Bukefalos 28 år!

Vår tids vagina

Ja jag tycker man ser många manliga dansare som har bar överkropp och eller visar bröstvårtorna och några sångare har visat bröstet också. Inte bara i Melodifestivalen som bara var ett exempel utan i andra shower och program också. Senast för några dagar sedan såg jag en barbröstad man i Idol och jag har SVÅRT att föreställa mig att en kvinna hade fått ställa sig avslappnat utan tröja under en intervju i ett mainstream underhållningsprogram.

Nej det är ingen som tvingar mig att gå någonstans men när jag går någonstans eller för den delen slår på tvn så förväntar jag mig samma regler och bemötande för kvinnor som för män. Det här handlar inte om mig personligen för jag har inget stort behov av att kuta runt topless på badhuset eller gå topless på stranden eller till kiosken intill när jag köper en glass eller dansa runt topless på melodifestivalens scen utan det handlar om att jag som kvinna vill att kvinnor har samma rättigheter som män.

Nu är det inte så för även om det kanske inte finns något officiellt eller formellt förbud för kvinnor att gå topless så finns det sexistiska sociala regler som säger att det inte är accepterat så som det är för män.
Nu tittar jag varken på Idol eller melodifestivaler för jag tycker det är ren skit, men om du nu gillar att se halvnakna män och kvinnor så får du ju propagera för det. Själv instämmer jag till 100% i vad ett ex sa om de som går halvnakna i affären, han vill inte se grisen innan han köper den. :D
 
Nu tittar jag varken på Idol eller melodifestivaler för jag tycker det är ren skit, men om du nu gillar att se halvnakna män och kvinnor så får du ju propagera för det. Själv instämmer jag till 100% i vad ett ex sa om de som går halvnakna i affären, han vill inte se grisen innan han köper den. :D
Nej jag är inte så förtjust i att se halvnakna människor utan vad jag gillar att se är att kvinnor och män har samma rättigheter och sociala regler.

Nu ser jag inte de lika rättigheterna och jag skulle vilja se det. Så enkelt är det. Om lika rättigheter betyder att männen täcker sina bröstvårtor och badar med bikiniöverdel eller baddräkt på badhuset och tar på sig mer täckande kläder så inte bröstvårtorna syns och följer exakt samma sociala regler som kvinnor så är det också ok för mig. Det är inte någon nakenhet jag är ute efter alltså där har du missförstått. Det är jämställdheten.

Jag gillar inte dubbelmoralen i att kvinnors kroppar är 1000 ggr mer sexualiserade och att folk svimmar av moralpanik över att se en kvinnas bröstvårtor i helt asexuella sammanhang medan män skuttar runt som några jävla deltids-strippor utan att någon höjer ett ögonbryn.
 
Nej jag är inte så förtjust i att se halvnakna människor utan vad jag gillar att se är att kvinnor och män har samma rättigheter och sociala regler.

Nu ser jag inte de lika rättigheterna och jag skulle vilja se det. Så enkelt är det. Om lika rättigheter betyder att männen täcker sina bröstvårtor och badar med bikiniöverdel eller baddräkt på badhuset och tar på sig mer täckande kläder så inte bröstvårtorna syns och följer exakt samma sociala regler som kvinnor så är det också ok för mig. Det är inte någon nakenhet jag är ute efter alltså där har du missförstått. Det är jämställdheten.

Jag gillar inte dubbelmoralen i att kvinnors kroppar är 1000 ggr mer sexualiserade och att folk svimmar av moralpanik över att se en kvinnas bröstvårtor i helt asexuella sammanhang medan män skuttar runt som några jävla deltids-strippor utan att någon höjer ett ögonbryn.
Det finns som sagt ingen lag som förbjuder kvinnor från att bada topless, vill du ändra på en förenings ordningsregler så är det föreningen du ska gå på. Sitta och gnälla utan att göra något brukar sällan ge resultat.
 
Nu ser jag inte de lika rättigheterna och jag skulle vilja se det. Så enkelt är det. Om lika rättigheter betyder att männen täcker sina bröstvårtor och badar med bikiniöverdel eller baddräkt på badhuset och tar på sig mer täckande kläder så inte bröstvårtorna syns och följer exakt samma sociala regler som kvinnor så är det också ok för mig. Det är inte någon nakenhet jag är ute efter alltså där har du missförstått. Det är jämställdheten.
Det känns onekligen som du funnit den viktigaste scenen jämställdhetsarbetet huvudsakligen skall fortgå på.
 
Fast @Mia_R , @Alexis talar ju om ett problem hon ser generellt i samhället? Det måste man väl få göra utan att bli bemött med att man sitter och gnäller?

Jag är helt fascinerad att ni är så många som inte märker någon som helst skillnad på hur mäns och kvinnors bröst ses på i samhället. Helt otroligt faktiskt. Bara för att det inte finns en lag som säger att kvinnor inte får bada topless betyder ju inte att bröst generellt värderas på exakt samma sätt i samhället. Vi har ju normer också, oskrivna regler.
 
Det finns som sagt ingen lag som förbjuder kvinnor från att bada topless, vill du ändra på en förenings ordningsregler så är det föreningen du ska gå på. Sitta och gnälla utan att göra något brukar sällan ge resultat.
Nej precis det hjälper sällan att bara sitta och gnälla och det är därför jag sitter och gnäller på ett forum så att folk som läser kan tänka efter och själva reflektera över samhällets sexistiska dubbelmoral.

Så att attityder förändras och de sociala reglerna skrivs om och vi ser likadant på kvinnors och mäns kroppar.

När ämnet tas upp IRL gnäller jag också på dubbelmoralen så jag påverkar min omgivnings sexistiska föreställningar där också.
 
Det känns onekligen som du funnit den viktigaste scenen jämställdhetsarbetet huvudsakligen skall fortgå på.
Vad kul att du tycker det! Själv ägnar jag mig åt flera saker samtidigt!

Och när jag städar så städar jag bort all smuts också. Det kanske finns de som inte orkar utan bara tar det värsta men så fungerar inte jag. Allt ska bort. All sexism.

Sitt på arslet du medan jag tar finliret också. Nej jag menar inte att du sitter på arslet hela tiden - du arbetar förstås jättehårt för jämställdhet själv och det är därför du klagar på att jag gör det på ett mindre viktigt sätt än du?
 
Vad kul att du tycker det! Själv ägnar jag mig åt flera saker samtidigt!

Och när jag städar så städar jag bort all smuts också. Det kanske finns de som inte orkar utan bara tar det värsta men så fungerar inte jag. Allt ska bort. All sexism.

Sitt på arslet du medan jag tar finliret också. Nej jag menar inte att du sitter på arslet hela tiden - du arbetar förstås jättehårt för jämställdhet själv och det är därför du klagar på att jag gör det på ett mindre viktigt sätt än du?
Vad jag gör?
Jag har precis täckt över mina bröstvårtor för att visa mitt deltagande i kampen för jämställdhet mellan könen.
 
Jag tycker diskussionen om täckta bröst är intressant.
För mig handlar det om att kvinnobröst är sexualiserade. Men inte mannens.
Trots att många män idag har större bröst än kvinnor så är det kvinnor som ska täcks sig.
Jag har inga behov av att gå topless själv men kan samtidigt se dubbelmoralen.
 
false
 
Ja den stämmer ju precis..
På sommaren tex kan man ju se män i bar överkropp som går även på stan
tex.
Men en kvinna ska inte ens göra det på badplatsen..,

*kl*

Jag älskar att kvinnans kropp ses som sexigare än mannens! (utan att på något sätt anse att det är okej att män tar för sig via övergrepp!) Hade mina bröst i en urringning eller mina ben i nylonstrumpor sets som ingenting hade det ju varit väldigt tråkigt! ;)
 
*kl*

Jag älskar att kvinnans kropp ses som sexigare än mannens! (utan att på något sätt anse att det är okej att män tar för sig via övergrepp!) Hade mina bröst i en urringning eller mina ben i nylonstrumpor sets som ingenting hade det ju varit väldigt tråkigt! ;)
Där har jag en annan åsikt. Jag har inget behov av att kvinnors kroppar i allmänhet är mer sexualiserade än en mans.
 
*kl*

Jag älskar att kvinnans kropp ses som sexigare än mannens! (utan att på något sätt anse att det är okej att män tar för sig via övergrepp!) Hade mina bröst i en urringning eller mina ben i nylonstrumpor sets som ingenting hade det ju varit väldigt tråkigt! ;)

Fattar inte riktigt vad du menar tror jag. Har du behov av /uppskattar du att random folk kollar in dig, dina bröst och dina ben och tänker att det där var ju läckert och sexigt?
 
Jag älskar att kvinnans kropp ses som sexigare än mannens! (utan att på något sätt anse att det är okej att män tar för sig via övergrepp!) Hade mina bröst i en urringning eller mina ben i nylonstrumpor sets som ingenting hade det ju varit väldigt tråkigt! ;)
Varför? Får du bara uppskattning för de kroppsdelar som är sexualiserade i samhället? Vad tråkigt :(. När jag har varit med partners och ragg har de funnit de mest otippade kroppsdelar sexiga och vackra, dvs inte bara "bröst i urringning" eller ben i nylonstrumpor. Vad som helst kan ju vara jättesexuellt och tändande, trots att det inte är de kroppsdelar som lyfts fram som allmänt "sexuella".

Dessutom, jag kan ju finna en kille otroligt sexig och tändande trots att manskroppen generellt är mindre sexualiserad än kvinnokroppen. Min attraktion till någon som jag flirtar eller dejtar har ju ingenting med den allmänna sexualiseringen att göra. Som jag ser det gör den allmänna sexualiseringen bara att vi blir begränsade; kvinnliga bröstvårtor till exempel är sexualiserade på ett helt annat sätt än mäns. Hur det skulle gynna mig, eller mitt sexliv, kan jag verkligen inte se.
 
Varför? Får du bara uppskattning för de kroppsdelar som är sexualiserade i samhället? Vad tråkigt :(. När jag har varit med partners och ragg har de funnit de mest otippade kroppsdelar sexiga och vackra, dvs inte bara "bröst i urringning" eller ben i nylonstrumpor. Vad som helst kan ju vara jättesexuellt och tändande, trots att det inte är de kroppsdelar som lyfts fram som allmänt "sexuella".

Dessutom, jag kan ju finna en kille otroligt sexig och tändande trots att manskroppen generellt är mindre sexualiserad än kvinnokroppen. Min attraktion till någon som jag flirtar eller dejtar har ju ingenting med den allmänna sexualiseringen att göra. Som jag ser det gör den allmänna sexualiseringen bara att vi blir begränsade; kvinnliga bröstvårtor till exempel är sexualiserade på ett helt annat sätt än mäns. Hur det skulle gynna mig, eller mitt sexliv, kan jag verkligen inte se.
Du skrev precis det jag tänkte men inte orkade formulera efter en seg arbetsdag.
:)
 
Fast @Mia_R , @Alexis talar ju om ett problem hon ser generellt i samhället? Det måste man väl få göra utan att bli bemött med att man sitter och gnäller?

Jag är helt fascinerad att ni är så många som inte märker någon som helst skillnad på hur mäns och kvinnors bröst ses på i samhället. Helt otroligt faktiskt. Bara för att det inte finns en lag som säger att kvinnor inte får bada topless betyder ju inte att bröst generellt värderas på exakt samma sätt i samhället. Vi har ju normer också, oskrivna regler.
Jag är helt på det klara med problemet med sexism i samhället och att det är lång väg kvar att gå för att nå jämnställdhet, men att börja snacka om förbud när det inte finns utan det är olika normer och stadgar hos diverse föreningar tycker jag inte det gör debatten någon tjänst. Det finns inget lagligt förbud! Vill vi påverka så får vi ju faktiskt, tycker jag, vara sakliga och korrekta när vi pekar på vad som är fel och behöver förändras. Vi kan inte gapa om förbud när det inte finns några förbud.

Jag tycker inte om att se halvnakna människor, oavsett kön, ute på stan. Jag vill slippa se svettiga, halvnakna killar, män eller gubbar i affärer när jag ska handla mat. Jag har inga som helst problem med halvnakna människor på en badstrand och jag bryr mig inte ett skvatt om någon är topless eller har baddräkt när de badar, men jag vill slippa dem i kollektivtrafiken, hissar och folksamlingar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • INK
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp