Vår lilla rotta finns inte mer

Tretjak

Trådstartare
Ibland frågar man sig om det är värt det. Det här med att leva med djur alltså. Det var inte så länge sen som min gamle hane dog under plågsamma förhållande i en sprucken mjälte och nu i var det dags igen. Vår 5-åriga tik började visa tecken på att må dåligt på fredagen, inget så där akut utan hon åt inte riktigt bra och kräktes någon gång. Nästa dag fortsatte kräkandet men det blev oftare, fortfarande inte värre än att vi tänkte att hon har antagligen ätit ngt "äckel" i trädgården eller i skogen (inte helt ovanligt när det gäller henne).

På söndagen däremot så blev det ändring, hon blev väldigt medtagen och stel i hela kroppen, uppdragen buk. Min tanke var då att, skit också, det var nog inte bara att hon ätit något dåligt utan det sitter antagligen något som stoppar upp. Det blev ilfärd till djursjukhus, samma sjukhus som min gamle hund dog på. Väl framme var hon ännu sämre och efter kort undersökning beslutades om buköppning. Jag fick åka hem under tiden och tankarna gick lite omkring riskerna med bukoperationer och eftervård, men ändå när de väl fått ut den där strumpan, eller filtbiten eller liknande så skulle det ordna sig. Trodde jag. Någon timme senare kom beskedet att man funnit tumörer i tunntarmen och att hon hade brusten tarm:( Hon fick somna in på op-bordet.

Att berätta för vår 8-åring här hemma att hennes bästa vän inte fanns mer var helt outhärdligt. De där två har följts åt under dessa 5 åren och vår lilla vänliga rotta har låtit sig agilitytränats av 8-åringen, hon har sovit i hennes säng och nogsamt vaktat henne då hon varit sjuk eller ledsen.

Vi har nu efteråt tagit ett beslut att det blir kanske en ny valp men bara om vi kan hitta någon med släktskap till denna underbara tik. Vi tror att de goda egenskaperna ligger på mödernelinjerna. En liten oro finns för ev ärftlighet för denna sorts cancer men jag vet inte om det finns fog för den oron. Vi får aldrig tillbaka vår tik men kanske vi kan hitta en med hennes fina egenskaper igen. Vår unge schäferhane här hemma går och vankar av och an, väntar på sin "mamma" som aldrig kommer:(
 
Sv: Vår lilla rotta finns inte mer

:cry::cry::cry:

Men jo, det är värt det. Det är kärlekens pris! Det är ohyggligt högt, men värt det.

Jag hoppas ni hittar en valp, inte en kopia av tiken, men en egen underbar personlighet som fyller era hjärtan igen!
 
Sv: Vår lilla rotta finns inte mer

Nej usch vad sorgligt, jag är så ledsen för er skull. :( Jag håller dock med Lena, det ÄR värt det! De få åren man får förhöjer verkligen livskvaliten, man mår aldrig så bra som när man umgås med sin eller sina hundar.

Kram till dig!
 
Sv: Vår lilla rotta finns inte mer

Tack för den fina filmen, jag tror att den kan vara en tröst för vår dotter att få se. Jag får förklara den engelska texten för henne men tror att hon förstår innebörden ganska bra i a f.

Vi har haft ett dödsfall i familjen ganska nyligen, en person som gick bort alldeles för tidigt, också han i cancer. Sen kom då detta vilket har gjort att vår 8-åring har börjat grubbla mycket på detta med döden och hur någon bara kan försvinna. Att inse att det inte hjälper hur mycket man än gråter eller vill att den personen eller det djuret ska komma tillbaka, det är en hård insikt för ett barn.

Tack till er andra också för era ord, de värmer. Om någon här känner till bra barnböcker som handlar just om detta med döden, böcker som barnen kan läsa själva så tar jag gärna emot tips.
 
Sv: Vår lilla rotta finns inte mer

Jag beklagar verkligen sorgen. Så smärtsamt för er alla.
 
Sv: Vår lilla rotta finns inte mer

Usch vad sorgligt... hoppas ni hittar en ny liten valp som får göra livet glatt igen.

Vad gäller böcker finns det en som heter godnatt Mr muffin som handlar om döden. Den kan heta farväl Mr muffins också... kommer inte riktigt ihåg. Vet flera som rekommenderat den iaf.

Kram! Det blir lättare så småningom.

Edit: boken heter adjö Mr muffin av Ulf Nilsson.
 
Senast ändrad:
Sv: Vår lilla rotta finns inte mer

Beklagar verkligen förlusten som blev så plötslig!

Boken Adjö mr Muffin som rekommenderas är jättebra, sorglig, men bra.
 
Sv: Vår lilla rotta finns inte mer

Beklagar den alldeles för tidiga förlusten.

Visst är det värt det och man är ju från början medveten om att hundens liv inte är lika långt som människans. Ett djur ger ju så mycket glädje hela livet. Visst är det bekymmer när de blir sjuka och det är tragiskt när unga hundar som din blir så sjuka att man inte har något val.

Angående barnböcker: Fråga på Biblioteket, de har det mesta.
 
Sv: Vår lilla rotta finns inte mer

Beklagar verkligen! :(

Jag håller med övriga som säger att det ÄR värt det. Dock vet jag hur svårt det är att motivera när man precis har fått ta bort sin vän. Jag tänker likadant "varje gång". Det är tur att jag har haft en kvar vid de 2 avlivningar av egen hund jag fått ta beslut om under mitt aktiva hundliv.
 
Sv: Vår lilla rotta finns inte mer

KL

Jag beklagar verkligen. Jag har inte behovt ga igenom det sjalv med en hund annu och bavar for den dagen. Men visst ar det vart det. Tusenfalt vart det. Tank om man aldrig hade fatt lara kanna den underbara hunden?
 
Sv: Vår lilla rotta finns inte mer

Fy vad hemskt för er.! Jag beklagar er förlust!

Varje gång något av mina djur dör så undrar jag varför jag utsätter mig för den smärtan om & om igen.. Men sen så är ju andra sidan av myntet all glädje de ger oss..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp