Var kommer ni att äta pizzan?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Smoothi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 5 460

Bukefalos 30 år!

Hur billiga pizzor har ni i ditt område? Här räcker det till en halv pizza, mindre om man går till något finare ställe.

Ssamma här - jag gillar napolitansk pizza, de kostar runt 200:- (och pizza på "pizzahaket" hemma kostar runt 135-160:-). Och jag äter helst i restaurangen, för den typen av pizza är verkligen godast att äta direkt när den är nygräddad.

Visst, jag äter annan hämtmat. Sushi t ex tar jag ofta som takeaway. Men det har överlag blivit så pass dyrt att äta ute att det känns som att några få kronor hit eller dit inte gör nån skillnad. Jag väljer inte en rätt för 125:- för att den jag vill ha kostar 130:- 🤷 . Jag välkomnar billigare mat överlag. Men just fik, restauranger etc - jag stöttar gärna de som jag vill ska finnas kvar (om/när jag har möjlighet).

Snart ändras matmomsen från 12 till 6% under vissa förutsättningar. Om man tex låter bli att äta den nygräddade pizzan på pizzerian eller restaurang så blir det det billigare om man istället sätter sig på gatan, i parken, hemma, i bilen, and you name it och äter den där istället. Det blir ju ganska mycket pengar på ett år som man sparar in :up:
Jag kommer äta pizzan där jag har lust. Ibland är det på pizzerian, ibland hemma och ibland utomhus. Priset spelar ingen roll hur jag väljer.

Snart ändras matmomsen från 12 till 6% under vissa förutsättningar. Om man tex låter bli att äta den nygräddade pizzan på pizzerian eller restaurang så blir det det billigare om man istället sätter sig på gatan, i parken, hemma, i bilen, and you name it och äter den där istället. Det blir ju ganska mycket pengar på ett år som man sparar in :up:
Äter pizza typ en gång per år och det känns som det kvittar om jag äter där eller hemma då 😂

På de ställan jag brukar köpa pizza har inte alkoholtillstånd.

De ställen där jag äter napolitansk pizza är inte "klassiska pizzerior" utan snarare restauranger. De har alkoholtillstånd. Vet flera ställen i stan som har pizza och annat, som också har tillstånd.

Däremot har pizzeriorna hemmavid inte tillstånd.

Ingen aning. Men jag kommer inte göra det. Bor ensam, skall inte fira och jobbar.

Numer har ju affärerna ändå öppet alla dagar (om än kortare öppettider) så att 'storhandla' för att klara sig över många dagar känns förlegat?
Menar du att du handlar varje dag? Jag trodde de flesta köpte till flera dagar samtidigt för att slippa vara i affären varje dag?

Menar du att du handlar varje dag? Jag trodde de flesta köpte till flera dagar samtidigt för att slippa vara i affären varje dag?
Jag har mataffären tvärs över gatan och brukar handla många gånger per vecka. Ibland flera gånger om dagen när man kommer på något som saknas. Stor kontrast mot när vi bodde i Norrland och hade 4 mil till närmsta (ok) mataffär (fanns en liten Coop 2 mil bort men där handlade man bara i extremt nödfall). Då storhandlade vi typ varannan vecka.

Bor ändå på en riktig liten ort och här finns bara en restaurang (pizzerian) och de har alkoholtillstånd. Det står också en Thai-vagn uppställd bakom ICA ibland, men inte över vintern. Tills alldeles nyligen fanns det ett ställe till med enklare servering med pizza, toast o dyl (också alkoholtillstånd) men de lade ner pga för dålig lönsamhet. Har drygt 2 mil till större ort med lite större utbud, men fortfarande en liten håla.

Köper för övrigt pizza (eller något annat ur deras sortiment) mindre än en gång i månaden och då kanske vi äter på plats hälften av gångerna (och tar en öl till).

Liknande trådar

• Att hämta och lämna på dagis
  • Stallkatter, era synpunkter på text
  • Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar