Vad är jag för sjuk?

Fjordhast

Trådstartare
Ja, vad är det för skit jag har?

För mer än två veckor sen fick ja ont i halsen. Bara lite, kunde äta o så utan problem. Nu för lite mindre än en vecka sedan så fick jag ett konstigt utslag under armhålan. Det kliade o ja trodde först att det var en finne eller nått för det liknade en sådan. Råkade klia sönder den så det sprack. Det sved massor. För några dagar sedan fick jag ett till under högra bröstet. Det kunde jag titta lite närmare på. Det började som ett myggbett. Det var likadant som ett myggbett o kliade så tänkte inte mer på det. Dagen efter blir det som en blåsa mitt på "myggbettet" som dessutom svider massor.
Dagen efter det fick jag ytterligare 4 st på ryggen. 2 st sitter precis vid mitt operationssår (opererat första ländkotan för ca 3 månader sedan). De andra två ca 5 cm från varandra på vänster skuldra. De började som myggbett o blev med blåsor de med. Tänk typ vattkoppor.
Ytterligare en dag senare får jag ett på bröstet. I går kväll kom det fram en på ena skinkan och nu på kvällen fick jag 3 st till på ena knät.
Har under natten haft feber och märkte i morse att tungan var svullen (man ser vart tänderna ligger emot då det är som gropar på tungan, inget jag har i vanliga fall). Har även vit beläggning och röda prickar på tungan.

Har ringt till vårdcentralen men de har inga tider förrän i höst o blev hänvisad att ringa 1177 så jag kunde få en tid på jourcentralen istället. Ringde dit o de sa bara att de inte tar emot "sånna som mig" utan endast allvarliga som ex. Andnings svårigheter. Ringer vc igen o de ska ringa upp en timme senare (pratade med telefonsvarare). De har fortfarande inte ringt (halv ett skulle de ringa). Så nu har ja börjat söka på nätet o ja tycker inget stämmer in helt på det jag har. Skulle vara konstigt om ja fått fler saker än en så därför vänder jag mig till er, kära bukare :)

Är det någon som haft liknande eller har ett hum om vad det kan vara? Kan tillägga att jag hade vattkoppor som barn och även bältros våren förra året.
 
Sv: Vad är jag för sjuk?

Jag gissar på att det är svinkoppor du har åkt på. Vanligtvis går det över av sig själv men det är väldigt smittsamt så var noga med hygienen så att du inte smittar ned din omgivning. Tvätta händerna direkt när du har tagit på såren med tvål och vatten och använd en egen handduk. Tvätta allt som går i minst 60 grader som du har haft emot kroppen så att du inte riskerar att du smittar tillbaka till dig själv eller att du smittar någon annan. Om ditt operationssår inte är helt läkt så bör du söka läkare men annars så kan du ringa distriktssköterskan på din vårdcentral i morgon. De brukar ha bra koll på utslag, ofta bättre än vad läkare har. Om du blir väldigt sjuk så kan du behöva antibiotika men vanligtvis så går det som sagt över av sig självt.
 
Sv: Vad är jag för sjuk?

Om det är svinkoppor så bör du hur som helst få vård om du har feber. Hoppas att du kryar på dig snart.
 
Sv: Vad är jag för sjuk?

Tack båda två för svar! Har ringt idag igen o de säger fortfarande samma sak. 1177 tar ej emot mig o VC har inga tider. Får testa att ringa annan VC o hoppas på bättre svar därifrån.
 
Sv: Vad är jag för sjuk?

Min första tanke var också Impertigo/svinkoppor, men jag blev lite fundersam med tanke på din tunga... Jag kollade runt lite och spånar nu hej vilt, men du tror inte att det kan vara Scharlakansfeber? På din beskrivning tycker jag trots allt att en del stämmer överens.
Snabblänk till 1177.
 
Sv: Vad är jag för sjuk?

Det stämmer in bra förutom utslagen. Mina är inte små knottriga utslag utan stora blåsor typ. Inget på 1177 stämmer in helt utan det är delvis på de flesta. Har heller inga röda kinder eller är blek runt munnen.
 
Sv: Vad är jag för sjuk?

Nu har ja pratat med en vettig sjuksköterska! Hon sa utan tvekan att jag har medaljongsjukan. Så nu blir det ett jädrans kliande mm i ca 6 veckor! Det är virus så man kan inte göra annat än att vänta ut det :(. Hon sa att jag kan testa en cortison kräm att smeta på utslagen så kanske de försvinner fortare. Men en sak är bra. Detta smittar inte o jag kan leva som vanligt under tiden. Man behöver inte ta det lugnt sa hon.
 
Sv: Vad är jag för sjuk?

Spännande! Den har jag aldrig hört talas om :)
Nåja, skönt att veta vad det är och att det inte är något farligt åtminstone.
 
Sv: Vad är jag för sjuk?

Ja det känner jag med :). Hade varit sjukt jobbigt med svinkoppor. Så jag är ganska lättad nu :)
 
Sv: Vad är jag för sjuk?

Fick medaljongsjuka jag med förra sommaren, tror det är samma iaf, hörde ett annat namn bara.

Kan säga att för mig hjälpte inte kortison alls, utan höll på att klia sönder och samman mig. Värst var nätterna låg och grinade som jag vore dödsjuk så till slut tog jag theralen bara för att bli trött och bli av med klådan. Fick efter att ha ringt vc igen och bett om något mot klådan utskrivet tavegyl som hjälpte ganska bra, så be om det om cortisonet inte funkar bra.

Mitt gick över på 6-7veckor tror jag, men mot slutet var det inte alls lika jobbigt som i början.
 
Sv: Vad är jag för sjuk?

Det roliga är att jag idag pratade med en kompis som berättade att hon hade haft medaljongsjukan i sommar och tänkte kvista in här och tipsa om den. m
Men nu har du ju redan fått svar;)
 

Liknande trådar

Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 619
Senast: tanten
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 289
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 547
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp