Var kommer ni att äta pizzan?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Smoothi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 5 459

Bukefalos 30 år!

Smoothi

Trådstartare
Snart ändras matmomsen från 12 till 6% under vissa förutsättningar. Om man tex låter bli att äta den nygräddade pizzan på pizzerian eller restaurang så blir det det billigare om man istället sätter sig på gatan, i parken, hemma, i bilen, and you name it och äter den där istället. Det blir ju ganska mycket pengar på ett år som man sparar in :up:

Snart ändras matmomsen från 12 till 6% under vissa förutsättningar. Om man tex låter bli att äta den nygräddade pizzan på pizzerian eller restaurang så blir det det billigare om man istället sätter sig på gatan, i parken, hemma, i bilen, and you name it och äter den där istället. Det blir ju ganska mycket pengar på ett år som man sparar in :up:
Äter oftast pizzan hemma ändå, så det kommer vi fortsätta med.

Med den nuvarande regeringens politik får vi väl se hur många pizzerior som blir kvar.
Fast det drabbar ju inte företagen eftersom det är en skatt som ska betalas. Tvärt om så lär ju det bli en boom, hajp då pizzorna blir billigare för kund under viss förutsättning och då säljs det fler pizzor som kommer företagen till godo. Sänks priset så köps det mer

Ni som kör igenom drive thrue på tex Donken, Max mfl glöm inte att kolla kvittot så dom inte fuskar

Hur mycket pizza äter du egentligen?

Äter man en pizza i månaden så sparar man, i runda slängar, 70kr på ett år. Räcker nästan till en extra pizza!

Äter man en pizza i månaden så sparar man, i runda slängar, 70kr på ett år. Räcker nästan till en extra pizza!
Jag tänkte samma. Det är för mig inga summor som jag ens lär märka av. Det är typ 7-8 kr per pizza. Och det äter vi väl typ 1 gång månad.

Hade hellre haft kulturmoms på biobiljetter igen. Lägre matmoms ska ju ändå inte stanna kvar säger de och jag tror inte affärerna kommer sänka hela summan. Dessutom säger alla experter att det hade gett mer pengar till företagen om de hade hållt kvar mediciner på en lägre nivå eller på annat sätt gynnat personer med lägre inkomst som direkt velat spendera pengarna.

Jag har jättesvårt att se att det kommer genomföras? Kommer inte restaurangerna bara lägga på en serveringskostnad på 6 procent? Dessutom när sänkningen bara är tillfällig?

Personligen kommer det inte avgöra var jag äter min mat.

Är det just pizza eller är det mat på restaurang?
Mer takeaway drabbar väl restaurangerna i den mån det påverkar om folk hellre tar med än äter på plats (och på plats kanske köper någon/några extra rätter, dryck osv)?
Ja mycket take away, sådant som körs av pinade rosa cyklister osv är ju nära förlust för restauranger. Iofs var det reportaget från USA så förhoppningsvis inte i Sverige.

Jag vet inte.

Men enligt statistik så äts det ca 0.5 miljoner pizzor per dag i landet. Vilket gör ca 18 pizzor per pers och år. Så visst blir det pengar. Lägg där till burgare och all annan hämtmat

Hade hellre haft kulturmoms på biobiljetter igen. Lägre matmoms ska ju ändå inte stanna kvar säger de och jag tror inte affärerna kommer sänka hela summan. Dessutom säger alla experter att det hade gett mer pengar till företagen om de hade hållt kvar mediciner på en lägre nivå eller på annat sätt gynnat personer med lägre inkomst som direkt velat spendera pengarna.
Men nu får ju personer med lägre inkomst billigare mat. Men ändå så får alla billigare mat i Sverige eftersom det är en skatt som sänks

Ju mer jag tänker pådet: Det här är ju ett helt absurt beslut från en regering som säger sig bry om näringslivet. Snacka om att lägga på en administrativ börda på företag som bara vill laga och servera god mat :eek:.
Det är inte så svårt att programmera om kassaapparaten och sedan trycka på rätt knapp när man säljer sin vara. Tycker man det är jobbigt så får dom väl sluta sälja och göra nått annat istället

Men nu får ju personer med lägre inkomst billigare mat. Men ändå så får alla billigare mat i Sverige eftersom det är en skatt som sänks
https://www.riksrevisionen.se/grans...rdelningsprofil-och-kostnadseffektivitet.html

Granskningen visar att nedsatt moms på livsmedel ledde till motsvarande sänkning av priser i butikerna, men att det inte är en kostnadseffektiv åtgärd i förhållande till de simulerade åtgärderna. Åtgärdens kostnadseffektivitet bedöms genom en simulering där vi jämför sänkt moms med andra möjliga åtgärder för att förstärka köpkraften för låginkomsthushåll och barnfamiljer. Simuleringen är ett räkneexempel och ska inte ses som förslag på andra åtgärder. Räkneexemplet visar att andra åtgärder kan uppfylla målet till en lägre kostnad.

https://www.di.se/ledare/populismen-sanker-inte-matpriserna/

Bättre vore om diskussionen handlade om vad som långsiktigt kan pressa priserna i livsmedelsbranschen. Konkurrensen är otillräcklig. Marknaden domineras av Ica, Axfood och Coop. Lågprisalternativen i Sverige är få jämfört med andra länder i Europa.

Fast det drabbar ju inte företagen eftersom det är en skatt som ska betalas. Tvärt om så lär ju det bli en boom, hajp då pizzorna blir billigare för kund under viss förutsättning och då säljs det fler pizzor som kommer företagen till godo. Sänks priset så köps det mer

Pizzeriorna tjänar ju även pengar på dryck som köps när pizzan äts i lokalen. Om fler går hem med sin pizza så säljer pizzeriorna mindre dryck, särskilt om de har alkoholtillstånd. Der blir också en merkostnad för emballage - om inte pizzeriorna börjar ta betalt för emballaget när man köper för att ta med sig hem.

Liknande trådar

• Att hämta och lämna på dagis
  • Stallkatter, era synpunkter på text
  • Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar