betalas.

Fast så vet ju alla att det inte går till i hästvärlden eftersom det finns så många dumma tjejer går med på skitjobb. :grin:

Fast så vet ju alla att det inte går till i hästvärlden eftersom det finns så många dumma tjejer går med på skitjobb. :grin:

Håller med i mycket av det du skriver, men...
Innan jag började mitt första hästjobb fick jag höra från många personer omkring mig, inte jämnåriga kompisar utan vuxna, att så här var det. Man fick ta något skitjobb och slita som en idiot ett par månader/år. Sen hade man en chans att bli något och gå vidare. Jag var 18 år och hade precis slutat gymnasiet, jag visste inte hur det var på arbetsmarknaden, hade inget att jämnföra med. Det var så här det skulle vara.

Jag tror att det är en allmän uppfattning inom hästvärlden. Det handlar inte enbart om "dumma tjejer". Det som måste ändras är att man får in vita löner med riktiga anställda så att det finns en chans för dessa tjejer/killar att ha en riktig praktikplats/elevplats. I dagsläget ersätter de i många fall personal.

Jag blev anstælld som lærling tror jag hon kallade det.
Då fick jag boende, stallplats och 4000 kr i månaden som løn och det skulle højas allt eftersom jag blev duktigare och till mer hjælp vilket jag varit nøjd med ifall jag bara klarat av det.
Jag fick jobba ca 15 timmar per dag vilket jag inte e van vid så efter någon vecka "gick jag in i væggen".
Førsta dagarna blev jag glømsk och trøgtænkt.
Jag kunde inte komma på løsenord jag anvænder dagligen nær jag loggar in på min lapptopp tex.
I slutet av den veckan kunde jag somna till några sekunder mens jag stod upp:crazy:
Min chef sa att det skulle bli mycket tuffare før mig med tiden att jobba dær æn vad det redan var:crazy:

Jag virrade omkring och det slutade med att jag flippade på min chef utan vidare, minsta lilla fick mig att øver reagera och jag klarade inte av att tænka klart.
Nu i efterhand så kommer jag inte ihåg mycket av den vistelsen jag var som i en konstig dimma.

Efter det packade jag mina væskor och drog dær ifrån, eftersom min chef inte gick å finna nær jag skulle åka så fick jag aldrig førklarat mig, varfør jag drog vilket kænns lite dummt.

men men man lær av sina misstag.

Elev är någon som är där för att lära sig saker och alltid har med sig en handledare. En elev gör inget på egen hand och ska heller inte ha ansvar för något. En elev får inte något betalt och kan vissa fall istället få betala.
Praktikant är någon som under handledning och en begränsad tid ska praktisera kunskaper som lärts innan. En praktikant kan i slutet av sin praktikperiod i vissa fall göra saker på egen hand. En praktikant får oftast inte någon ersättning för arbetet men det kan förekomma vid längre praktikperioder.
En anställd är någon som har anställningsbevis och en arbetsordning om vad som ingår i tjänsten. Beroende på anställningsform så utgår också ersättning för allt arbete. Ersättningen kan vara ett fast belopp per månad eller per timme.

Fast så länge alla dessa tjejer (och killar för den delen) accepterar det så kommer inte lönerna ändras.
Det är arbetarna som måste ta tag i saken, för arbetsgivarna kommer bara tacka och ta emot så länge det funkar.

Hade ni verkligen inget snack i skolan om facket, löner, kollektivavtal osv? :confused:

Jag visste också att det var så det gick till, men nog hade jag lite vett nog att inte ta ett jobb utan lön.

Jag funderar mer på när man söker/får erbjudande och det är något man verkligen vill jobba med, var ska man själv dra sin gräns om att det faktiskt verkar vara i mer utnyttjande syfte de använder ordet elev/praktikant och se att just detta känns mer som ett vanligt arbete där man borde kalla det en anställning som beridare/hästskötare (eller vad det nu kan vara)..?

tex så känns inte 12 timmar okej att arbeta utan att man får någon lön. Isf borde man ha betalt? Oavsett om det är ett givande och roligt plats. (Okej jag erkänner, hade det varit på ett ställe jag vill till oerhört mycket(!), då hade jag gått med på det)

Jag såg en annons, dock inte inom mitt område, men som faktiskt verkade väldigt bra och utvecklande i den grenen för en person som ville ta sig längre. Kommer inte riktigt ihåg just nu om det stog praktik eller elevplats, men DÅ skulle det vara något jag skulle tycka att det var intressant även fast det egentligen innebar mer en vad en praktikant/elev ska behöva göra. Själva jobbet var det man ville utvecklas i (på hästryggen) och inte bara stallarbete och "hjälpa till lite" med ridningen..

Vad luddigt detta blev nu, hoppas nån förstår vad jag menar;)

Ja absolut! Det är klart att så länge man kan få gratis arbetskraft så tackar man nog inte nej!

Problemet är ju att ytterst få säger ifrån, just för att det är så accepterat att jobba "gratis" inom hästsporten. Samma problematik finns även för dem som hyr ut boxplatser. (Bla disskuterat i en annan tråd på Hästverksam...)

Jag tror inte att det pratades så mycket om löner osv, nej. Samtidigt så ser nog många det som sin "stora chans" att få vara vid en duktig ryttare.

Sen tror jag inte det är möjligt att få alla dessa "hästskötare" att tacka nej eller att börja kräva betalt, bara så där. Det behövs något mer. Jag kan inte svara på vad, men det kan inte finnas många andra brancher där man accepterar att jobba gratis?
Varför är det så vanligt inom ridsporten? För att det är en "tjejbranch", för att det inte ses som ett riktigt jobb?

Gissar på att det är så många som så gärna vill komma längre och tycker det är värt att gå utan lön för det..
Grejen är att jag går gärna som elev. Tycker det är jättebra att man får den möjligheten att lära sig mycket. Men ibland känns det som att man kommer hamna där med ett grimskafft och en skottkärra istället för på hästryggen (lite överdrivet nu haha men ja, ni förstår;P) Vill självklart lära mig mer och bli bättre på allt runt om också men inte istället för liksom.

Men sen då? Man kan ju inte ha det så för alltid. Min tanke är väl ungefär att kör jag på det så har jag mer referenser bakom mig och har blivit ännu bättre så jag efter den tiden kanske kan få betalt jobb osv. Precis som någon skrev ovan, jobba sig uppåt. Men jag vill endå inte bli helt utnyttjad för att jag är beredd på att jobba hårt. Hade praktik i ett tävlings/utbildningsstall, gjorde alltid allt jag skulle och ännu mer, ställde upp gratis på helger (hade även lite svårt att säga ifrån då) osv, och vad fick jag ut av detta? Knappt ens ett tack en enda gång..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 889
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 361
Ekonomi & Juridik Alla verkar ju ha olika definition av medryttare och delfodervärd, och huruvida man kan förvänta sig något av dem/ta betalt. Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 649
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så... 2
Svar
30
· Visningar
3 390
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur