Var vill du bo och jobba med?

Sv: Var vill du bo och jobba med?

Jo jag tycker det är skittrist att inte ha något drömyrke att arbeta sig mot, men jag är nog lite i en livskris efter att ha fått första barnet och livet vänts upp och ner :)

Det är min drömplats, det är så fint här. Fina höstar, ordentliga vintrar med snö och kyla, våren, sommaren ...:love:
Jag bor med berget och skogen i rygg, utsikt över åkrarna på framsidan. Ligger i solläge, har massor av sol varje dag.
Milslånga ridvägar på både grus, sand och gräs-vägar, både över åkrar och inne i skog och berg. 15 minuters promenad till ridhus och tränare.

Byn jag bor i ligger fem minuter från mindre stad (tio med cykel) , men har bara en kvart till större städer och två timmar till stockholm om man vill hälsa på där.

Vi flyttade hit för några månader sedan och jag älskar det!

Vad "skönt" att jag inte är ensam, om du förstår hur jag menar. Jag känner lite så ibland att det är riktigt tråkigt att inte ha något riktigt underbart man vill göra, att det inte finns för mig. Men så har jag aldrig förlikat mig med att livet rinner i väg för mig medan jag velar om vad jag mest vill göra när jag inte kan göra det jag allra helst vill göra :P

Din drömplats låter verkligen som ett drömställe när du beskriver det så! :) Förstår att du inte vill flytta!
 
Sv: Var vill du bo och jobba med?

Jag skulle vilja bo nära havet och Ystad. Har bara turistat i stan men jag kände att här vill jag bo.

Skulle vilja driva ett litet pensionat, Bed & Breakfast. Tror att jag skulle trivas med att ta hand om turister.

Oh ja, Ystad är så vackert! :)
 
Sv: Var vill du bo och jobba med?

Ska inte förstöra tråden jag tycker det är tragiskt att ditt drömyrke och/eller kriminologi känns ouppnårligt. Varför skulle det vara så?

Fast det är ouppnåeligt. Det är inte konstigt att det är det. Jag är 33 år gammal, alltså inte ung precis, jag har tre barn, jag är ensamstående, jag har inte tillräckligt bra betyg för att söka till läkarlinjen, jag har inte ens alla ämnena eftersom jag inte gick naturlinjen på gymnasiet, jag har inte hjärna nog att plugga till läkare och slutligen tar det 12 år, om jag inte mins helt fel, att bli rättsläkare (kan minas fel dock, säkert kan någon annan svaret på det). För någon som inte har barn och som har läst alla ämnena och som dessutom har tillräckligt med hjärna, så är detta inget problem, men jag tror att man ska vara realistisk faktiskt och inte försöka sig på något som man inte klarar. Jag tycker om att plugga, men jag har inget plugghuvud alls faktiskt.

Man klarar inte allt man vill.

Kriminologi är inte heller något jag kan satsa på, har tre kurser redan och den enda "utbildningen" som finns är i Stockholm och dit är det ju lite långt att pendla. Dessutom är var och varannan kriminolog och det råder absolut ingen brist på sånna.

Fast båda är kul att tänka på! Jag försöker att inte lägga mig i när det samtalas om kriminologi eller brott eller prevention av brott, för jag dras så lätt med och det vill jag inte :D
 
Sv: Var vill du bo och jobba med?

Otur att ingen sa det innan jag åkte dit och jobbade med vilda delfiner och låg i blöt hela dagarna långa. Såg ingen haj. :-)

Nej, bara för att det är flest hajar där och hajattacker så betyder det inte att alla får se ett sådant djur :P


Vad roliga och fina önskningar ni har här! Tänk att det är så många som har liknande önskningar som jag :D
 
Senast ändrad:
Sv: Var vill du bo och jobba med?

Min dröm är att ha en gård med en massa djur där barn som har det tufft får komma efter skolan & sköta om dem.På så vis lär dem sig ansvarstagande.Jag ska hjälpa dem med deras läxor etc.Självklart kommer det vara pyssel mm.
Sen hade jag kunnat tänka mig att ha en liten butik vid sidan av detta där jag säljer lite växter & djurtillbehör.
Spelar inte så stor roll var jag bor.
 
Sv: Var vill du bo och jobba med?

Skulle vilja bo antingen;

1) Island. Vid havet nära Reykjavik eller Akureyri
28Icelandic.jpg


Fördelar: Mentaliteten, klimatet, arkitekturen och lätt att hitta kläder och möbler jag gillar, väldigt många pysslar med islandshästar. Lugnet! Språket och kulturen.

Nackdelar: naturkatastrofer och att jag inte får ta med mina isisar dit.

2) Wales, på landet

llanrwst-bridgeconwy-riverwalesunited-kingdom-beautifulworld.jpg


Fördelar: Mysigt!! Klimatet, viss del av kulturen, mycket jobb inom UK, lugnet.

Nackdelar: viss del av brittisk kultur, inte så många håller på med islandshästar. Inte samma sköna mentalitet som ex. Island.

3) Sverige, vet inte vart dock! Ska se ut som på bilderna ovan ;) Gärna nära havet. Ska finnas jobb, lite större stad ändå, men ändå vara lugnt.

Fördelar: Man känner sig hemma här. Ganska bra klimat. Mysigt

Nackdelar: Finns ingen passande stad?

Huset jag ska bo i ska ha kalkstensväggar och träbjälkar i taket. Måste ha karaktär, absolut inget funkishus. På utsidan får det gärna vara kalkstensvitt.

Vill ha massor av mark av blandad terräng. Bygger själv ett stort stall i "isländsk stil" - stort, luftigt, lättskött. Sitter ihop med två ridhus och på övervåningen är det kök och matsal. Där kan jag ha massor inackorderingar och ändå ha ett eget ridhus hela tiden:D

Skulle vilja jobba som författare eller möjligen forskare inom beteendevetenskap. Jobba mycket hemifrån och styra över min egen tid och på fritiden träna/tävla/avla på islandshästar.:)
 
Sv: Var vill du bo och jobba med?

Jag trivs egentligen både med det jag gör och där jag bor. Men optimalt så skulle jag vilja bo i en lägenhet med de fördelar som min har nu, men närmare stan, nära tunnelbanan, men fortfarande på den här sidan stan. Och det jag jobbar med är väl i mångt och mycket ett drömjobb, dock är det lite väl tungjobbat just nu, så det skulle gärna få flyta lite bättre och skulle jag bo där jag ville, skulle jag även ha väldigt mycket närmare jobbet och då skulle det vara hur skönt som helst!

Ja, och sen skulle jag vilja ha ett hus eller en lägenhet någonstans där det är varmt där man kan semestra.
 
Sv: Var vill du bo och jobba med?

Förvisso, men ombyte förnöjer :)

Det kanske framgick av min kommentar till Miljah var jag helst skulle vilja bo. :) Men om det inte gjorde det så är mitt drömboende nära havet på östkusten, någonstans där det finns en trevlig skärgård som t.ex. Västerviks skärgård. Jag har egentligen ingen aning om vad jag helst skulle vilja jobba med.
 
Sv: Var vill du bo och jobba med?

Jag skulle allra helst vilja bo på någon mysig liten hästgård, det spelar egentligen ingen större roll var, och föda upp welshponnyer, samt ta emot andras ungponnyer för att rida in/utbilda/tävla lite smått. Hade jag bara haft eget stall hade jag definitivt testat "vid sidan om" vanligt yrkesarbete, åtminstone den där utbildningsbiten, men när man måste hyra in sig hos andra blir det lite för dyrt tyvärr.
 
Sv: Var vill du bo och jobba med?

Men om det inte gjorde det så är mitt drömboende nära havet på östkusten, någonstans där det finns en trevlig skärgård som t.ex. Västerviks skärgård. Jag har egentligen ingen aning om vad jag helst skulle vilja jobba med.
Du är så välkommen så (helt seriöst alltså!)! Skärgården håller på att dö ut, nya skärgårdsbor behövs verkligen. Rörmokare och elektriker finns det ett stort behov av (många byggfirmor i trakten som ofta får vänta länge på just rör och el), det kanske kan vara något :)? Sen när du bor i skärgården kommer du att vilja säga att du bor i Tjust skärgård, för oss skärgårdsbor klingar Västerviks skärgård lite illa i öronen :D
 
Sv: Var vill du bo och jobba med?

kl

Om jag får drömma lite: Jag bor i ett lagom stort hus med tillhörande stall och lite mark, lagom långt utanför någon mindre stad. Jag jobbar som agronom och har eget företag, men tjänar så pass bra att jag inte behöver jobba heltid. I stallet står några hästar som jag har gott om tid att ta hand om eftersom jag jobbar deltid.

Svårigheten här blir att kunna jobba deltid men ändå tjäna mycket pengar :D
 
Sv: Var vill du bo och jobba med?

KL

Jag skulle vilja bo i hemlandet eller i Sverige!

Och jag skulle vilja jobba med antingen hundar eller som obducent/obducent tekniker!

Skuggan_
 
Sv: Var vill du bo och jobba med?

Du är så välkommen så (helt seriöst alltså!)! Skärgården håller på att dö ut, nya skärgårdsbor behövs verkligen. Rörmokare och elektriker finns det ett stort behov av (många byggfirmor i trakten som ofta får vänta länge på just rör och el), det kanske kan vara något :)? Sen när du bor i skärgården kommer du att vilja säga att du bor i Tjust skärgård, för oss skärgårdsbor klingar Västerviks skärgård lite illa i öronen :D

Jag vet att det heter Tjust skärgård, men jag tänkte att inte alla här på forumet vet vad Tjust skärgård är. :) Jag brukar faktiskt kolla lite då och då om det finns några jobb som skulle passa mig i Västervik, tyvärr brukar det inte finnas några.
 
Sv: Var vill du bo och jobba med?

I USA på en stor westernranch med massa fina QH, paint o andra fina saker ! :love:


Jobba med det såklart, ha träningar, clinics, turridning osv.


Killen min hade såklart flyttat med, och säkrat inkomsten, haha.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! :) Jag har skapat två trådar här på Bukefalos om vilken hundras jag ska köpa och valet landade på Rottweiler. Allt funkar jätte...
Svar
15
· Visningar
2 995
Senast: Kakis
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 521
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vet inte om denna tråd hamnade rätt, men kände att frågan vänder sig till oss med hästar snarare än att lägga den inne på senior...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: Mim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp