Var kommer ni att äta pizzan?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Smoothi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 5 460

Bukefalos 30 år!

Men det har väl varit så tidigare? Jag jobbade på Donken när det en period var billigare med take away pga nån skatteregel?

Jo, jag jobbade på Burger King en mycket kort period 1995 och då tryckte man på olika momsknappar. Kommer ihåg att det var omöjligt att få frågan rätt: ”Ska du äta här eller i påsen?” eller ”Ska du äta här eller där?”. Kan ha varit därför jag blev kortvarig.

Jag vet inte.

Men enligt statistik så äts det ca 0.5 miljoner pizzor per dag i landet. Vilket gör ca 18 pizzor per pers och år. Så visst blir det pengar. Lägg där till burgare och all annan hämtmat

18 pizzor per år blir då en knapp hundralapp extra i plånboken. Per år.

Den summan kommer spela mycket liten roll i de flestas liv. De som lever så knapert att 100kr extra om året gör skillnad äter inte 18 pizzor. Eller hamburgare.

Även maten jag köper i butik kommer knappast bli kännbart billigare för mig. Ett par hundralappar i månaden, ungefär.

Då hade jag hellre haft kvar 12% moms och att högkostnadsskyddet var kvar på den lägre nivån. Inte för att jag utnyttjar det, så mkt mediciner köper jag inte, utan för att den förmånen gör sjukt mkt större skillnad i folks liv än lite sänkt matmoms.

Den summan kommer spela mycket liten roll i de flestas liv. De som lever så knapert att 100kr extra om året gör skillnad äter inte 18 pizzor. Eller hamburgare.

Även maten jag köper i butik kommer knappast bli kännbart billigare för mig. Ett par hundralappar i månaden, ungefär.

Då hade jag hellre haft kvar 12% moms och att högkostnadsskyddet var kvar på den lägre nivån. Inte för att jag utnyttjar det, så mkt mediciner köper jag inte, utan för att den förmånen gör sjukt mkt större skillnad i folks liv än lite sänkt matmoms.

Jag tycker i och för sig att sänkt matmoms är toppen i teorin, men jag tror att det endast kommer resultera i att ägare av livsmedelsbutikerna får större vinstmarginaler.

Är det någon som tror att de sex procenten faktiskt kommer konsumenterna tillgodo i ökad köpkraft?
Merparten säkert. Men jag tror det blir väldigt dyrt för staten och att den sparade slanten kanske inte blir en konsumtionsslant för alla.

De sänker ju matmomsen för att öka mängden pengar i systemet, få oss att konsumera mera, för att parera att vi tydligen konsumerat lite väl lite på sistone. (maskerat som valfläsk)

Det är ju tydligen troligare att en sjukpensionär med högkostnadsskydd konsumerar upp det de sparar på att högkostnadsskyddet inte höjts på svenska morötter eller ett biobesök än att Danderydborna lyckas konsumera upp 6% extra rysk kaviar. :laugh: om man får överdriva.

Men så är det med fördelningspolitik. Vissa får lättnader på vissa områden, andra får på andra områden. Vissa får inget alls.....oberoende på vilken regering som styr

Mmm jag hade ju alltid, innan denna regering, tänkt att borgarna var rationella för företag. Nu framstår de som mest irrationella mot låginkomsttagare och som att de gärna kan missgynna lite företag för att få tillfälle att trycka till låginkomsttagare, invandrare och klimat/biologisk mångfald.

Man borde ju räkna ut det mest kostnadseffektiva sättet att få ut mer pengar i ekonomin, inte ta ett ineffektivt.

Och man hade kunnat tro de var för fri marknad, men det känns snarare som för oligopol nu. Hum det är kanske traditionellt konservativt iofs, L borde skrika om konkurrensverkets effektivitet.
Det är sannerligen svårt att förstå deras politik.

Men just det här är väll rent och skärt valfjäsk? Annars hade det ju inte varit en insats som skulle pågå till årsskiftet? Måste vara Kristerssons och Svantessons heta dröm att peka finger på en motståndarregering när momsen höjs igen och skrika - USCH VAD FULA NI ÄR SOM HÖJER MOMSEN PÅ MAT, HUR SKA HUSHÅLLEN KLARA SIG, DE GÅR JU PÅ KNÄNA?! Och Busch står i bakgrunden, viftandes med en falukorv.

Det är ju tydligen troligare att en sjukpensionär med högkostnadsskydd konsumerar upp det de sparar på att högkostnadsskyddet inte höjts på svenska morötter eller ett biobesök än att Danderydborna lyckas konsumera upp 6% extra rysk kaviar. :laugh: om man får överdriva.

Är det L som månne är Danderydborna ;)

Liknande trådar

• Att hämta och lämna på dagis
  • Stallkatter, era synpunkter på text
  • Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat