Bukefalos 28 år!

Var skulle ni vilja bo?

Jag är väldigt förtjust i Göteborg och det är här jag vill bo, men jag skulle gärna vilja ha gångavstånd till havet vilket betyder att jag skulle behöva flytta till utkanterna av stan eller en kranskommun kanske. Vilket jag skulle kunna leva med :)
 
Tråkigt svar, men jag vill nog fortsätta bo där jag bor nu. Bor typ mitt i Skåne, kan pendla till alla större orter i Skåne. Behöver kanske inte förklara att här är väldigt hästtätt :D
 
Jag är nöjd att ha flyttat tillbaka till Värmland. Bor i skogen med skidspår och elljusspår på tomtgränsen. Gångavstånd till strand och vackra vandringsleder. Men om en inte gillar sånt så tror jag inte att man trivs. Det är en bit att åka till en restaurang tex och kulturen är ett bibliotek typ. Men att odla och vara med djur och sånt är det ett paradis. Det är ett väldigt lugnt liv där man kan leva riktigt billigt om rätt saker roar en.
 
Jag skulle vilja vräka någon av ambassaderna och bo längst Djurgårdsbrunnskanalen eller kanske i Lärkstaden (där finns det hus som utgör en bostad). Eller kanske något penthouse. (Fast vi talar om bostäder som nästan bara Zlatan har råd med)

Jag gillar stad - men vill ha mitt eget kryp in
 
Jag skulle vilja bo längre från vägen än vad jag gör idag och närmare vattnet, jag ser sjön från huset men skulle vilja vara ännu närmare. Och så skulle jag vilja kunna rida i den fantastiskt bokskogen vi red i när vi var i Frankrike utanför Evreux.
Kan man flytta bokskogen till Västernorrland? ;)
 
Jag skulle vilja bo längre från vägen än vad jag gör idag och närmare vattnet, jag ser sjön från huset men skulle vilja vara ännu närmare. Och så skulle jag vilja kunna rida i den fantastiskt bokskogen vi red i när vi var i Frankrike utanför Evreux.
Kan man flytta bokskogen till Västernorrland? ;)
Du får plantera en egen liten bokskog, bor du nära kusten skall det funka. Men det kanske blir dina barn eller barnbarn som får uppleva det som skog :D
 
Om ni kunde välja helt fritt, var i Sverige skulle ni vilja bo?

Utan att ta hänsyn till närhet till släkt, vänner och familj eller arbete och att ekonomin inte heller påverkar.
Släkt, vänner och familj är inget jag tar hänsyn till i den här frågan oavsett. Det är MITT liv och ska jag orka leva det så måste jag bo där jag trivs. Med det sagt, någonstans i zon 1 för jag gillar verkligen inte vintern, och vill ha fler växter som klarar zon 1. Detta eftersom man var tvungen att välja Sverige ;) Annars hade jag valt något land där hästarna har bete så gott som året runt.

På landet är viktigt, jag vill bo nära naturen och gärna nära skogen. Grannar kan få finnas några hundra meter bort. Närmare än så behöver man inte ha folk.
 
Jag tycker att jag bor ganska perfekt nu, jag bor själv i en fyra hyfsat centralt i Göteborg. Kan gå ner till stadskärnan på en kvart samtidigt som det finns jättefina villaområden i närheten man kan promenera i. Har vidsträckt utsikt åt ena hållet (bor på ett berg) samtidigt som andra delen av lägenheten vetter mot gården så att katten kan sitta och spana på hundar och människor.
Jag vill bo i en storstad men inte mitt i smeten och samtidigt inte alltför långt bort från city.

Skulle jag ha obegränsat med pengar hade jag köpt två boenden, en större lägenhet i Göteborg och en lägenhet i någon storstad belägen i ett land med något varmare klimat. Jag tycker att Göteborg är lite väl kallt/regnigt/blåsigt under årets värsta månader och hade hellre vistats i en stad med vårväder under den perioden men jag vill å andra sidan inte bo i ett varmare land på sommaren, avskyr värme 😅
 
Jag gillar verkligen att bo i Malmö, men hade velat ha riktiga vintrar, skärgård och skog närmre. Gillar att det är lagom stort, nära Köpenhamn och gångavstånd till bad och havet. Var kan man få allt det? :D Salt hav är ett måste, inte östkusten. Vi har stuga i norra Bohuslän som tickar de flesta av mina krav förutom storstad (om jag tänker bort närhet till vänner, familj osv).
 
Jag har bara varit i Visby en enda gång, men att bo där innanför murarna vore en dröm! 🥰 (Dock inte så passande med tanke på storstadsmänniskan i mig 😅)

Söderköping är också en dröm för mig, i en villa inne i gamla centrum :love:
Men visst är Sörping en urmysig gammal stad :love: .
 
Om ni kunde välja helt fritt, var i Sverige skulle ni vilja bo?

Utan att ta hänsyn till närhet till släkt, vänner och familj eller arbete och att ekonomin inte heller påverkar.
Så himla svårt! Jag är en sådan där som lätt förälskar mig i platser och som sällan får nog av en vacker plats. Har därför så svårt att säga "endast här vill jag vara" och skulle ekonomi och praktiska aspekter inte vara en faktor, och jag håller mig till endast Sverige (öppnar jag dörrarna härifrån så blir valet helt jäkla omöjligt) så skulle jag vilja bo halvårsvis typ.

Halva året på Getterön i Varberg, i ett litet hus vid klapperstensfälten med obruten utsikt över havet (sommarhalvåret).

Övrig tid skulle jag gärna tillbringa i t.ex. norra Värmland. Har helt förälskat mig i naturen kring Klarälven och vattenfall, skogar, skidåkning och snö. Tänker mig en stuga i soligt läge på Branäsberget med panoramautsikt över berget och Klarälven där vi kan sitta i en varm pool efter en dags skidåkning eller vandring och titta ut över älven.

Men, så besöker jag typ Skåne och blir förförd av Falsterbo, åker genom Dalsland och lockas av den vackra naturen eller blir helt hänförd av Göteborgs södra skärgård eller Bohusläns klippor. Det är både en förbannelse och en välsignelse att ha lätt att hitta det härliga i platser jag besöker.
 
Jag skulle vilja ha ett fint vitkalkat stenhus på Gotland. Lite lagom avskilt.

Och ett hus hemma i Västerbotten (jag är ju skåning nuförtiden) - fast mer ett välbonat fritidshus, kanske vid en stenig strand vid havet.....

Fö vill (SKA!!) jag ha ett boende på Mallorca. En dag. På nåt vis.....
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 279
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
987
Senast: Queen
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 608
Senast: hundtant
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 571
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Lätt E
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp