Var vill hästen bo?

Bukefalos 30 år!

Habina

Trådstartare
Svårt att hitta var den här tråden ska ligga, det finns ju inget trams-prefix på häst. Men det går givetvis att flytta den till allmänt också. :)

Jag har funderat lite på var nånstans hästarna skulle bo om de själva fick välja. Jag har landat i att jag tror på Öland, då det inte finns så mycket knott där om jag förstått rätt.

Var tror ni skulle vara den perfekta platsen för hästar, om du ser ur hästens perspektiv?

Tog mig friheten att flytta tråden till Gnägg, under Hästmänniska, som är till för den typen av diskussioner. :)

Jag tror du har en bra poäng med Öland. Vet att det går islandshästar på stora ytor på Alvaret och det verkar rätt trevligt! Är väl såpass långt söderut att det bör vara relativt lång betessäsong också. Möjligtvis torkan som kan ställa till det? Vet inte hur mycket det påverkar.

Om det inte bara gäller för Sverige så tänker jag att Irland och delar av Storbritannien också vore väldigt trevliga hästboplatser! Ingen extremvärme (eller -kyla), en del vind (åtminstone närmre kusterna) och gräs i princip året om.

Min häst hade nog svultit ihjäl på Öland eller liknande ställe😂 Jag har en relativt svårfödd Paint/QH som ÄLSKAR att få komma in på box en stund mitt på dagen och sova😉

Min förra häst hade nog trivts bra på en förskola med gräsmatta. Han älskade att stå i centrum av en flock barn. Vi stod uppstallad på en ridskola ett år, det uppskattades.
Vi jobbade även på ett historieland en sommar som körekipage, och jag har nog aldrig sett honom så nöjd som när han stod bland en grupp barn och vuxna som ville klappa på honom samtidigt. ❤️

FB_IMG_1767396740342.webp

Min islänning med eksem hade nog gärna bott på Island/Irland/norra Skottland. Kanske Öland också skulle funka, jag vet inte riktigt hur det är där. Han vill ha bete och inga knott. Helst inte för kuperat.

Russet hade nog med glädje varit frigående i typ Värmland/Dalsland/Dalarna, med stödfodring. Han vill ha att äta, gärna sly, och uppskattar rejält kuperad terräng. Ibland får han något rus för sig och ska motionera, aldrig träffat en häst som är såpass smidig på att ta sig runt över stockar, stenar, rötter och allt som nu finns i hagen. Tror han hade blivit uttråkad av ett platt landskap.

Varmblodet vill ha ordentligt bete och milt väder. Helst ska det varken regna eller blåsa, då dessa fenomen tas som personliga förolämpningar. Vet dock inte var hon hade trivts bäst. Nya Zeeland kanske? Värme verkar inte bekomma henne mycket. Fast de har väl en del får där, det hade hon inte uppskattat. Hon vill även gärna ha mänsklig uppmärksamhet, så som hon vill då. Hon hade kanske trivts på en liknande älgpark fast för hästar? Få gå i en hage och bli klappad på när hon vill. Gärna vara med och få visa upp sig för folk också.

Siste hästen, en islänning utan eksem, hade nog varit nöjd varsom där det finns gräs och inte är för kuperat. Typ Halland kanske? Även Skåne skulle säkert funka fint. Trafik, andra arter och annat som hör civilisationen till bekommer honom inte det minsta. Han hade säkert tyckt att det var roligt att ha traktorer att titta på i hagen. Men det får inte vara för knöligt eftersom att han ännu inte lärt sig att han innehar ben som han bör ta med sig, och det blir en jobbig överaskning varje gång när han inser att han faktiskt måste lyfta på dem.

Min islänning skulle nog vilja ha knottfritt, fri tillgång på gräs året runt, fri tillgång på fingrar som kan klia , absolut inget regn som gör öronen blöta, många hästkompisar, gärna lite katt- och hundkompisar med (han vill _alltid_ hälsa på fyrbenta djur mindre än honom). Trafik är inget konstigt, traktorer brukar ju komma med mat så de är supertrevliga.

Någon slags kombination av de @Sryoqwe beskrev skulle nog vara perfekt. Finns detta ställe ute i världen? Osäker.

Är det inte dödsmånga fästingar på Öland? Annars är ju knottbristen en bra poäng. Mina (kallblodsraser, ponnymått) skulle vilja bo där betessäsongen är myyyyyycket längre än här i norra Norrland, men jag tror kanske inte att det vore så bra för dem. Ett riktigt blåshål nånstans i Mellansverige kanske, fast utan den lera som brukar uppstå.

Är det inte dödsmånga fästingar på Öland? Annars är ju knottbristen en bra poäng. Mina (kallblodsraser, ponnymått) skulle vilja bo där betessäsongen är myyyyyycket längre än här i norra Norrland, men jag tror kanske inte att det vore så bra för dem. Ett riktigt blåshål nånstans i Mellansverige kanske, fast utan den lera som brukar uppstå.
Min häst fick knappt några fästingar alls när han stod på Öland ett år. Däremot sommaren vi spenderade i mitten av Skåne, typ 5-10 fästingar per dag.

Lill-hingsten är nog den enda av mina med väldigt specifika önskemål; han skulle vilja bo på gården till en förskola. Han älskar barn och älskar att de omringar honom, matar honom, kliar honom osv. Om de bara kan repa gräs åt honom tror jag inte ens han skulle ha behov av att kunna beta. :D :heart

Kaj vill bo, långtifrån kor och lera, flygfän och annan djävulskap 😜 Gärna med fri tillgång till mat och med många snälla kompisar.

Min förra hade nog velat bo på typ Skansen i deras klapphage med katterna. Hon älskade att fnusa på katter och bli klappad.

Min andra förra var gjord av socker så vid dåligt väder sprängde hon staketet och sprang in. Hon blev även fet av att se gräs på bild så hon hade nog passat någonstans med ökenklimat.

Lite olika, mitt russ hade nog velat bo på en prisutdelning kombinerat med rosenträdgård i full blom typ. Mitt halvblod skulle nog helst bott med mig inomhus och legat och gosat i sängen tillsammans med 4 katter och ätit päron 😅

Liknande trådar

• Var vill jag bo?
  • Bo i Umeå, Höga kusten eller annat?
  • Flytta eller bo kvar och renovera?
  • Tankar kring flytt av häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!