Bukefalos 28 år!

Var hittar ni era Nyheter?

Oj, tack för alla svar! Inte de svar jag förväntade mig! Ja, vissa kanske, men inte alla. Hur kan man få vettiga nyheter på Facebook?? Har jag missat nåt?

Jag känner mest att jag tar in mer nyheter från Storbritannien just nu än från Sverige. Det stör mig för det borde verkligen inte vara så. Jag mailade själv in ett svar i en debatt i brittiska BBC som lästes upp live i radion (!!) och förbluffades; det handlade om källsortering av hushållsavfall - som ju numera är ganska självklart i Sverige men inte i England. Jag skrev också ett svar, som ignorerades, där man pratade om hur orimligt det var att pappor skulle få föräldraledigt; företagen kunde ju orimligtvis betala för denna "lyx". Att det tydligen var ok att betala för samma "lyx" när mammorna behövde (lite...) "ledigt" var visst en helt annan sak.

Så, jag förbluffas i de brittiska debatterna, men hittar inga liknande i svensk radio. Jag känner överhuvudtaget att debatter och inblandning är mer aktivt i England än här. Jag saknar radioprogram där folk ringer in, från alla håll, och öser ut sina åsikter hämningslöst.
Man har vänner som delar olika nuhetsrapporterartiklar,intressant forskning osv
Är man lite allmänbildad och källritisk så brukar det inte vara så svårt att lista ut om det är vettig information eller ej.
 
Blir lite nyfiken på er som främst får era nyheter från Facebook, hur ni tänker kring källkritik? Det delas ju saker hej vilt med mycket varierande kvalitet. Hur gör ni för att veta att det ni läser är sant? Kollar en "respekterad" sida, googlar eller annat?

Läste en artikel för några månader sedan (minns inte var) om att många (främst unga) tror att allt på Facebook är sant och tar det för äkta nyheter och godtagbar källa (liksom många tror att Wikipedia är :o). Tycker det är lite skrämmande att så många inte är bättre på källkritik och undrar därför hur ni gör/tänker kring det.

Att man inte aktivt söker upp nyhetskanaler betyder ju inte att man inte har koll på vad som är vad. Och om det är intressant så är det ju väldigt enkelt att surfa vidare.
 
Oj, tack för alla svar! Inte de svar jag förväntade mig! Ja, vissa kanske, men inte alla. Hur kan man få vettiga nyheter på Facebook?? Har jag missat nåt?

Jag känner mest att jag tar in mer nyheter från Storbritannien just nu än från Sverige. Det stör mig för det borde verkligen inte vara så. Jag mailade själv in ett svar i en debatt i brittiska BBC som lästes upp live i radion (!!) och förbluffades; det handlade om källsortering av hushållsavfall - som ju numera är ganska självklart i Sverige men inte i England. Jag skrev också ett svar, som ignorerades, där man pratade om hur orimligt det var att pappor skulle få föräldraledigt; företagen kunde ju orimligtvis betala för denna "lyx". Att det tydligen var ok att betala för samma "lyx" när mammorna behövde (lite...) "ledigt" var visst en helt annan sak.

Så, jag förbluffas i de brittiska debatterna, men hittar inga liknande i svensk radio. Jag känner överhuvudtaget att debatter och inblandning är mer aktivt i England än här. Jag saknar radioprogram där folk ringer in, från alla håll, och öser ut sina åsikter hämningslöst.
Dels genom sådant som vänner delar. I mitt flöde brukar det dyka upp mycket länkar till olika nyhetskanaler. Sen är jag också med i diverse grupper och gillar en del sidor på FB där ännu mer saker dyker upp.
Nuförtiden så ser man ju allt möjligt på FB. Rekommenderade inlägg, inlägg som många har gillat, inlägg som folk delat eller som folk kommenterat.

Stora händelser i världen dyker upp på FB förr eller senare. Debattartiklar och politik likaså.
 
Jag minns den 22/7 2011. Då var vi på simskola och alla föräldrar satt på stranden. De andra skojade med mig och sa "sitter du alltid på Facebook".

"Ja", svarade jag, "nu ser jag t ex att det hänt nåt i Oslo".

Detta var bara nån kvart efter bomben och antagligen innan han ens hunnit ut på ön.
 
Lokaltidningen/ DN/Dagens Arena. Diverse krönikor och debattartiklar på nätet (får bra tips på fejjan, faktiskt). Le Parisien har jag som gratisapp; verkligen bra att läsa nyheter från ett annat perspektiv. TV-nyheterna. Lyssnar mycket på P1, särskilt i bilen.

Aftonbladet/Expressen är jag dötrött på. Räcker att läsa rubrikerna.
 
Förlåt luddig titel, men jag kunde inte komma på någon bättre.

Frågan är, varifrån ert huvudsakliga nyhetsflöde kommer, och då tänker jag på samhällsnyheter, både nationella och internationella? Politik? Världsläget?

De gamla dagstidningarna typ Expressen och Aftonbladet har ju förfallit till snaskiga naken-chock-stuket, DN och SvD är mer ok. TV-nyheterna?

Med en man som är engelsman lyssnar jag väldigt mycket på BBC t.ex. , radion alltså, medan vi jobbar. Jag lyssnar på morgonprogrammen (som pågår hela förmiddagen) och eftermiddagsprogrammen, som nästan helt består av nyhetsinslag och debatter där lyssnare ringer in, från alla sidor och åsiktsgrupper. Där finns Prime Ministers Question Time varje onsdag (!), Any Questions, Any Answers, massor med program som helt består av aktuella samhällsfrågor och diskussioner och där vågorna går höga åt alla håll. Ingen musik spelas, ingen! Men det är otroligt intressant. Slår jag på svensk radio är där i stort sett bara Morgonzoo-liknande program med glättigt pladder och hitlåtar. Det finns intressanta program på radion också, men de är oftast mer ämnesinriktade och inte så för-dagen-allmänna.

Nu känner jag till min stora fasa och skam att jag kan mer om brittisk politik än om svensk. Vad lyssnar ni på? Vad läser ni?

P1, Text Tv och något enstaka Rapport /Aktuellt.

Fördjupningar på nätet.

Snacka om att jag känner mig gammal efter detta inlägg.

Men SVT Text har suverän nyhetsrapportering.
 
Att "läsa" tidningen på papper (jag känner ingen, utom min sedan länge avlidna morfar som verkligen läser ALLT i en tidning), innebär så mycket mer än att få reda att något hemskt eller väldigt stort hänt någonstans.

I synnerhet när man läser "stora" tidningar av morgontidninskaraktär, som t.ex. DN och SvD, så exponeras man för allt möjligt, som man inte ens visste att man borde undra över eller om frågeställningar som man inte ens visste att de fanns. Bara genom att man helt enkelt vänder blad, och skannar vad som finns på sidan man just bläddrat fram. Allt från små notiser, till genomarbetade artiklar där proffs gjort research. Och om ämnesområden som man kanske inte ens tänkte var aktuella.
Och man ser dem, kanske fångar de intresset, och då läser man och fortsätter kanske med "egenresearch" via Internet.

Jag märker själv, att när jag läser samma tidning digitalt, så missar jag en hel del, jag kanske inte "klickar in mig" på sportdelen just den dagen, eller missar att uppfatta ledarsticken, även om jag sett och kanske läst huvudledaren.

Så avseende läseffektivitet, så föredrar jag alla gånger "papperstidning", även om digitalt duger, men ställer högre krav på mig som läsare, för att hitta hela spännvidden av nyheter, grävande journalistik, och samhällsdebatt.

Men jag kan inte förstå, hur man kan tro att man kan hålla sig informerad om vad som verkligen händer enbart via Facebook??? Och då genom det som ens vänner råkar dela med sig?
 
Att "läsa" tidningen på papper (jag känner ingen, utom min sedan länge avlidna morfar som verkligen läser ALLT i en tidning), innebär så mycket mer än att få reda att något hemskt eller väldigt stort hänt någonstans.

I synnerhet när man läser "stora" tidningar av morgontidninskaraktär, som t.ex. DN och SvD, så exponeras man för allt möjligt, som man inte ens visste att man borde undra över eller om frågeställningar som man inte ens visste att de fanns. Bara genom att man helt enkelt vänder blad, och skannar vad som finns på sidan man just bläddrat fram. Allt från små notiser, till genomarbetade artiklar där proffs gjort research. Och om ämnesområden som man kanske inte ens tänkte var aktuella.
Och man ser dem, kanske fångar de intresset, och då läser man och fortsätter kanske med "egenresearch" via Internet.

Jag märker själv, att när jag läser samma tidning digitalt, så missar jag en hel del, jag kanske inte "klickar in mig" på sportdelen just den dagen, eller missar att uppfatta ledarsticken, även om jag sett och kanske läst huvudledaren.

Så avseende läseffektivitet, så föredrar jag alla gånger "papperstidning", även om digitalt duger, men ställer högre krav på mig som läsare, för att hitta hela spännvidden av nyheter, grävande journalistik, och samhällsdebatt.

Men jag kan inte förstå, hur man kan tro att man kan hålla sig informerad om vad som verkligen händer enbart via Facebook??? Och då genom det som ens vänner råkar dela med sig?

Fast det måste bero på hur intresserad av omvärlden man är. Skiter man i allt som inte direkt och självklart berör en själv eller ens vänner så kanske det är bästa filtret?

Jag tror tyvärr att det är filter som gynnar ignorans, egoism och okunskap.

Som gynnar exempelvis ett parti som SD
 
Jag brukar lyssna på på P1 varje morgon (godmorgon världen) och gärna på Studio ett också. Sen följer jag ganska många journalister och politiker på twitter, och läser det de länkat. Får ganska mycket via facebook också faktiskt, mycket från ECT som delas och jag tycker oftast de är vettiga. Har inte råd att ha morgontidning nu, men när jag är hemma hos mamma och pappa läser jag svenskan.
 
Fast Ring P1 är oftast ren komedi. Snillen spekulerar . Folk, helt utan koll och utan självinsikt, orerar på. Egentligen ointressant men ibland roligt. Särskilt med Täppas.
Nu när jag tänkt efter lite till: Om en verkligen vill ha bredd, så är det kanske det som en bör lyssna på.
Det är kanske t o m lite von oben att avfärda det som komedi.
 
Nu när jag tänkt efter lite till: Om en verkligen vill ha bredd, så är det kanske det som en bör lyssna på.
Det är kanske t o m lite von oben att avfärda det som komedi.

Bredd i sin lyssning ja? Relevant kunskap om omvärlden? Kanske. Men mest blaj, blaj av människor som inte förstår vad de pratar om.

Så bredd, ja. Djup, nej. Kunskap i meningen riktig kunskap, nej. (självklart lär man sig att det finns även sådana människor, att även människor utan vare sig kunskaper eller självinsikt tror att de kommit på världens smartaste saker).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp