Våra hundar

Jag har en storpudeltik som heter Doris och som snart fyller4 år. Vi har pysslat en hel del med utställning men eftersom hon blev champion i våras så har vi lagt utställningspälsen och -karriären på hyllan för tillfället. Doris är en glad dam i sina bästa år, hon älskar att busa med andra hundar och då ska man helst springa jättefort och jagas eller munhuggas lite och knuffas med rumpan. Hon är förtjust i de människor hon känner men att träffa nya kan hon tycka är lite onödigt ibland, iaf så länge de envisas med att försöka hälsa på henne.
Vi har under åren tränat en hel del lydnad men inte känt oss mogna att tävla förrän nu, när säsongen precis är över. Förhoppningsvis kan känslan hålla i sig över vintern så att vi kommer ut på tävlingsbanorna till våren. Vi var pysslat en del med rally men det har inte blivit någon favoritgren ännu, dock har jag trotsat det genom att anmäla oss till en tävling om två veckor för att få lite tävlingsträning. Vi brukar försöka att hinna med lite personspår också, det tog ett tag för Doris att förstå att man kunde använda nosen till att spåra med efter att ha tränat sök en del när hon var yngre men nu fungerar det bra och jag är så imponerad av henne. I sommras gick vi en agilitykurs och det är vår nya favorit grej, även om gungan är lite klurig än så länge, och jag tror vi ska våga oss ut på någon liten tävling till våren.

Hon är min första hund och jag är så kär i henne, hon är otroligt lättsam och det är aldrig något problem med att ta med henne på olika platser eller prova nya saker. Hon har integritet och älskar inte alla människor förutsättningslöst utan tycker att matte är bäst. Jag tror att hon egentligen tror att hon är lite finare än andra hundar, det ska sittas på stolar, hellre vara med oss människor än med andra hundar när man tar det lugnt och sover helst med huvudet på kudden.

Några av bilderna har visats här förr men jag hoppas att ni står ut med att se dom igen.

2u79g8k.jpg

280t9wi.jpg

6jmzjc.jpg
 
@McMarco Jag träffade faktiskt en Bolonka för ett halvår sedan. Det var en väldigt kavat krabat, ca 16 veckor och gudomligt söt!
Vad roligt! Törs jag fråga vilken valp det var? Rasen är numerärt liten och jag har nog koll på de flesta eftersom jag är aktiv i rasklubben. Jag blir alltid lika glad när någon ens känner igen rasnamnet :)
 
Vad roligt! Törs jag fråga vilken valp det var? Rasen är numerärt liten och jag har nog koll på de flesta eftersom jag är aktiv i rasklubben. Jag blir alltid lika glad när någon ens känner igen rasnamnet :)

Jag minns tyvärr inte vad den hette, men det var ett ungt par i Stockholm som ägde den och jag tror att de importerat den själva från Ryssland?
Det var deras första hund, så jag vet att jag tyckte det var lite lustigt att de valt en i princip okänd ras och dessutom importerat den själva, haha.
 
Så fina, @russinbulle , kan lancashire heeler ha öronen både uppåt och lite tippade? Var det du som hade avelsplaner?

Edit: fel nick.

Japp - både ståndöron och tippöron är tillåtet :) Tippöron kan se ut lite hur som helst ibland, men det "viktigaste" är att dom är lyfta i basen och inte är tungt hängande öron (inga labbeöron alltså).
Det stämmer att jag har avelsplaner och den bruna tiken parades i början på maj i år. Tyvärr gick hon tom, men vi försöker igen på nästa löp - vilket jag hoppas blir runt november/december :)
 
Hänger mest i de hästtrådar som finns, men kikar då och då in på Hund :)
Har en Grand Danois, Boss, import från Ryssland. 15 månader gammal. Vi går lite lydnadskurser och så, inte blivit så mycket mer då han nyligen opererades för OCD i armbågen. men framöver ska vi väl se vad han passar bra för. Höjdpunkten när det gäller "träningspass" är att hjälpa till att bära matkassarna från affären:D:up:
10653647_10152725373431067_5675704569960573904_n.jpg


Har även en gigant till häst:grin: Mer att älska :love:
1522586_10152736032511067_955820927859739639_o.jpg
 
Jag har en Rhodesian ridgebacktik på 5år och en Australian kelpietik på 1år.
Ebun är min första hund och har fått prova på det mesta inom hundträning enbart för att jag velat testa allt! Nu tränar vi mest lydnad och personspår för aktiverings skull. Men det bästa är ändå att bara slappa när man heter Ebun!
1796470_10152316653631604_3251296424320608563_n.jpg


Wissla är införskaffad för att träna och tävla i lydnad och bruks med. Ebun fick mej att fastna för det här med hundträning och hund nummer 2 skulle då ha lite egen vilja att träna också :)
564733_10151957557376604_4778497765433899583_n.jpg



Mina vackra och galna!
1959335_10151879438676604_198734819_n.jpg

10391420_10152040086361604_4460881936985764329_n.jpg
 
Har Filimon, min 4-månaders Borzoi-hane. Har inga direkta planer för honom just nu, kanske blir en del utställning och lite lure coursing när han blir äldre, det återstår att se.

20141014_174712.jpg


20141014_174820.jpg
Åh vad fin han är! :love:

Han lyckas säkert på utställning. Vad fint tecknad han är, och mörka fina ögon. Jag är verkligen ingen expert dock. Jag är bara svag för borzoi:er. Jag tycker de är så tjusiga och eleganta!

Lycka till med honom!
 
Har Filimon, min 4-månaders Borzoi-hane. Har inga direkta planer för honom just nu, kanske blir en del utställning och lite lure coursing när han blir äldre, det återstår att se.

20141014_174712.jpg


20141014_174820.jpg
Oj vad den såg stor ut redan! Jag tänkte ev erbjuda mig att vara hundvakt till en sån där valp i vår men nu undrar jag om den får plats här hemma :p
 
Oj vad den såg stor ut redan! Jag tänkte ev erbjuda mig att vara hundvakt till en sån där valp i vår men nu undrar jag om den får plats här hemma :p
Hehe, han är stor ja, rent höjdmässigt är han väl som en vuxen schäfer just nu kanske? Som vuxen lär han bli runt 85 cm. Dock är det en vanlig missuppfattning att man måste bo på 200 kvm för att ha en Borzoi. Jag bor i en lägenhet på 50 kvm och det är inga som helst problem. Borzoier är av naturen soffpotatisar när dem är innomhus, och krutpaket när man släpper dem lösa utomhus, så största delen av tiden inne kommer spenderas liggandes i bädden, soffan eller på golvet, slappandes. Men det är klart, som med alla djur behöver dem svängrum även inomhus.
 
jag har två härliga whippet-tjejer som jag tränar lite whippet-race med men mest är de mina trogna följeslagare och bästisar som hänger med mig i stallet, på cykeltur eller långa joggingturer i skogen.


9_zps575a7bc4.jpg

DSC03556.jpg

7-14.jpg

Loppan är den mest fantastiska lilla varelse man kan tänka sig. 3 år gammal kastrerad galenpanna! så oerhört speciell med en mycket stark integritet. Ignorerar 95% av världens befolkning men dom få personer som har den stora äran att ingå i Lopppans lilla exklusiva klubb av "människor som är ok" dyrkar hon högt.



8_zps41239dd1.jpg

998870_10201494304780684_1366306041_n_zps5d2f798b.jpg


Lusen, mitt lilla problembarn. 1,5 år och 11 kg turbo-racer! Kommer från riktigt fina kapplöpningslinjer och det märks. Hon är mer vild än tam och en riktig jaktidiot. Dessutom en otursfågel utan dess like som alltid lyckas göra sig illa på de mest osannolika sätt. Älskar allt och alla och det är totalt omöjligt att inte tycka om henne. Tycker att det där med lydnadsträning är för töntar även om matte inte alltid håller med. Kör lite barmarks-drag på hobbynivå, vilket är bland det bästa Lusen-Busen vet!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 891
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 707
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 429
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp