Bukefalos 28 år!

Var hittar ni era Nyheter?

Så bredd, ja. Djup, nej. Kunskap i meningen riktig kunskap, nej. (självklart lär man sig att det finns även sådana människor, att även människor utan vare sig kunskaper eller självinsikt tror att de kommit på världens smartaste saker).
Det beror väl på vad en är ute efter. Jag tycker att det är viktigt att ha kännedom om vad människor "utan vare sig kunskaper eller självinsikt" anser, om man vill uttrycka det så. Det kan ju innebära ett djup i sig.
 
Är en riktig newsjunkie, så Svd, DN, lite Aftonbladet och Expressen (mer sällan) BBC, Guardian, Independent, Telegraph (frustrerad att de nu är bakom en paywall), Mirror när man vill inse att svenska tidningar inte är så dåliga, Daily Mail när jag vill blir arg ;) MSNBC, Washington Post, NYTimes, USA Today (om man vill läsa något som är mer i linje med genomsnitt amerikanen) + diverse bloggar som Jezebel, io9 osv. Spenderar egentligen alldelse för mycket tid med att läsa nyheter :o Men otroligt intressant att se hur samma nyhet vinklas på olika sätt beroende på vem som rapporterar.
 
Det beror väl på vad en är ute efter. Jag tycker att det är viktigt att ha kännedom om vad människor "utan vare sig kunskaper eller självinsikt" anser, om man vill uttrycka det så. Det kan ju innebära ett djup i sig.

Jag tycker att du har en poäng - utan att för den skull kalla det "djup". Om man inte förstår hur en viss andel av omgivningen tänker; så saknar man ju kunskap. Men det är mer "bredd" för mig. För nästan ingenting av det de framför är relevant i sakfrågan, annat än just för att de uttrycker det.
 
Jag brukar läsa "Rysslands röst" bla, det är intressant att få en lite annan vinkel på världsläget också än bara riksmedias.
 
Läser Metro varje dag och nu när tidningen har sommaruppehåll går jag in på deras hemsida. Ganska ytliga artiklar men jag känner sällan för att läsa något djuplodande utan vill bara ha en snabb uppdatering om omvärlden.
 
I Sverige DN, SVD och diverse etermedia.
Engelsspråkiga: Washingtonpost, Guardian, The Independent,
Tyskspråkiga Generalanzeiger, Frankfurter allgeminde
+ diverse media via datorn från dessa språkgrupper.
+ att jag brukar snika in mig på bibliotek och läsa div svenska o utländska tabloider och facktidningar. Nörda ner sig i en fototidning eller en engelsk båttidning gör ju att en eftermiddag går fort ;)
Försöker även följe lokala media som finns på engelska (oftast)
 
Men jag kan inte förstå, hur man kan tro att man kan hålla sig informerad om vad som verkligen händer enbart via Facebook??? Och då genom det som ens vänner råkar dela med sig?
Det är ju inte alla som värdesätter "att hålla sig informerad" på det sättet. Själv är jag väldigt uppdaterad i jobbet och gällande mitt fritidsintresse. Jag har såklart koll på de flesta stora saker som händer i landet/världen men ser verkligen ingen poäng i att vara insatt i precis alla nyheter, även om det säkert är jättespännande.
 
Det är ju inte alla som värdesätter "att hålla sig informerad" på det sättet. Själv är jag väldigt uppdaterad i jobbet och gällande mitt fritidsintresse. Jag har såklart koll på de flesta stora saker som händer i landet/världen men ser verkligen ingen poäng i att vara insatt i precis alla nyheter, även om det säkert är jättespännande.
Ja, det där är en upptäckt jag gjort. Jag har nog förutsatt att alla är som jag och de jag har i min omgivning - vi som har god koll på nyheter och både världshändelser och regionalt.
Men et finns - till min stora häpnad - fok som inte har den minsta koll på vad som händer i världen.

Minns när jag chockad diskuterade med en arbetskamrat som ifrågasatte att jag läste om Stockholmskultur i DN. Varför hålla koll på vilka utställningar som fanns där är jag ändå inte hann gå på dem....
 
Det beror lite på att vad man lägger i "nyheter". Det är ju skillnad på att få veta att något hänt (då räcker Facebook och Metro bra) och att få reda på varför det har hänt, hur det hänger ihop med andra händelser, hur det påverkar världen och hur jag borde agera. Själv skulle jag inte vara tillfreds med bara det första, men jag har förstått att många tycker att det räcker så och har inget intresse för omvärlden mer än så.

De nyhetsmedier jag vanligtvis konsumerar för är Rapport, Aktuellt, TV4-nyheterna (oftast inte alla på samma dag, men ibland händer det också), SVT-text, DN, SvD, Aftonbladets förstasida, lokaltidningar (nuvarande hemstad och tidigare) (nätet), Fokus samt ett par branschtidningar. Dessutom prenumererar jag på Expo och funderar på att börja prenumerera på Dagens samhälle. Mitt största problem är att tiden inte riktigt räcker till för att läsa så mycket som jag skulle vilja :( Radio är smidigt då man kan göra annat, t ex laga mat samtidigt, och då lyssnar jag mycket på P1. I nyhetsväg blir det främst Ekot, Ekonominyheterna, Gomorron världen och Studio ett, men de har många andra bra program. I det här sammanhanget kan jag särskilt tipsa om Medierna, ett program som granskar hur senaste veckans nyhetsrapportering sett ut. (Inte som i en sammanfattning av vad som hänt, utan de ger ett granskande perspektiv på själva rapporteringen om de stora händelserna.) Mycket bra program! :up:
 
Jag får tag på nyheter främst via Aftonbladet, Expressen och Flashback. DN någon gång ibland. Tidigare läste jag även Metro men den bojkottar jag nuförtiden.

Flashback är inte så skumt som det låter, jag läser helt enkelt trådar som intresserar mig och klickar mig därifrån vidare via deras länkar till andra sidor som rapporterar brott och dyl. :p
 
Flashback är inte så skumt som det låter, jag läser helt enkelt trådar som intresserar mig och klickar mig därifrån vidare via deras länkar till andra sidor som rapporterar brott och dyl. :p

:confused:
Jag förstår inte riktigt. Dina nyheter består av rapporter om brott? Tja, i så fall förstår jag i alla fall att du betraktar Flashback som en vettig nyhetskanal...O_o
 
:confused:
Jag förstår inte riktigt. Dina nyheter består av rapporter om brott? Tja, i så fall förstår jag i alla fall att du betraktar Flashback som en vettig nyhetskanal...O_o

Nej. I trådar där folk diskuterar brott så länkas i princip alltid till nyhetssidorna som rapporterat brottet/skrivit en artikel om brottet från början. Således kommer jag in på en hel del nyhetssidor som jag inte läser på regelbunden basis utan enbart om dom brott som intresserar mig.
 
Nej. I trådar där folk diskuterar brott så länkas i princip alltid till nyhetssidorna som rapporterat brottet/skrivit en artikel om brottet från början. Således kommer jag in på en hel del nyhetssidor som jag inte läser på regelbunden basis utan enbart om dom brott som intresserar mig.

Men läser du övriga nyheter på nyhetssidorna, eller läser du bara om brotten på de sidorna Flashback hänvisar dig till?
 
Det beror på om något annat på sidan fångar mitt intresse såklart. :p

Ok, det lät som att du enbart läser nyheterna om brott. Hade nog varit den smalaste definitionen av "nyhetsflöde" jag sett...:laugh:

Iofs, med tanke på vad Flashback länkar till för (så kallade) nyhetssidor i andra forumdelar (jag brukar inte hänga i brottsforumen så jag vet inte om det är andra nyhetsmedier som länkas till där) så missar man inte så mycket av kvalitet om man inte läser så noga på sidorna...:yuck::angel:
 
Ok, det lät som att du enbart läser nyheterna om brott. Hade nog varit den smalaste definitionen av "nyhetsflöde" jag sett...:laugh:

Iofs, med tanke på vad Flashback länkar till för (så kallade) nyhetssidor i andra forumdelar (jag brukar inte hänga i brottsforumen så jag vet inte om det är andra nyhetsmedier som länkas till där) så missar man inte så mycket av kvalitet om man inte läser så noga på sidorna...:yuck::angel:

Nej, jag läser ju som sagt andra sidor också (Aftonbladet, Expressen, DN bl.a) men då det främst är brott och dyl som tilltalar mig så letar jag specifikt upp den typen av nyheter. Visst länkas det till sidor som fria tider och liknande, men främst till stora nyhetssidor och lokaltidningar skulle jag nog påstå. :p
 
Aftonbladet och Omni för generella nyheter sen har min yrkeskategori en hemsida med nyheter som berör yrket vilket det mesta hör så där får jag en hel del fast med lite annan syn ön vanlig media
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp