Bukefalos 28 år!

vår yngre tik läxar upp vår äldre tik i tid och otid

sommarvind

Trådstartare
Skulle behöva lite råd ang vår yngre tik som vid flera tillfällen ger sig på vår äldre tik vid olika tillfällen. Vår äldsta tik är 6 år gammal och den yngre tiken är snart 2 år.

Exempel 1 : ligger det något på köksbordet så vaktar den yngre tiken det för den äldre tiken som te x bara går förbi. Viker då inte den äldre tiken undan tillräckligt snabbt så ger sig den yngre tiken på den äldre. (Skall tilllägga att ingen av hundarna har någonsin skadat varandra.) åtgärden vi har gjort mot den yngre tiken är att vi har kört ut henne från köket en stund och sedan har hon fått komma tillbaks. Men smatidigt vet ja inte om svartsjuka då kan uppstå? är lite klyven när det gäller den biten. Så Tips tas mer än gärna emot.

Exempel nr 2: Den äldsta tiken har ett krypin under skrivbordet där hon alltid ligger och sover. Denna gång hade den yngre tiken tagit hennes plats, och låg sedan och vaktade detta lilla krypin. Den äldre tiken går förbi och den yngre flyger genast på henne. Det åtgärd vi har gjort är att hjälpa den äldre tiken , vi har alltid tagit hennes parti, då hon är så mkt mindre är den yngre så hon hamnar oftast i underläge. När vi har fått hjälpt den äldre så har vi stängt ut den yngre från flocken en stund. Är det rätt eller är det fel? Vi har inte haft denna tiken särskilt länge mer än några månader. Då det ligger till så att tiken är en fd valp från en gammal valpkull vi haft och vi har köpt tillbaks henne då det inte fungerade med den förra ägaren och hennes sambo. I det förra hemmet har hon alltid vart ensam, dvs inte haft sällskap av någon annan hund. Jag får också en känsla av att hon har blivit väldigt bortskämd vilket gör väll att hon fortfarande tror att hon är störst bäst och vackrast.
 
Sv: vår yngre tik läxar upp vår äldre tik i tid och otid

alltsa jag är ingen expert pa det här men jag tycker det later sojm att ni gör helt rätt, den yngre tiken ska ju absolut inte fa ta ööver, hon är ju ny där och det är er äldre tiks revir hon fatt komma in i. dalta inte med henne, men ge henne mycket uppskattning när hon gör rätt. far man fraga vad det är för raser det rör sig om? och hur ger ni dem mat? ge den äldre tiken hennes matskal först, sa att dden yngre märker att hon är den som är lägst i rang tex.
 
Sv: vår yngre tik läxar upp vår äldre tik i tid och otid

rottweilers. Dom brukar oftast få äta i olika rum för dom är så vaktiga med maten särskilt den ena hon morrar och har sig så hon sätter kulorna i halsen:grin: Men du kan ha en poäng att ge den äldsta tiken först... har aldrig tänkt på det innan. Det är bara det att hon brukar vilja ha lugn och ro när hon äter.
 
Sv: vår yngre tik läxar upp vår äldre tik i tid och otid

men det gar väl att fixa även om de äter i olika rum. men det är ju bra att de är av samma storlek iaf, sa det inte var en liten hudn den äldre.. men det där med maten har jag hört fran flera hall, och att det ska betyda mycket "pa hundsprak"..
 
Sv: vår yngre tik läxar upp vår äldre tik i tid och otid

Tycker ni gör helt rätt som tydligt visar den yngre tiken att det inte är ett okej beteende att ge sig på den andra. Ett tydligt nej och sedan uteslutning ur flocken brukar vara effektivt.
Ge henne tydliga regler i vardagen också så att hon lär sig att "fråga om lov", tex att vänta på ett varsågod innan hon får mat, innan hon får gå ut genom dörren osv.
 
Sv: vår yngre tik läxar upp vår äldre tik i tid och otid

Vi hade likande problem och fick då tips om att hjälpa den äldre hunden att stå högre i rang.

Vi gav alltid den äldre hunden mat först, hon fick gå ut först, hoppa in i bilden först osv. I början tillåt vi inte heller den yngre att ligga i sängen utan hon fick ligga på golvet bredvid, samma sak i soffan.

Detta fungerade mycket bra för oss och det blev mycket lugnare och efter ett tag behövde vi inte vara så hårda.
 
Sv: vår yngre tik läxar upp vår äldre tik i tid och otid

Jag gjorde som du när min yngre hane var kaxig mot den äldre. Jag tog bort honom och uteslöt honom ett tag (han fick sitta i ett annat rum). Dock blev han bara surare på den gamle, men han vågade inte kaxa sig. Jag bytte då strategi och började ge dom godis tillsammans. Den gamle hunden fick till slut en mycket positiv betydelse av den yngre då det alltid hände en massa positiva saker när han var med. I början kunde det bli morr och annat eftersom dom tyckte att dom konkurrerade om mig och godiset, men då bröt jag dem och gick därifrån för att markera att det blir tråkiga (men aldrig obehagliga) konsekvenser för er om ni beter er illa.

Idag bråkar dom aldrig. Den yngre putsar och tuggar kärleksfullt på den äldre och dom ligger brevid varandra med tugg och annat gott. Dom konkurrerar aldrig om något eftersom båda får det dom vill ha av mig iaf.

Jag tror snarare på att du ska ge den yngre en positiv bild av den äldres närvaro. Annars kan du få motsatt effekt och den yngre kanske blir värre mot den äldre med tiden då obehagskänslan ökar.

Du kan försöka att förebygga. Du måste då hinna se och stoppa den yngre hunden innan den börjar/när du ser att det är på väg med sin kaxiga handling. Distrahera henne med något.

Vad tror du om detta? Du känner dina hundar bäst ;)
 
Sv: vår yngre tik läxar upp vår äldre tik i tid och otid

En tanke jag fick, om rangordningen, är att den äldre tiken kanske inte är någon direkt ledare? Den yngre tiken kanske är bäst lämpad för att stå näst under dig i rang?

Alla indivder är olika lämpade för olika ställningar inom rangordningen, oavsett ålder och kön. Det ska vara det som bestämmer anser jag, inte stela föreställningar om att den äldsta alltid måste vara bossen etc.

I min flock så är det hanen som är högst i rang, han är 3½ år gammal. Den 1 år yngre tiken kommer förmodligen att hamna lägst i rang när hennes dotter växt upp, då hon inte är någon ranghög individ öht.
När jag även hade min Staffetik, som var 3 år äldre än hanen, så var det ändå han som var bossen.
Det beror ju inte bara på ålder, utan mentaliteten, dominansen, hur dom konfronterar och tar hand om olika situationer och liknande.
Min hane får alltid bestämma för alla tikar som funnits i/nära vår flock, eftersom han sköter det bra. Trots att alla hävdar envetet och högljutt runt mig när dom får veta det, att tikarna alltid ska bestämma och hanarna ska alltid vara lägst i rang...

I min mammas flock på 4 st Frallor i varierande åldrar, så har den äldsta tiken numera backat undan och är inte ledare längre. Hon är 7 år gammal, och gav upp sin sista bit mark för drygt ett halvår sedan då hennes dotter tog över, endast 2 år gammal. Det fungerar hur bra som helst.

(För att förtydliga mig, det brukar behövas: Jag är allra högst i rang, men jag pratade om rangordningen sinsemellan hundarna i flocken nu...)
 
Sv: vår yngre tik läxar upp vår äldre tik i tid och otid

jo du har många poäng i vad du skriver, skall som du skriver se till att den yngre förknippar den äldre med positiva saker, och som du också skriver blir de grinigt så bara avbryter man.
 
Sv: vår yngre tik läxar upp vår äldre tik i tid och otid

Den äldsta tiken är alltid den som vart ledaren efter mig hon har alltid vart väldigt dominant mot sina hundvänner. Men det kanske är en bra idé som du skriver att hon kanske borde lämna över

rollen till sin dotter , undrar bara hur lång tid det kan tänkas ta innan det hela är avgjort för som det är nu så blir det att man tycker synd om den äldre pga uppläxningarna hon får av sin dotter i mellan varven.
 
Sv: vår yngre tik läxar upp vår äldre tik i tid och otid

Jag skulle sätta upp väldigt tydliga regler som skall obönhörligen efterföljas, utan att för den skull tänka så mycket på rang.

Stället under matbordet är den äldres plats, skulle den yngre försöka lägga sig, eller att du hittar henne där, så skall hon förvisas till sin korg/plats.

Den hund som väljer att uppföra sig vid utfodring får mat först. Är båda lika lugna, så bestämmer du och ingen annan vem som äter först.

Minsta gruff från den yngre skall inte tolereras, det är du och ingen annan som läxar upp i den här familjen. (vad det gäller hundarna alltså, i övrigt vet jag ju inte..;) )

Däremot skulle jag inte anväda "time-out" som bestraffningsmetod, jag har svårt att se att hunden skulle sitta där ute i hallen och skämmas. Den har ingen aning om varför den sitter där. Hundar kan inte tänka i logiska banor.

Däremot kan du förstärka din plats genom att helt enkelt lägga något smaskigt på köksbordet och försöka skapa en situation där den yngre mycket väl skulle kunna ge sig på den äldre.
Låt säga att den yngre ligger i köket, du lämnar en skinkmacka på bordet och går därifrån. Den äldre kommer in, och när den yngre så mycket som höjer på huvudet åt den äldres håll, så korrigeras hon.
Den kan ju mycket väl räcka med ett "lägg av" adresserat mot den yngre hunden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 882
Senast: Gumman123
·
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 315
Senast: Nenne1
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 043
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp