Var skulle ni resa/uppleva med barnen?

Den ena gillar Mtb, downhill och vi har cyklat tillsammans. Den andra gillar höghöjdsbanor och det kan jag klättra med i men är ganska rädd .

Annars Stockholm tex
Kanske ta en tur till Hallandsåsen då? På norra sidan finns både Vallåsen med mtb och downhill samt Kungsbygget äventyrspark med bl.a. höghöjdsbanor. Uppe på Hallandsåsen och ut mot havet (Bjärehalvön) finns också fina vandringsleder. Och så Båstad om ni vill gå på restaurang och se lite folkliv 😊
 
Jag vet inte var ni utgår frpn, men i min familj gör vi gärna "krumelursafari". Man drar iväg med bil (cykel funkar i krumelurtäta trakter), man kan medföra tält eller göra dagsutflykter, och så svänger man in vid alla sevärdheter som markeras med "krumelur". Det är roligare än det låter vid rätt väder.
 
Jag vet inte var ni utgår frpn, men i min familj gör vi gärna "krumelursafari". Man drar iväg med bil (cykel funkar i krumelurtäta trakter), man kan medföra tält eller göra dagsutflykter, och så svänger man in vid alla sevärdheter som markeras med "krumelur". Det är roligare än det låter vid rätt väder.
Vad kul berätta mer!
 
Kanske ta en tur till Hallandsåsen då? På norra sidan finns både Vallåsen med mtb och downhill samt Kungsbygget äventyrspark med bl.a. höghöjdsbanor. Uppe på Hallandsåsen och ut mot havet (Bjärehalvön) finns också fina vandringsleder. Och så Båstad om ni vill gå på restaurang och se lite folkliv 😊
Låter jättekul!
 
Montengro är fantastiskt. Där kan ni åka till europas djupaste canyon…

Inom Sverige så kom till Skåne! Det finns höghöjdsbana på Hallandsåsen också. Åk till Kullaberg och gå i grottor, åk med båt och se tumlare. Mountainbike finns också https://www.kullabergsguiderna.se/mountainbike-pa-kullaberg/
Sen kan ni åka till Helsingborg och åka över till Danmark med båt? Kanske ta tåget från Helsingsör till Köpenhamn sen över till Malmö och så hemåt igen med något stopp på vägen?
Den där tåg och båtturen lät ju toppen!
 
Klart att ni ska se midnattsolen!!!
Hyrbilsfirmor har ofta envägsbilar som måste ta sig hem igen, då är resan gratis. :)
Kolla samåkningsgrupper på Facebook.
Tåg behöver inte vara svindyrt om en bokar lååångt i förväg.
 
Den ena gillar Mtb, downhill och vi har cyklat tillsammans. Den andra gillar höghöjdsbanor och det kan jag klättra med i men är ganska rädd .

Annars Stockholm tex
Gotland verkar ha höghöjdsbana och cykling, iofs kanske inte nedför, och är lite medelhavslikt.
Tar man cyklarna på färjan kostar den inte så mycket som om man tar bilen på färjan.

Att åka tåg upp till Abisko, bo på hotellet/eller vad det är/fjällstationen där och dagsvandra med matsäck och åka tåget till Narvik var helt fantastiskt när jag var 14. Speciellt så coolt att åka tåg så länge o sova på tåget.
 
Senast ändrad:
Vad kul berätta mer!
Det är enkelt! Man åker på en väg. Buss/tåg blir osmidigt för de stannar ju inte var som helst. Cykel, bil, moppe etc är bra. Och så svänger man helt enkelt in var gång man ser en krumelurskylt, se bild.

Beroende på hur tåliga och flexibla barnen är, kan man kolla upp vägens krumelurer i förväg, men jag tycker att det är roligast om allt är nytt för alla. Då är det bra att ha matsäck med, för oftast är ju inte sevärdheten en servering. Men ibland!

Som exempel googlade jag på Alvesta. Jag tycker det känns ganska representativt, det är ingen "flashig" trakt, och ändå finns det spännande sevärdheter. Se länk https://www2.visitalvesta.se/sv/se-och-gora?filter=c=21023

Området runt Skara är tex superbra för fornlämningar. Jag vet inte var du utgår från, så detta är bara exempel.

Jag tror alla områden är bra, möjligen inte de allra mest glesbygdsbetonade. Det handlar inte om att hitta supergrejer, utsn mycket smått och gott. Tex Alvestasökningen bjuder på gammal lanthandel, lantbruksmuseum, fina små platser i naturen etc.
 

Bifogade filer

  • nedladdning.png
    nedladdning.png
    2,6 KB · Visningar: 1
Bakgrund, cancerdiagnos under våren. Opererad, cellgiftsbehandlad, ej spridning just NU. Men vet inte hur många år jag har kvar, man blir lite omskakad i tanken jag hade innan -bli minst 100.

Två tonårsbarn, ensamstående. Begränsad ekonomi men skulle vilja ge dem mer minnen och upplevelser tillsammans.

Har du något bra knep för en billig resa eller resmål att rekommendera? Hur hade du gjort?
Som ensamstående med barn och cancersjuk kan du kanske söka stiftelsemedel till en rekreationsresa, även utomlands. (Beroende på din inkomst).
Här finns bra info och ansökning online: foreningenfvo.se
De har även telefontider då man kan ringa och rådfråga.
Sen finns det specifika stiftelser för personer med cancerdiagnos. Jag har inte koll på dem tyvärr men kolla med nån patientförening eller liknande. Googla t.ex. cancer+rekreation.
Länsstyrelserna har en databas med stiftelser, gå in där och sök på ändamål, sjukdom, ensamstående etc. så kommer det upp en massa stiftelser att kontakta.
 
Paddling och camping? Det verkar finnas företag som hyr ut både kanoter och tält, och rutten redan är uttänkt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 764
Senast: Elektron
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 811
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp