Var kan jag köpa byxor/jeans som håller i mer än 6 månader?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag avskyr att köpa byxor och är nu på jakt efter ett par bra, slitstarka svarta jeans. Jag vill ha ett par som tål att användas ett par 2-3 gånger i veckan och som inte tappar formen, inte tappar färgen efter några tvättar och inte går sönder på insidan av låren efter ett par månader.

Jag har länge försökt med byxor från H&M, Gina Tricot, Zara, Mango, River Island, New Look och de andra kedjorna men tycker aldrig att de håller bra. Det känns redan på tyget att det är alldeles för tunt och "slasigt" för att kunna hålla bra, tycker jag. Köpte därför ett par dyrare från Karen Millen senast, och även om de hållt färgen enormt bra så har nu även de börjat gå upp i sömmarna på insidan av benen.

Hur gör jag? Är det någon som sitter inne på den magiska lösningen? Jag är redo att lägga lite mer pengar på kalaset om jag vet att det är bra, men över tusenlappen vill jag helst inte gå.
 
@Bison @tornblomma Jag försöker att tvätta dem så lite som möjligt, så det blir nog kanske var sjätte vecka eller så. Det tycker inte jag är särskilt ofta, eller...?

@purity_666 Jag har också tänkt på det, men problemet känns nästan snarare som att de trådar upp sig än som att de slits ner liksom. Men varför inte, det kan kanske vara värt ett försök ändå! :)
 
Köpa ett par vanliga jeans i riktigt jeanstyg och färga dem svarta?

En stor orsak till slitage beror på hur man är bygd också, inte bara på hur ofta man använder och tvättar byxorna.
Mina jeans håller ofta i många många år innan de nöts ut, oftast är det pga att tyget till slut blir så tunt över höfterna/övre delen av låren att det knappt håller ihop. Där är mesta byxslitaget alltså för min del.
 
Tyvärr tror jag att det är ett anatomiskt problem. Mina jeans går aldrig i sönder på insidan av låren, för jag är hjulbent. Min syster däremot, som inte är hjulbent, hon sliter upp jeansen där hela tiden, oavsett märke.

Prova att köp hårdare jeans, med mindre stretch och se om det hjälper.
 
Jag avskyr att köpa byxor och är nu på jakt efter ett par bra, slitstarka svarta jeans. Jag vill ha ett par som tål att användas ett par 2-3 gånger i veckan och som inte tappar formen, inte tappar färgen efter några tvättar och inte går sönder på insidan av låren efter ett par månader.

Jag har länge försökt med byxor från H&M, Gina Tricot, Zara, Mango, River Island, New Look och de andra kedjorna men tycker aldrig att de håller bra. Det känns redan på tyget att det är alldeles för tunt och "slasigt" för att kunna hålla bra, tycker jag. Köpte därför ett par dyrare från Karen Millen senast, och även om de hållt färgen enormt bra så har nu även de börjat gå upp i sömmarna på insidan av benen.

Hur gör jag? Är det någon som sitter inne på den magiska lösningen? Jag är redo att lägga lite mer pengar på kalaset om jag vet att det är bra, men över tusenlappen vill jag helst inte gå.

Pröva "riktiga" jeansmärken som Levi's, Cheap Monday, Diesel? Och jag instämmer med tidigare talare - jag är ingen jeansexpert men har hört från många håll att man ska tvätta jeans så sällan som möjligt.
 
@Bison @tornblomma Jag försöker att tvätta dem så lite som möjligt, så det blir nog kanske var sjätte vecka eller så. Det tycker inte jag är särskilt ofta, eller...?

@purity_666 Jag har också tänkt på det, men problemet känns nästan snarare som att de trådar upp sig än som att de slits ner liksom. Men varför inte, det kan kanske vara värt ett försök ändå! :)
De kan ju inte tråda upp sig om du stryker över sömmen. Då sitter den ju liksom fast. Kanske blir skav dock, blir ju lite stelt?
 
Jag avskyr att köpa byxor och är nu på jakt efter ett par bra, slitstarka svarta jeans. Jag vill ha ett par som tål att användas ett par 2-3 gånger i veckan och som inte tappar formen, inte tappar färgen efter några tvättar och inte går sönder på insidan av låren efter ett par månader.

Jag har länge försökt med byxor från H&M, Gina Tricot, Zara, Mango, River Island, New Look och de andra kedjorna men tycker aldrig att de håller bra. Det känns redan på tyget att det är alldeles för tunt och "slasigt" för att kunna hålla bra, tycker jag. Köpte därför ett par dyrare från Karen Millen senast, och även om de hållt färgen enormt bra så har nu även de börjat gå upp i sömmarna på insidan av benen.

Hur gör jag? Är det någon som sitter inne på den magiska lösningen? Jag är redo att lägga lite mer pengar på kalaset om jag vet att det är bra, men över tusenlappen vill jag helst inte gå.

Treggings från kappahl.
Gjorda av magi? Antagligen!

Jag som sliter ut byxor för jämnan annars kan ha dem i över ett år utan att de ens ser slitna ut. Jag har modellen med dragkedja nedtill. De som var i jeanstyg slet jag ut i grenen, men de svarta verkar hålla för evigt.
 
Jag kan inye ha jeans eller andra rejälare byxor för de går sönder fort på insidan av låren.
Däremot kan jag ha leggins riktigt länge trots att jag tvättar den betydligt oftare
Märkligt
 
Just svarta jeans tror jag blir svårt. Då tror jag mer på vanliga byxor. Jag har varit supernöjd med mina blå jeans från Diesel, men de svarta var bedrövliga. Tappade färgen snabbt och blev tunnslitna mellan låren. De höll iaf formen.
 
Jag har ett par Lee-jeans som jag köpte för tio år sedan. De har hållt sig väldigt bra tycker jag.
I och för sig så börjar de sjunga på sista versen nu- de är mycket slitna på insida låren och bensluten, men efter att ha varit favoritbyxor under många år och därmed använts ofta så känns det helt OK.

Apropå tvättning så tvättas de bara när de blivit synligt lortiga. Någon gång per år med andra ord.. jag ogillar starkt nytvättade jeans eftersom de blir lite stela och krympt.

Så, mitt tips är Lee , inte tvätta så ofta samt köpa en färg där det inte syns att färgen slits. Mina är grå/svarta. Vissa blåa blir också snyggare med åren.
 
Det är anatomin som ställer till det. Det går att köpa "riktiga" jeans av rejält tyg som håller något längre, men de blir slitna på exakt samma ställe ändå.
Mina lår äter jeans också :rage:

Klassiska jeans typ levi's håller lite längre, men är de sydda av just riktig denim och färgade så bleknar de med tiden. Sen finns det byxor av jeanstyp där tyget inte bleks lika mycket, men ofta är det tunt och sladdrigt istället.
 
Nej , det är inte så ofta . Jag löste att de skulle tåla att tvättas 2-3 gånger i veckan :p
Mitt fel som var slarvig.

Jag har svarta jeans från Gina Tricot, de med hög midja, Karen?
Har två par som jag använt en hel del i ett år nu . De är som nya i färg och passform.
 
Mina Diesel-jeans har hållt i många år trots att de använts flitigt och tvättats vid behov. Tidigare slet jag ut ett par jeans på mindre än ett år tex Levi's, Nudie's. Har precis inskaffat ett nytt par, ska bli intressant att se hur länge dessa håller.
 
Jsg lagar mina jeans i grenen när de blir för slitna. Lapp i samma färg pch så zickzack sömmar lite kors och tvärs så går de att använda ett tag till.
 
Jag tvattar mina jeans minst en gang i veckan, ofta mer an det da jag ofta har leriga tassavtryck bade fram och bak.:p

Mina favorit jeans just nu ar Tommy Hilfiger. De ar atminstone 3-4 ar gamla, sitter lika bra, ar tvattade super ofta men inte mer an "fashionabelt" ljusa fram pa laren.
 

Liknande trådar

Äldre *Lite osäker på vart jag skulle lägga tråden - moderatorn får gärna flytta* Nu är det såhär att jag har begåvats med ett par (endast)...
Svar
10
· Visningar
12 054
Senast: Congeria
·
I
Western Ska köpa ett par nya jeans i dagarna men vet inte vilket märke eller modell jag ska ha. Vill inta ha några wranglerjeans då jag inte...
Svar
16
· Visningar
2 439
Senast: RamonaP
·
Utrustning Jag är världens kanske mest omstädniga människa och gör alltför sällan impulsköp :angel:. Nu funderar jag lite kring hurvida det lönar...
2
Svar
39
· Visningar
3 638
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp