Var ligger skillnaden?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Supermoose
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 362
S

Supermoose

på MP3, MP4, iPod och vad det nu mer kan finnas. :confused:

*supermoose som är en tekniskidiot och det är helt otroligt att h*n kalrar av att posta här*

Sv: Var ligger skillnaden?

MP3, MP4 är format.

Ipod är en mp3 spelare (som visserligen konverterar mp3s till waw-filer om jag inte är helt ute och cyklar).

Bra fråga. Själv så stannade min teknikutveckling vid videon. Jag tycker fortfarande DVD: n är helt otrolig uppfinning :angel:

kan du skriva på svenska? ;)

Något som annonseras som 8GB,MP3/MP4-spelare är alltså något som jag tex kan ladda upp musik eller ljudböcker på?

har själv en väldigt enkel MP3 men har aldrig hört MP4 innan, och fattar inte heller vad skillnaden för en IPod är mer än att de uppenbarligen är dyrare.

Mmmm ... 8gb är utrymmet (precis som på datorn) och mp3/mp4 innebär i princip att det är en musikspelare för digitalt format (till skillnad från cd/mini disk/kasett).

Så ja musik och ljudböcker :p

Ipod är som sagt bara ett märke. (som på något vis lyckats bli lite av en "status" pryl och finns i diverse prisklasser och modeller). Ogillar ipod (men har en själv) för att de kräver att man installerar ett program (itunes - som konverterar mp3orna till waw.) för att lägga över låtar mm från datorn.

De flesta andra märken/spelare kan du bara dra över musiken från datorn till mp3 spelaren.

Senast ändrad:

du, jag har inte ens lyckats öppna lådan till min inköpta DVDspelare. :o än mindre kopplat in den.

Tackar, då börjar det tom klarna för mig. :bow:

(som visserligen konverterar mp3s till waw-filer om jag inte är helt ute och cyklar).
Bara påpeka att den biten inte stämmer. Att konvertera till wav vore fruktansvärt ineffektiv användning av minnet.

ok inte wav... men nått konverterar den till :p
Programmet iTunes är bara ett "biblioteksprogram" som håller reda på var olika musikfiler (och annat som till exempel filmer eller ljudböcker) finns på datorn, och som sköter transporten (synkroniseringen som det kallas) av filerna mellan dator och iPod. Om man vill kan man rippa CD-skivor, alltså kopiera över dem till datorn, med hjälp av iTunes. Men det är inget tvång, det går fint att rippa i vilket program som helst, och sedan låta iTunes "peka" på de filer och mappar som man skapat med andra program.
iPod kan spela upp ljudfiler av filformaten mp3, wave (.wav), AAC och AIFF. Om man vill lyssna på ljudfiler av andra filformat i sin iPod kan man konvertera dem till något av formaten ovan, men både iTunes och iPod hanterar alltså mp3-filer utan problem.

kl

Jag har en mp4, och skillnaden mellan mp3 och mp4 är att mp3 kan "bara" spela upp ljudfiler, men mp4 kan man också se film på. Man lägger bara in en film, precis på samma sätt som man sätter in musik. Dock har min mp4 så dålig upplösning att man knappt ser vad dom gör, haha, men det var en annan femma ;)

kl

Jag har en mp4, och skillnaden mellan mp3 och mp4 är att mp3 kan "bara" spela upp ljudfiler, men mp4 kan man också se film på. Man lägger bara in en film, precis på samma sätt som man sätter in musik. Dock har min mp4 så dålig upplösning att man knappt ser vad dom gör, haha, men det var en annan femma ;)
En "mp4" är inte en pryl - det är en datafil.:idea: Vare sig en "mp3" eller en "mp4" kan spela upp någonting eftersom det är benämningen på datafilformat. Det är ju just sådana begreppsförvirringar som är orsaken till den här tråden. :)
Exempelvis kan iPod - som ju allmänt kallas "mp3-spelare" - spela upp mp4-filer (inklusive filmer) utan problem.

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
562
IT & mobiler Jag är inne i en period där ändra layout på telefonen är jätteroligt så nu håller jag på med ett helt gäng för jag kan inte bestämma mig...
Svar
13
· Visningar
629
Senast: Lyan
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler... 2
Svar
25
· Visningar
796
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka