Bukefalos 28 år!

Var skulle ni vilja bo?

Om ni kunde välja helt fritt, var i Sverige skulle ni vilja bo?

Utan att ta hänsyn till närhet till släkt, vänner och familj eller arbete och att ekonomin inte heller påverkar.
Eftersom ekonomin inte spelar någon roll tänker jag inte jobba, då blir det Brännö, Ystad och Funäsdalen.
 
Jag har svårt att se att jag skulle vilja bo permanent någon annanstans än runt Göteborg.
Däremot hade jag velat flytta klimatzonen på något vänster. Det enda jag inte gillar med Göteborg är bristen på riktiga vintrar med snö. Jag hade velat ha i alla fall minst 2, gärna 3 månader med snö. December, januari och februari tack!
 
Alltid bott i Östergötland och trivts väldigt bra 🙂 mer för området som gränsar till småland med all skog o sjöar 😍

Nu har jag planer på att flytta om det skulle lösa sig med jobbet till östkusten, Oskarshamn. Verkar dock inte lika hästtätt där 🤔

Jag vill ha nära till naturen och gillar värme mer än kyla generellt. Sen är jag inte mycket för slätten..
 
I ett gammalt hus på en sjötomt. Jag åkte båt förrförra året förbi Saltsjö-Boo i en kanal. Där skulle jag vilja bo.
 
Jag vet inte riktigt. Det får gärna vara vinter när det ska vara vinter. Inte för långt till allt. Barnet vill nog gärna bo nära kompisar.

Jag har funderat jättemycket på det här men kommer inte på något klockrent. Jag älskar Öland (eller iaf minnet av barndomen där) men min hjärna är lite fixerad vid hyfsat storstadsnära (fast i princip aldrig längtar till stan 🤷‍♀️ ).
 
Alltid bott i Östergötland och trivts väldigt bra 🙂 mer för området som gränsar till småland med all skog o sjöar 😍

Nu har jag planer på att flytta om det skulle lösa sig med jobbet till östkusten, Oskarshamn. Verkar dock inte lika hästtätt där 🤔

Jag vill ha nära till naturen och gillar värme mer än kyla generellt. Sen är jag inte mycket för slätten..
Den där delen av Sverige är verkligen dåligt när det gäller hästlivet. Jag bodde några år i Västervik och det var jättefint men jag skulle inte vilja bo där om jag hade häst (jag hade det där då men aldrig mer).
 
Om ni kunde välja helt fritt, var i Sverige skulle ni vilja bo?

Utan att ta hänsyn till närhet till släkt, vänner och familj eller arbete och att ekonomin inte heller påverkar.
I Östergötland. Lagom långt söder ut för värmens skull, lagom nära till flygplatser som Arlanda och Skavsta. Inte nog långt söder ut för att det ska regna i sidled.
 
EBC55F8B-54B4-4B57-8AB0-2E9FA0E0439E.jpeg

Men ett hus i en glänta utanför Umeå är inte så dumt heller :)
 
Öland. Lätt. Stannat från april till skördeveckan och bott i Stockholm resten av året. Hur tråkigt det än låter med dubbelboende i Stockholm.
 
Öland. Lätt. Stannat från april till skördeveckan och bott i Stockholm resten av året. Hur tråkigt det än låter med dubbelboende i Stockholm.

Jag bor i Brunskog, Värmland. Men bara hyr ett litet ställe. Drömmen är att äga själv. Jag växte upp på en bondgård som ligger högt uppe på en sluttning, längst där nede en långsmal sjö och bakom den ett berg. Vore härligt med något liknande. Jag vill inte flytta långt från mina vänner, annars skulle jag kunna tänka mig att bo i nordligaste Värmland. Där är det bättre vintrar, alltså kallare och mer snö.
 
Jasså det är så illa? Det annonseras dåligt iaf..
Beror säkert på lite, det finns framgångsrika uppfödare där också. Men jag tyckte det var svårt med stallplatser, det finns enbart distriktare som dessutom sa att fall som man kan rädda om man har nära klinik måste man avliva för det tar lång tid att åka till klinik (akut läge). Men där fanns (finns kanske nu med) någon väldigt duktig hovslagare och på den tiden fanns det en duktig veterinär i Vimmerby (ej akut fall) och så tandproffset en bit bort (söderköping). Det mest trista var att åka 5 mil enkel väg för att köpa kraftfoder till hästen.
 
Beror säkert på lite, det finns framgångsrika uppfödare där också. Men jag tyckte det var svårt med stallplatser, det finns enbart distriktare som dessutom sa att fall som man kan rädda om man har nära klinik måste man avliva för det tar lång tid att åka till klinik (akut läge). Men där fanns (finns kanske nu med) någon väldigt duktig hovslagare och på den tiden fanns det en duktig veterinär i Vimmerby (ej akut fall) och så tandproffset en bit bort (söderköping). Det mest trista var att åka 5 mil enkel väg för att köpa kraftfoder till hästen.
Fem mil? Vi hade 23 enkel väg för att köpa kraftfoder 😁
 
Tråkigt svar: Där jag bor nu.
Uppland, på gränsen mot Västmanland..
Annars vet jag inte riktigt.
Visst är inte allt perfekt men det är fantastiskt.
Sedan finns det såklart några saker jag skulle vilja ha.
(Ännu) färre bilar som behöver passera vår gård.
Egen stor ridbana med sand och mindre renovering kvar att göra.

Men jag tycker min hembygd sedan 4 år är fantastisk.
Sedan kan man ju vilja ha lite mer vinter när det är vinter, precis som @lil-sis sa, men då får jag nog ge avkall på annat..

Men det finns såklart fler platser som skulle vara helt perfekta och uppfyller ovanstående. Jag vet bara inte var 😇.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 266
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
955
Senast: Queen
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 548
Senast: hundtant
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 536
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp